Nieuws Marketing
Super-disco-radiomakers: 'Trots op hun wereldwijde bereik'
Het is donderdagavond, iets voor 19.00 uur, wanneer een aantal oude vrienden elkaar allerhartelijkst begroet in een prachtig pand in Heeswijk-Dinther. Er worden een paar biertjes opengetrokken en al snel knalt 'Disco Inferno' van The Trammps door de speakers, schrijft Het Brabants Dagblad.

Het is donderdagavond, iets voor 19.00 uur, wanneer een aantal oude vrienden elkaar allerhartelijkst begroet in een prachtig pand in Heeswijk-Dinther. Er worden een paar biertjes opengetrokken en al snel knalt 'Disco Inferno' van The Trammps door de speakers.
Bij deze vrienden, allemaal rond de vijftig en oudgedienden van discotheek Galaxy in Den Bosch, is disco nog altijd springlevend. Toen hun geliefde discotheek uiteindelijk de deuren sloot waren zij het die de verlichte dansvloer kochten en van de ondergang redde. Die vloer lichtte vervolgens de feestavonden op die zij onder de noemer 'Galaxy parties' organiseerden.
"Mensen zeiden tegen ons 'dat lijkt me zo'n leuk feest, maar ik kwam vroeger nooit in de Galaxy'", aldus René Vercruyssen, één van de initiatiefnemers. Dat was niet de bedoeling, want de feesten moesten wel voor alle liefhebbers toegankelijk zijn. Er werd dus een neutralere naam gezocht, en aangezien radioman René vroeger op de lokale piraat een populair programma getiteld 'Disco Factory' presenteerde, viel de keuze daarop.
OndernemerJohn Lommers, de ondernemer in het gezelschap en eigenaar van reclamebureau Canday, is goed thuis in de nieuwe media. Hij stelde voor Disco Factory ook als internetradio te doen herleven. Zo werd DiscoFactory.fm geboren, een zender die 24 uur per dag te beluisteren is en waar ze op donderdagavond live-uitzendingen voor verzorgen. "Dit is wat onze huwelijken goed houdt en wat ons onze banen doet houden!", zegt Lommers met een royale lach. Daarna brandt al snel het rode 'On Air' licht weer (gekregen van de rest voor zijn verjaardag) en slingert hij zijn praatje de digitale snelweg over, trots op hun wereldwijde bereik.
Want hoewel de heren het volgens eigen zeggen ook uit zouden zenden als er niemand luisterde, breidt het aantal luisteraars zich ondertussen over heel de wereld uit. Zo is er bijvoorbeeld de superfan in Ecuador, die via Facebook foto's stuurt van de zelfgebouwde speakers waarmee hij de zender over de Latijns- Amerikaanse straten laat schallen. Dat komt volgens hen juist door de relatief obscure nummers die ze meestal draaien. "Commerciële nummers", zoals Robbie de grote hits noemt. "Als je er vroeger zo serieus mee bezig was als wij kocht je importplaten", legt René uit. "Tegen de tijd dat een Nederlandse platenmaatschappij het dan oppikte, waren wij er alweer klaar mee."
Maar het interessantste voor hun publiek zijn dus de platen die dat stadium net niet haalden. Zo vertelt Peter Schouten, door zijn vrienden de Leo Blokhuis van hun station genoemd, het publiek over 'Night Rider' van zangeres Venus Dodson. Een 'vergeten juweeltje'. Of daar in Ecuador ook op gedanst wordt, is moeilijk te zeggen, maar in Heeswijk-Dinther kan hij van zijn vrienden op bijval rekenen.