Podcast Thijs Talks

Thecla Schaeffer (Tony's Chocolonely): 'Haal inspiratie niet uit het vak, kijk verder'

Het marketingelftal van Thijs van Dijk is eindelijk compleet. Nou ja... Bijna dan. Eerst deze aflevering van Thijs Talks beluisteren. In de elfde episode van de podcastserie is Thecla Schaeffer te gast. Sinds 2019 is zij cmo van het inmiddels wereldberoemde slaafvrije chocolademerk Tony's Chocolonely. Welke nog vrije plek op het marketingveld is voor haar vrijgehouden? En waarom? Verder: wat kunnen we leren van deze marketingexpert? Heeft ze nog niet te missen adviezen en tips? Je hoort het in deze podcast!

Van onze redactie 11 mei 2021

Wat je ook hoort in Thijs Talks deel 11, is alles over de internationale partnerships van het chocolademerk met de Happy-zanger Pharrell Williams en de Britse acteur Idris Elba. Niet de minste namen die zich aan de Nederlandse onderneming hebben verbonden. Wat is Schaeffer haar rol hierin? ,,Mijn rol is om contact met hen op te nemen en een deal met ze te maken tot aan het juridische contract toe.''

Thuiswerken met drie kinderen om je heen

Verder kom je te weten hoe het is om als 'Tony' met drie kinderen om je heen thuis te werken. Hoe houdt de cmo dat een beetje leuk? Met welke projecten is de marketingkenner bezig vanuit haar huis? En waar haalt ze haar inspiratie vandaan? ,,Ik heb van Jos van Tilburg, oprichter van G-Star (een eerdere werkplek van de cmo, red.), geleerd dat je de inspiratie juist niet vanuit je werk moet halen. Ik ben niet iemand die alle vakbladen in mijn vrije tijd leest. Juist niet.'' Wat dan wel? Schaeffer vertelt het in Thijs Talks. Tipje van de sluier? Kunst heeft daarin een voorname rol.

Thuiswerken en succesvol marketing bedrijven? Hoe doet Thecla Schaeffer dat?

'Echte ondernemers zijn mensen die risico's durven te nemen'

Inspiratie vindt Schaeffer ook bij rolmodellen. Het zijn volgens haar echte ondernemers. ,,Echte ondernemers zijn mensen die risico's durven te nemen. Ze hebben veel lef en varen hun eigen koers. Ze hebben haast, het kan en het moet allemaal snel. Dat inspireert mij erg. Het zijn mensen die mij hebben gepusht om te doen wat ik wilde doen.'' Over wie de cmo het heeft? Luister naar bovenstaande podcast.

Thijs van Dijk zou Thijs van Dijk niet zijn wanneer hij niet vraagt naar enkele zeer bruikbare marketingtips- en adviezen van zijn studiogast. Luister vooral ook naar de penalty shoot outs. De bal ligt bij Schaeffer. Hoe vaak gaat ze scoren? Thijs Talks heeft alle antwoorden gestopt in 45 minuten podcast-inspiratie.

Elftal van marketingtoppers volgens Thijs van Dijk

Marcom-expert Thijs van Dijk is de coach van het elftal van marketingtoppers. Elke keer weer wacht hem de zware taak om de selectie samen te stellen. Hij stelt het team samen uit gevestigde namen, jonge en opkomende talenten en spelers die complementair zijn aan elkaar om het optimale uit het team te halen. Daarbij moet de host goed in de gaten houden dat zijn spelers op de juiste positie staan om het optimale uit hun potentieel te kunnen halen. Zoals zijn leermeester Johan Cruijff het ooit mooi zei: ,,Alleen kun je niks, je moet het samen doen."

