Podcast Thijs Talks

Thecla Schaeffer (Tony's Chocolonely): 'Haal inspiratie niet uit het vak, kijk verder'

Het marketingelftal van Thijs van Dijk is eindelijk compleet. Nou ja... Bijna dan. Eerst deze aflevering van Thijs Talks beluisteren. In de elfde episode van de podcastserie is Thecla Schaeffer te gast. Sinds 2019 is zij cmo van het inmiddels wereldberoemde slaafvrije chocolademerk Tony's Chocolonely. Welke nog vrije plek op het marketingveld is voor haar vrijgehouden? En waarom? Verder: wat kunnen we leren van deze marketingexpert? Heeft ze nog niet te missen adviezen en tips? Je hoort het in deze podcast!

Van onze redactie 11 mei 2021

Wat je ook hoort in Thijs Talks deel 11, is alles over de internationale partnerships van het chocolademerk met de Happy-zanger Pharrell Williams en de Britse acteur Idris Elba. Niet de minste namen die zich aan de Nederlandse onderneming hebben verbonden. Wat is Schaeffer haar rol hierin? ,,Mijn rol is om contact met hen op te nemen en een deal met ze te maken tot aan het juridische contract toe.''

Thuiswerken met drie kinderen om je heen

Verder kom je te weten hoe het is om als 'Tony' met drie kinderen om je heen thuis te werken. Hoe houdt de cmo dat een beetje leuk? Met welke projecten is de marketingkenner bezig vanuit haar huis? En waar haalt ze haar inspiratie vandaan? ,,Ik heb van Jos van Tilburg, oprichter van G-Star (een eerdere werkplek van de cmo, red.), geleerd dat je de inspiratie juist niet vanuit je werk moet halen. Ik ben niet iemand die alle vakbladen in mijn vrije tijd leest. Juist niet.'' Wat dan wel? Schaeffer vertelt het in Thijs Talks. Tipje van de sluier? Kunst heeft daarin een voorname rol.

Thuiswerken en succesvol marketing bedrijven? Hoe doet Thecla Schaeffer dat?

'Echte ondernemers zijn mensen die risico's durven te nemen'

Inspiratie vindt Schaeffer ook bij rolmodellen. Het zijn volgens haar echte ondernemers. ,,Echte ondernemers zijn mensen die risico's durven te nemen. Ze hebben veel lef en varen hun eigen koers. Ze hebben haast, het kan en het moet allemaal snel. Dat inspireert mij erg. Het zijn mensen die mij hebben gepusht om te doen wat ik wilde doen.'' Over wie de cmo het heeft? Luister naar bovenstaande podcast.

Thijs van Dijk zou Thijs van Dijk niet zijn wanneer hij niet vraagt naar enkele zeer bruikbare marketingtips- en adviezen van zijn studiogast. Luister vooral ook naar de penalty shoot outs. De bal ligt bij Schaeffer. Hoe vaak gaat ze scoren? Thijs Talks heeft alle antwoorden gestopt in 45 minuten podcast-inspiratie.

Elftal van marketingtoppers volgens Thijs van Dijk

Marcom-expert Thijs van Dijk is de coach van het elftal van marketingtoppers. Elke keer weer wacht hem de zware taak om de selectie samen te stellen. Hij stelt het team samen uit gevestigde namen, jonge en opkomende talenten en spelers die complementair zijn aan elkaar om het optimale uit het team te halen. Daarbij moet de host goed in de gaten houden dat zijn spelers op de juiste positie staan om het optimale uit hun potentieel te kunnen halen. Zoals zijn leermeester Johan Cruijff het ooit mooi zei: ,,Alleen kun je niks, je moet het samen doen."

