Nieuws Sponsoring

Flesjes-move Coca-Cola: ‘Ronaldo heeft gewoon een mooi statement gemaakt, klaar’

Het was niet te missen: Cristiano Ronaldo baarde deze week opzien. De 36-jarige ster van het Portugese voetbalelftal riep voorafgaand aan de EK-wedstrijd tegen Hongarije op om water te drinken. En geen Coca-Cola, groot sponsor van het toernooi. Hoe kijken prominenten aan tegen deze actie? ,,De boodschap is aangekomen in de wereld. En dat is goed.”

Dennis van Bergen 19 juni 2021

VIDEO HIERBOVEN (bron: YouTube): Nog maar eens de flesjes-move van Cristiano Ronaldo, maar ook een eerdere Coca Cola-commercial waar hij de hoofdrol in speelt.

Zoveel mensen, zoveel meningen, en al helemaal over de spontane (?) actie van Ronaldo. Marcom-strateeg Thijs van Dijk schreef er een blog over op LinkedIn met onder meer: 'Is dit het begin van het einde van sportsponsoring, zoals we dit al jaren kennen bij de grote evenementen met product placement op plekken waar niemand op zit te wachten en is het tijd voor verandering? Ik denk het laatste'.

'Influencer marketing in een nieuw jasje. Waar sporters in het verleden werden ingezet en betaald om merken als McDonalds, Heineken en Coca-Cola te promoten lijken de rollen te worden omgedraaid. Cristiano Ronaldo is inmiddels zelf uitgegroeid tot een van de grootste merken ter wereld en laat met bijna 300 miljoen volgers op Instagram zien dat hij echt impact kan maken'.

'Influencer marketing in een nieuw jasje'

'Nu zou je ook nog kunnen denken dat het van de voetballers hypocriet is om dit te doen. Immers zorgen deze grote merken er ook voor dat hun buitensporige salarissen bij hun clubs elke maand worden overgemaakt, maar de tijden zijn toch echt aan het veranderen. Duizenden jongens en meisjes die dromen van een carrière als voetballer zijn fan van sporters als Cristiano Ronaldo, Paul Pogba en Lieke Martens en dus hebben zij letterlijk een voorbeeldfunctie voor de nieuwe generaties. Vanuit dat oogpunt vind ik het juist goed dat ze suikerhoudende dranken en alcohol niet aanprijzen, maar juist afkeuren en de jeugd laten zien dat het ook anders kan'.

Lees ook: EK-rel over Ronaldo en Coca-Cola ‘veroorzaakt schade aan merk’ volgens sportmarketing-expert

Zoveel mensen, zoveel meningen. Sportmarketeer/sponsoring-expert Frank van den Wall Bake gelooft niet dat Coca-Cola nu stopt als sponsor van het Europees Kampioenschap. ,,Natuurlijk gaat dit opkomen tijdens de volgende onderhandelingen, en zal UEFA kenbaar worden gemaakt dat ze hun sporters in het gareel moeten krijgen. Maar Coca-Cola gaat echt nergens heen, want als zij uitstappen, dan stapt Pepsi in.”

Dat in het gareel krijgen van sporters gaat in zijn ogen zeker effect hebben voor andere sporters. ,,Dit zal er toe leiden dat sporters een contract moeten tekenen dat zij niets zullen doen om de sponsors in een kwaad daglicht te zetten.” Precies een dergelijk contract als bij de Olympische Spelen en andere evenementen al bestaat als reactie op de knielende sporters na de Black Live Matters-protesten.

Zoveel mensen, zoveel meningen. Verslaggever Dennis van Bergen deed voor ons een rondje langs de velden, letterlijk in dit geval, want: dit vinden (ex-)profvoetballers van de flesjes-move Cristiano Ronaldo.

Lees ook: Topvoetbal en social media: dit verdienen Messi en Ronaldo met sportsponsoring

Royston Drenthe, voormalig ploeggenoot van Cristiano Ronaldo bij Real Madrid en tegenwoordig uitkomend voor het Spaanse Murcia:

,,’Typisch Cristiano’; dat is wat ik dacht toen ik Cristiano Ronaldo tijdens de persconferentie die flesjes Coca-Cola weg zag schuiven en vervolgens hardop ‘drink water’ hoorde roepen. Ik ken hem natuurlijk goed uit onze gezamenlijke periode bij Real Madrid. En ook in die tijd was Cristiano al volop met gezond leven bezig. Als wij na een training een lekker biefstukje namen, koos hij voor een mager stukje zwaardvis".

,,Als wij na een lange dag uit gingen rusten, dook hij nog eens het krachthonk in. Het tekent de op en top-sportman die hij toen was en die hij nadien altijd is gebleven. Kijk hoe fit hij is op 36-jarige leeftijd, man! Ja, toch? In die zin snapte ik zijn actie wel. Ik weet zeker dat Cristiano er niet de intentie mee had om Coca-Cola belachelijk te maken, zo zit hij namelijk totaal niet in elkaar. Het enige dat hij wil is jongeren het goede voorbeeld geven, laten zien dat je met een gezonde levensstijl misschien wel net zo ver kunt komen als hij. Snap je? Cristiano heeft gewoon een mooi statement gemaakt, klaar.”

