Nieuws Marketing

Specialisatie is het toverwoord bij nieuwe zaken in Breda

De horeca trekt aan, ook in Breda. Ook dit jaar openen nieuwe zaken de deuren. Het toverwoord lijkt specialiteit, schrijft het AD.

Paul Verlinden | Foto: Joyce van Belkom 5 januari 2017

Op 22 april ging ijssalon Bon Appetit open aan de Vlaszak in Breda. "Vanaf dag één is het megadruk geweest", zegt bedrijfsleidster Tanja Faro. "In de zomer stonden er rijen tot buiten. Maar nu in de winter loopt het ook goed, want wij zijn ook lunchroom. Je kunt hier zelfs erwtensoep met roggebrood krijgen."

Bon Appetit is een van de vele lunchrooms en restaurants die vorig jaar in Breda werden geopend. De website Smakelijk Breda telde 27 nieuwkomers in 2016. Opvallend is dat het in twee derde van de gevallen niet om vervangende horeca gaat, maar om zaken die in nieuwbouw zijn gevestigd of in panden die voorheen een andere bestemming hadden. Bon Appetit was de eerste horecazaak in het nieuwe project De Groene Poort op de hoek Vlaszak/Veemarktstraat. Inmiddels zijn daar de Tosti Club, de Pasta Kantine en de Jongens van Zand en Klei bijgekomen.

Cluster

In het voorjaar wordt het horecacluster gecompleteerd met een tweede Bredase filiaal van lunchroom Bagels & Beans. Zo’n nieuw cluster is de afgelopen jaren ook gevormd aan het Van Coohtplein. In 2016 groeide de horeca daar verder door de komst van VanCooth13 en Red Apple. Binnenkort komt daar restaurant Van ’t Spit bij. Ook elders blijven nieuwe restaurants opduiken, van ’t Ginneken tot de Grote Markt, van de Haven tot de wijk Zandberg.

In die laatste wijk hoopt Colin Rigters in april foodbar/restaurant Colins te openen. Hij is druk bezig met de verbouwing van het oude Singaradja-pand aan de Ginnekenweg. "Bij ons kun je straks borrelen, lunchen en dineren. In het voorste deel komt de bar en daarachter het grillrestaurant", zegt Rigters. De inrichting wordt volgens hem ‘stoer en industrieel’. De vlees- en visgerechten worden bereid op open vuur, waarbij ‘kip op Portugese wijze’ de specialiteit is.

Dat specialiseren is dé trend die Dex Bos van Smakelijk Breda waarneemt in Breda bij de nieuwe eetgelegenheden. "Je ziet een vergaande specialisatie. Dat zag je al in de Randstad en die trend zet zich nu in Breda door. Zo zet Bontekoe in het Ginneken helemaal in op biefstuk van runderen uit Namibië. Van ’t Spit aan het Van Coothplein heeft straks alleen maar kip. En bij De Jongens van Zand en Klei draait alles om de aardappel, je kunt er zelfs een aardappeltosti krijgen."

Bereidingswijze

Specialisatie kan ook zijn de bereidingswijze, zoals met een houtskoolgestookte Josper Grill bij VanCooth13. Of de wijze van serveren, zoals de kleinere porties bij Gastrobar Floor. Die laatste opende in juli op de Grote Markt. "Door kleinere porties te serveren, kunnen mensen meer variëren", zegt eigenaar Tom van der Linden. "Je kunt dus een vijf- of zesgangenmenu samenstellen. Maar je kunt ook een snel hapje tussendoor eten."

Of de komst van de nieuwe restaurants de bestaande zaken dwarszit, is niet duidelijk. Bij horecamakelaar Hormax staan in Breda circa twaalf eetgelegenheden te koop. "Dat is een vrij normaal aantal en de redenen waarom de zaken te koop staan, is divers", zegt Roel van Overbeek van Hormax. "Ik heb niet de indruk dat dat door de extra concurrentie komt. Door de aantrekkende economie is de markt natuurlijk ook gegroeid. Maar het gaat wel hard in Breda. Ik denk dat het maximum aan horecazaken ondertussen wel bereikt is."