Ook de eerdere tien Thijs Talks nog eens beluisteren? Check ze hieronder:

Lees ook: Margriet de Kroon (YoungCapital): het volwassen verhaal van de jonge speler

Lees ook: Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Lees ook: Lessen van Ivar Camps (Alliance Automotive): ‘Leg elke zakelijke afspraak goed vast, steeds weer’

Lees ook: Peter Zijlstra (Mercedes-Benz): 'Empower je mensen, dan ga je sneller'

Lees ook: Wat drijft en inspireert Iris Schenk, Marketing Manager van Buddha To Buddha?

Lees ook: Auping-marketeer Ine Stultjens heeft geen gouden regels

Lees ook: Bram van Campenhout (Fairphone): zo blijf je in de smartphone industrie je concurrentie voor

Lees ook: Fleur Hofstra, de dynamische middenvelder en Marketingmanager van Puma

Lees ook: Wat je kan leren van marketingtopper Martijn Delahaye (AFAS)

Lees ook: Maarten Roomer: waarom de Mobiel NL-topman in het elftal thuishoort

Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

Broodje Verhaal

Karin Veldhuizen durft het met haar watersportcamping in Heeg anders te doen (mét succes)

Ze is 'allergisch voor saai'. Karin Veldhuizen is van initiatieven is als de Literaire Caravan met Tommy Wieringa en bijvoorbeeld een masterclass Douche Zingen voor Dummies met Lucette van den Berg. De creatief directeur en eigenaresse van watersportcamping Heeg zegt als ondernemer van de 'burgerlijke ongehoorzaamheid' te zijn en van samenwerking met juist concurrentie en bedrijven in andere sectoren, ook als dat helemaal niet logisch lijkt. Voorbeelden te over, in deze storytelling-aflevering van Broodje Verhaal.

Details
Thijs Talks

Peter Zijlstra (Mercedes-Benz): 'Empower je mensen'

Het marketingelftal van Thijs van Dijk wordt steeds completer dankzij alweer de negende aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Dit keer te gast: Peter Zijlstra, Head of Marketing bij Mercedes-Benz Nederland. Waar plaatst uw host hem in zijn ultieme elftal? ,,Het merk, de maatschappij en de media verandert. Genoeg uitdaging.''

Details
Broodje Verhaal

Hoe vanzelfsprekend storytelling voor een startup als Moonback is

Deze ondernemer heeft een verhaal - en wat voor een. Storytelling-expert Cor Hospes ontvangt dan ook maar al te graag de Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar, Niels Meijssen, in zijn keuken voor Broodje Verhaal. Niels is initiator van Moonback, het eerdere Beterboeken.nl, als nieuwe sympathieke alternatief voor Booking.com.

Details
De Ondernemer Onderweg

Zo helpt Trunkrs webshops aan perfecte klantbeleving

Trunkrs groeit hard. De same day delivery-speler zet in op snel en groen bezorgen, mét een focus op de ontvangstervaring. Het levert de bezorgdienst een groei van 700 procent op. Ceo Jan Wijn is bij Roland Tameling in de studio voor een nieuwe aflevering van De Ondernemer Onderweg. Luister naar deze podcast over het idee, het succes en de ambities van deze bezorgdienst.

Details
De Ondernemer

Een naam voor je bedrijf: waarom niet je eigen naam zoals Bert Hagendoorn?

In deze nieuwe aflevering van De Namarama Show spreekt gastheer Floris Hülsmann met Bert Hagendoorn. Deze topadviseur opereert simpelweg onder zijn eigen naam: 'Bert Hagendoorn'. Waarom hij dat doet en niet een nieuw verzonnen bedrijfsnaam koos? Dat hoor je in deze podcast.

Details
De Ondernemer

Groter (internationaal) wagenpark? Hier moet je aan denken

Je bedrijf is succesvol, maar om te blíjven groeien heb je een groter wagenpark nodig. Hoe kies je de juiste voertuigen, ook wanneer je naar het buitenland wilt uitbreiden? ‘Het is een kwestie van goed onderzoek doen naar wat bij jouw bedrijf past en nuchter blijven nadenken. Dat iets kan, wil niet meteen zeggen dat het ook móet…’

Details