Ook de eerdere tien Thijs Talks nog eens beluisteren? Check ze hieronder:

Lees ook: Margriet de Kroon (YoungCapital): het volwassen verhaal van de jonge speler

Lees ook: Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Lees ook: Lessen van Ivar Camps (Alliance Automotive): ‘Leg elke zakelijke afspraak goed vast, steeds weer’

Lees ook: Peter Zijlstra (Mercedes-Benz): 'Empower je mensen, dan ga je sneller'

Lees ook: Wat drijft en inspireert Iris Schenk, Marketing Manager van Buddha To Buddha?

Lees ook: Auping-marketeer Ine Stultjens heeft geen gouden regels

Lees ook: Bram van Campenhout (Fairphone): zo blijf je in de smartphone industrie je concurrentie voor

Lees ook: Fleur Hofstra, de dynamische middenvelder en Marketingmanager van Puma

Lees ook: Wat je kan leren van marketingtopper Martijn Delahaye (AFAS)

Lees ook: Maarten Roomer: waarom de Mobiel NL-topman in het elftal thuishoort

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers. Rond lunchtijd in je mailbox!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

Boekencast De Ondernemer Leest

De Blauwe Fabel: hoe trots mogen we op de KLM zijn?

Wat vinden onze Boekencasters Tom van der Lubbe en Erno Hannink van de KLM? De presentatoren van De Ondernemers Boekencast vragen het zich af naar aanleiding van het boek De Blauwe Fabel van klimaatjournalist Ties Joosten. Trots op de Blauwe Zwaan? De hosts zijn kritisch. Waarom? Ze leggen het haarfijn uit in deze nieuwe aflevering van de podcast.

Details
Aandachtstrekkers

Waar ligt de sweetspot van jouw lokale onderneming?

Lokaal ondernemer en ben je op zoek naar de 'sweetspot' van je bedrijf? En is het verstandig een webshop te beginnen als je alleen lokaal of regionaal actief bent? Vragen, vragen, vragen. Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels zouden geen Aandachtstrekkers zijn wanneer ze niet met antwoorden en adviezen komen in hun altijd weer inspirerende gelijknamige podcastserie.

Details
Sleutel tot Succes

Het lange shirts-succes van Girav: 'Voor acht miljard mensen waren er vijf kledingmaten. Da's heel raar toch?"

Hoe de kredietcrisis, ontslagrondes, een romantische ontmoeting en gezonde dosis eigenwijsheid resulteerden in dé oplossing voor een stevig gat in de kledingmarkt: Girav. Met een V. Shirts in zeventien maten, voor lange mannen.

Details
Aandachtstrekkers

Nieuwsbrief net zo spannend als een Netflix-trailer? Zo pak je dat aan

Nieuwsbrieven saai, vervelend en onaantrekkelijk? Onzin. Een digitale nieuwsupdate hoeft alles behalve een spam-waardig moetje te zijn waar je als ondernemer niet onderuit komt. Au contraire: jouw nieuwsbrief kan net zo'n must see-item zijn als een trailer voor de nieuwste Netflix-hit. Hoe? Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels scheppen licht in de duisternis.

Details
Sleutel tot Succes

A Fish Named Fred, uit Nederland: waarom mannen de vrolijke kleding over de hele wereld het dragen

In de tien jaar dat A Fish Named Fred bestaat werd het van een kledinglijn - kleurrijk, vrolijk, onderscheidend - een internationale lifestyle brand. Verkrijgbaar in meer dan dertig landen, te zien in populaire Amerikaanse tv-series, omarmd door tal van bekende mensen, wereldwijd nu gedragen door veel, héél veel mannen. Hoe hebben Rob Schalker en zijn team dit imperium op weten te bouwen, wat is dus dé Sleutel tot Succes?

Details
De Ondernemer

Eén ondernemer, drie branches: hoe keek dus Ed Bindels naar de persconferentie?

Horeca, retail en clubevents. Ondernemer Ed Bindels is actief in deze drie branches, met Food District Liemès, Amac en Club Basis: hoe keek hij naar de eerste persconferentie Rutte-Kuipers?

Details