Nieuws Social media
Wesley en Robert beginnen webshop in authentiek snoep: ‘Wie lust dat nou niet?’
De twee vrienden Wesley Kant (31) en Robert Gouroyannis (25) uit Gorinchem vinden authentiek snoep zo geweldig, dat ze er een webshop in begonnen zijn. Met hun 50sweetsofcandy hebben ze een sterke start door hun authentieke verhaal goed te delen op social media.

Twee reislustige ondernemers: zo mag je Wesley en Robert gerust noemen. Tijdens een van hun reizen bezochten zij een authentieke zoetwarenwinkel in Zweden die al sinds 1859 bestaat en toen ontstond hun idee voor een webshop in authentiek snoep: BN/ De Stem beschrijft de start van hun 50sweetsofcandy.
Wesley: ,,Door modernisering dreigen ambachtelijke werkwijzen te verdwijnen en daardoor vervagen eetgewoonten binnen een cultuur. Dat vinden wij jammer, zeker als het gaat om snoep, want wie houdt daar nu niet van? In Zweden kwamen we die winkel tegen en toen dachten we: hoe mooi zou het zijn om een cultuur niet alleen over te brengen op vakantiefoto’s, maar ook door authentieke zoetwaren?”
Ambacht proef je
Ook doordat Scandinavisch snoep een specifieke smaak heeft, zegt Robert. ,,We kennen allemaal de kermiszuurstok, maar Zweedse snoepstokken zijn op een ambachtelijke manier gemaakt, met de hand en met andere smaken. En dat proef je. In Nederland zijn de kermiszuurstokken bekend, vooral in de smaken drop en kaneel. Maar de snoepstokken uit Zweden hebben smaken als aardbei-champagne. Net even anders. Snoepstokken, lolly’s, toffees – we verkopen van alles in onze webshop. De zoetwaren komen daadwerkelijk uit die oude Zweedse winkel.”
Lees ook: Gideon Borman wist het na hartstilstand: 'Ondernemer, durf authentiek te zijn'
De twee vrienden kunnen door corona niet reizen en daarom besloten ze zich voorlopig alleen op het Zweedse snoep te richten. ,,We gaan zeker nog meer snoepreisjes maken in Europa”, zegt Robert. ,,Daarbij willen we op festivals en bij evenementen gaan staan. Maar voor nu loopt onze webshop hartstikke goed, boven verwachting. Mensen kennen onze producten niet, willen eens wat anders. Onze klanten zijn positief verrast over onze producten, zowel qua smaak als wat betreft de prijs en de kwaliteit.”
Klanten spelen belangrijke rol
Contact met de doelgroep vinden Wesley en Robert heel belangrijk. Mede om die reden zijn de twee dan ook heel actief op sociale media. Wesley: ,,We willen onze doelgroep zo goed mogelijk bereiken, om in te spelen op de behoefte. Ondernemen doen we samen, maar klanten spelen een belangrijke rol in het proces. Grappig – ik zag mezelf niet zozeer als ondernemer, omdat ik altijd vooral van de uitvoering ben, maar inmiddels zie ik mezelf wel zo. Door zelf zaken te ervaren en het ‘gewoon' te gaan doen, kom je een heel eind.”
Lees ook: Zo houd je als lokale winkelier je staande in het geweld van de online winkels
Daar sluit Robert zich bij aan. ,,Ondernemen is niet alleen winst vergaren. Het betekent in ons geval verhalen delen en mensen verbinden in cultuur door middel van authentieke zoetwaren. Het bevalt heel goed om samen een bedrijf te runnen. Als je samenwerkt, heb je soms allebei een andere mening. Dat is belangrijk, want zo kunnen we goed met elkaar sparren. Als je het niet met elkaar eens bent, rollen daar vaak de leukste dingen uit. Het mooie van samen een onderneming runnen is dat we het werk kunnen verdelen. We leren veel nieuwe dingen waar we niet thuis in zijn. Zoals online marketing en het bouwen van een website.”
Lees ook: 'Contentkalender voor je webshop? Doen!'
Duurzame verpakking
Voor hun bedrijf hebben de vrienden ook oog voor duurzaamheid. Zo is het snoep in duurzaam papier gewikkeld en zijn de materialen die zij binnen de onderneming gebruiken zo veel mogelijk van gerecycled materiaal. Daarnaast gebruiken zij bij het verwerken en versturen van de bestellingen zo min mogelijk verpakkingsmateriaal. En hoe zit het met de snoepreisjes? Wesley: ,,Wij proberen onze reizen zo duurzaam mogelijk te plannen en rekening te houden met het milieu op een voor ons zo haalbaar mogelijke manier.”