Podcast Thijs Talks
Thecla Schaeffer (Tony's Chocolonely): 'Haal inspiratie niet uit het vak, kijk verder'
Het marketingelftal van Thijs van Dijk is eindelijk compleet. Nou ja... Bijna dan. Eerst deze aflevering van Thijs Talks beluisteren. In de elfde episode van de podcastserie is Thecla Schaeffer te gast. Sinds 2019 is zij cmo van het inmiddels wereldberoemde slaafvrije chocolademerk Tony's Chocolonely. Welke nog vrije plek op het marketingveld is voor haar vrijgehouden? En waarom? Verder: wat kunnen we leren van deze marketingexpert? Heeft ze nog niet te missen adviezen en tips? Je hoort het in deze podcast!
Wat je ook hoort in Thijs Talks deel 11, is alles over de internationale partnerships van het chocolademerk met de Happy-zanger Pharrell Williams en de Britse acteur Idris Elba. Niet de minste namen die zich aan de Nederlandse onderneming hebben verbonden. Wat is Schaeffer haar rol hierin? ,,Mijn rol is om contact met hen op te nemen en een deal met ze te maken tot aan het juridische contract toe.''
Thuiswerken met drie kinderen om je heen
Verder kom je te weten hoe het is om als 'Tony' met drie kinderen om je heen thuis te werken. Hoe houdt de cmo dat een beetje leuk? Met welke projecten is de marketingkenner bezig vanuit haar huis? En waar haalt ze haar inspiratie vandaan? ,,Ik heb van Jos van Tilburg, oprichter van G-Star (een eerdere werkplek van de cmo, red.), geleerd dat je de inspiratie juist niet vanuit je werk moet halen. Ik ben niet iemand die alle vakbladen in mijn vrije tijd leest. Juist niet.'' Wat dan wel? Schaeffer vertelt het in Thijs Talks. Tipje van de sluier? Kunst heeft daarin een voorname rol.
Thuiswerken en succesvol marketing bedrijven? Hoe doet Thecla Schaeffer dat?
'Echte ondernemers zijn mensen die risico's durven te nemen'
Inspiratie vindt Schaeffer ook bij rolmodellen. Het zijn volgens haar echte ondernemers. ,,Echte ondernemers zijn mensen die risico's durven te nemen. Ze hebben veel lef en varen hun eigen koers. Ze hebben haast, het kan en het moet allemaal snel. Dat inspireert mij erg. Het zijn mensen die mij hebben gepusht om te doen wat ik wilde doen.'' Over wie de cmo het heeft? Luister naar bovenstaande podcast.
Thijs van Dijk zou Thijs van Dijk niet zijn wanneer hij niet vraagt naar enkele zeer bruikbare marketingtips- en adviezen van zijn studiogast. Luister vooral ook naar de penalty shoot outs. De bal ligt bij Schaeffer. Hoe vaak gaat ze scoren? Thijs Talks heeft alle antwoorden gestopt in 45 minuten podcast-inspiratie.
Elftal van marketingtoppers volgens Thijs van Dijk
Marcom-expert Thijs van Dijk is de coach van het elftal van marketingtoppers. Elke keer weer wacht hem de zware taak om de selectie samen te stellen. Hij stelt het team samen uit gevestigde namen, jonge en opkomende talenten en spelers die complementair zijn aan elkaar om het optimale uit het team te halen. Daarbij moet de host goed in de gaten houden dat zijn spelers op de juiste positie staan om het optimale uit hun potentieel te kunnen halen. Zoals zijn leermeester Johan Cruijff het ooit mooi zei: ,,Alleen kun je niks, je moet het samen doen."
Ook de eerdere tien Thijs Talks nog eens beluisteren? Check ze hieronder:
Lees ook: Margriet de Kroon (YoungCapital): het volwassen verhaal van de jonge speler
Lees ook: Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'
Lees ook: Lessen van Ivar Camps (Alliance Automotive): ‘Leg elke zakelijke afspraak goed vast, steeds weer’
Lees ook: Peter Zijlstra (Mercedes-Benz): 'Empower je mensen, dan ga je sneller'
Lees ook: Wat drijft en inspireert Iris Schenk, Marketing Manager van Buddha To Buddha?
Lees ook: Auping-marketeer Ine Stultjens heeft geen gouden regels
Lees ook: Bram van Campenhout (Fairphone): zo blijf je in de smartphone industrie je concurrentie voor
Lees ook: Fleur Hofstra, de dynamische middenvelder en Marketingmanager van Puma
Lees ook: Wat je kan leren van marketingtopper Martijn Delahaye (AFAS)
Lees ook: Maarten Roomer: waarom de Mobiel NL-topman in het elftal thuishoort