Nieuws Marketing
The Passion: zegen of vloek voor Amersfoortse ondernemers?
Zeker 20.000 bezoekers worden er op 24 maart verwacht in Amersfoort, de dag dat The Passion neerstrijkt. Op elke tegel van het Eemplein staat in dat geval om half negen 's avonds wel een toeschouwer. Tot vlak voor de ingang van elke winkel en dicht tegen elke etalage aangedrukt. En dat op een koopavond. Is die mensenmassa een vloek of een zegen voor de ondernemer? Amersfoortse ondernemers reageren in het AD.

Het Eemplein mag komende oktober zijn vijfjarige bestaan vieren: qua bekendheid mag het nog altijd niet in de schaduw staan van binnenstadspleinen als de Hof en het Lieve Vrouwekerkhof. En dus is een evenement als The Passion een geschenk uit de hemel, zeggen ondernemers in koor. Samen runnen ze een twintigtal winkels en restaurants. Van de categorie 'ook in de binnenstad' (Blokker, Xenos en Van Haren) tot 'uniek voor Amersfoort' (de grote Albert Heijn, Pathébioscoop en MediaMarkt).
Onbetaalbaar “We krijgen nog altijd regiobewoners op het plein die voor de eerste keer komen," zegt Bart van den Heuvel, locatiedirecteur van laatstgenoemde elektronicazaak én voorzitter van de lokale winkeliersvereniging. “The Passion is anderhalf uur gratis televisiereclame voor Amersfoort en voor het Eemplein in het bijzonder. En die reclame wordt door miljoenen bekeken. Binnen én buiten de regio. Dat is echt onbetaalbaar. En het zou fijn zijn, als dat voor ons winst oplevert."
De vraag is of dat ook op de avond zelf te verwachten is. Eerder schreef deze krant over de gevolgen die The Passion had voor winkeliers in Enschede, waar het 'circus' vorig jaar april op het Van Heekplein neerstreek. Volgens Roel Blaauw, voorzitter van winkeliersvereniging Winkelhart Enschede waren er 'genoeg winkels die op de bewuste donderdag niet of nauwelijks bereikbaar waren.' “Die hebben hun zaak uit pure wanhoop maar dichtgegooid," zo vertelde hij. “Niemand die bij ze kon komen."
Een herhaling hiervan wordt ook op het Eemplein gevreesd. Vandaar dat sommige ondernemers met de gedachte spelen hun zaak 's avonds te sluiten, hoewel ze normaal op donderdag vaak tot zeker negen uur open zijn. Bij kapsalon HiziHair worden bijvoorbeeld geen klanten verwacht. Henk Blankesteijn zinspeelt op een vroegere sluiting van zijn Primera. “Maar dat zou ik dan doen, omdat áls er veel mensen in mijn zaak zijn, dat diefstal uitlokt. Maar of ik dichtga, hangt ook af van wat de andere ondernemers doen."
Die afwachtende houding klinkt ook bij zaken als Etos, Van Haren en Xenos. Erno de Groot, directeur van Bibliotheken Eemland, overweegt de hoofdvestiging in het Eemhuis om dezelfde reden de hele dag dicht te houden. “Heel veel van onze bezoekers komen op de fiets. Alle rekken zijn weg, dus die kun je nergens kwijt. Als je er door de afsluitingen überhaupt al mee op het plein kunt komen." Of de voorgenomen sluiting ook een dichte deur van het Eemhuis betekent, wordt naar verwachting vandaag besloten.
Gouden bergen Wie in elk geval niet twijfelen over openstelling, zijn de eigenaren van de restaurants en eettentjes die het plein rijk is. Zij verwachten gouden bergen en zijn dan ook allemaal open. “We zitten nog niet vol, maar het aantal reserveringen loopt al flink op," zegt Danny Hu, bedrijfsleider van Sushi Today. Het all-you-can-eatrestaurant is met duizend vierkante meter met afstand het grootste etablissement op het Eemplein. “Ongeveer eenkwart van onze zaak is verhuurd aan de publieke omroep, die vanuit de punt van ons restaurant radio-uitzendingen gaat maken. Het wordt echt een topavond."
Hoewel het enige pand op het Eemplein met een dakterras, stelt Hu dit op 24 maart niet open. “Te gevaarlijk," zegt hij hoofdschuddend. “Je weet niet hoe druk het wordt." Reguliere terrassen mogen die dag sowieso niet gevoerd worden. Dit vanwege de verwachte drukte, aldus de politie. Deze drukte leidt ook tot een strengere handhaving van het alcoholverbod op het plein: alleen binnen de muren mag worden gedronken. Erwin Peterse van slijterlij Gall & Gall overweegt om deze reden 's avonds de deur dicht te houden.
Gall & Gall vindt inwoning bij Albert Heijn, die wél de hele avond open is. Dat geldt ook voor de andere twee grote zaken op het Eemplein, de Pathébioscoop en de MediaMarkt. Van den Heuvel van de elektronicawinkel wil op 24 maart zijn zaak 'vol in the picture' spelen. “Rond een grote btw-actie, een paar maanden geleden, kon je je via Facebook opgeven voor een 'rijbezetter': iemand die in jouw plaats in de rij voor de kassa ging staan, zodat je vooraan aan kon sluiten. Zoiets wil ik ook doen op het Eemplein: mensen met bordjes 'ik hou deze plek bezet voor..." Na tien uur, als The Passion is afgelopen, hoopt Van den Heuvel dat mensen zijn zaak nog binnenlopen. “Bijvoorbeeld om een grote tv te kopen om The Passion op terug te kijken."
Live Wie het evenement op de avond zelf al op een groot scherm wil zien, kan terecht in de Pathébioscoop. “In onze grootste zaal, zaal 1, vertonen we The Passion live," aldus locatiedirecteur Ralph Eggenkamp. “De zaal biedt plaats aan 400 mensen. Ik verwacht dat er veel animo voor is: er zullen genoeg mensen zijn die niet anderhalf uur in de kou of de regen willen staan op het plein, maar The Passion wel mee willen maken. En een evenement dat op hetzelfde moment buiten plaatsvindt vanuit een comfortabele stoel zien: hoe tof is dat?"