Foto (ANP): Cristiano Ronaldo en Royston Drenthe in 2010, tijdens een training van Real Madrid.

Tom Beugelsdijk, speler van Sparta:

,,Ik houd wel van spelers die een beetje kleur geven aan de voetbalwereld. Wat dat betreft kun je je natuurlijk geen beter voorbeeld wensen dan Cristiano Ronaldo. Ik heb nog nooit tegen hem gespeeld, en ik vrees dat dit ook niet meer gaat gebeuren tijdens mijn carrière, maar we kennen hem natuurlijk allemaal en weten dat hij een echte superprof is. Dat Ronaldo, een voetballer met zo’n enorme status en impact, hamert op het nut van gezond leven, is daarom alleen maar goed. Al had ik er zelf niet voor gekozen om de naam van Coca-Cola te noemen, denk ik. Kijk, ik houd ook van een frisdrankje of een biertje op zijn tijd. Je zult mij dus niet horen roepen dat iedereen alleen maar heel de dag water moet drinken en radijsjes moet eten. Maar dat Ronaldo dit wél doet, is natuurlijk aan hem. Eén ding is zeker, na alle aandacht van de laatste dagen: zijn boodschap om gezond te leven is aangekomen in de wereld. En dat is goed.”

"Kijk, ik houd ook van een frisdrankje of een biertje op zijn tijd. Je zult mij dus niet horen roepen dat iedereen alleen maar heel de dag water moet drinken en radijsjes moet eten"

Tom Beugelsdijk, Sparta

Robert Maaskant, trainer en als manager bij EFDN (European Football for Development Network) bekend met sportsponsoring:

,,Het advies om water te drinken in plaats van cola is verstandig. Daarover kan, denk ik, geen misverstand bestaan. Zeker als zo’n wereldvoetballer als Cristiano Ronaldo dit advies geeft, heeft zoiets een enorme impact. De actie an sich, een impuls denk ik, juich ik dan ook van harte toe. Al is er ook maar één jongen of meisje die nu wat meer op zijn of haar levensstijl gaat letten, is zijn doel al bereikt."

,,Toch sta ik wel een beetje tweeledig in deze discussie. Kijk, een merk als Coca-Cola is van grote betekenis voor de sportwereld. Onder meer dankzij dit soort merken kunnen voetballers een uitzonderlijk goed salaris verdienen. Dan is het niet netjes om zo’n bedrijf op de hak te nemen. En ook niet slim, denk ik. Je moet er tenslotte niet aan denken dat dit soort grootmachten zich terugtrekken uit de bedrijfstak betaald voetbal. Maar, nogmaals, op het statement dat hij maakte is vanzelfsprekend helemaal niets aan te merken. Integendeel. Het is te hopen dat velen het voorbeeld van Ronaldo zullen volgen. Ofwel: leef gezond.”

"Daar zit je als bedrijf natuurlijk niet op te wachten, zeker niet als je jaarlijks zoveel geld stopt in het voetbal. Én nota bene aan Ronaldo, die in het verleden reclame heeft gemaakt voor Coca-Cola. Dat maakt de actie van Ronaldo wel wat hypocriet"

Ronald Waterreus, voormalig topkeeper

Ronald Waterreus, behoorde tot de selectie van het Nederlands Elftal die in 2004 de halve finale op het EK speelde tegen Ronaldo’s Portugal:

,,Cristiano Ronaldo oogstte de nodige kritiek naar aanleiding van zijn statement met de Coca Cola-flesjes. En ergens kan ik me ook wel iets voorstellen bij die kritiek. Ik geloof dat de beurswaarde van Coca-Cola meteen met een paar miljard daalde. Daar zit je als bedrijf natuurlijk niet op te wachten, zeker niet als je jaarlijks zoveel geld stopt in het voetbal. Én nota bene aan Ronaldo, die in het verleden reclame heeft gemaakt voor Coca-Cola. Dat maakt de actie van Ronaldo wel wat hypocriet. Anderzijds vind ik dat we ook niet te flauw moeten zijn met z’n allen. Dat we niet meteen moeten gaan roepen dat een voetballer niet iets mag vinden. Want, heel eerlijk: Ronaldo miszegt natuurlijk niets. Zijn pleidooi aan de wereld om water te drinken in plaats van zoete drank verdient alleen maar alle support. Want: hoe gezonder we met zijn allen zijn, des te beter dat is voor iedereen.”

Foto (ANP): PSV-keeper Ronald Waterreus tijdens de topper Ajax-PSV, in 2006.

Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws