Nieuws Marketing

Twentenaren ontwikkelen Trusti: datingsite voor serieuze tortelduiven

Een datingsite met altijd de juiste klik? De Twentenaren Sven Gijsberts (26) en Iris Nicolaas (23) denken die met Trusti te hebben ontwikkeld. Via de site kan je à la Skype 'speeddaten', zodat je meteen weet wat voor vlees je in de kuip hebt.

Van onze redactie 8 maart 2016

Iris Nicolaas en Sven Gijsberts Lars Smook

Trusti is eigenlijk twee datingsites in één. Er is de klassieke manier, waarbij je door allerlei profielen van datekandidaten kan zoeken en contact kan leggen. Maar ook de speeddate, waarmee je heel kort webcamcontact hebt met een potentiële date.

Weg is weg Gijsberts: "Je krijgt dan 45 seconden de tijd om met elkaar te praten en de ander te interesseren of het hof te maken. In die tijd moet je beiden aangeven of er een klik is. Zo ja, dan is de weg vrij om met elkaar te blijven chatten en elkaar beter te leren kennen. Maar komt die wederzijdse klik er niet, dan is het over en uit en gaat het beeld naar de volgende kandidaat. Heb je daarna spijt, dan ben je de sjaak. Weg is weg."

Nepprofiel De twee studenten van de Universiteit Twente (UT) vonden de bestaande datingsites duur, maar vooral te beperkt met te veel kans op mislukking. De razend populaire app Tinder vinden ze vooral 'een vleeskeuring' en daarom ook 'niet zo leuk'. Waar ze sowieso van balen bij het daten, zijn de nepprofieltjes. "Hoe vaak gebeurt het niet dat je contact hebt met een leuk iemand en afspreekt. Maar als je je date dan werkelijk ontmoet, blijkt hij of zij er toch heel anders en minder leuk uit te zien. Of is hij veel ouder. Dat soort dingen. Wij hadden zoiets: dat moet toch beter kunnen?"

Zo ontstond het idee voor de speeddate. "Je kan je niet verschuilen achter een mooie nepfoto. Je zit allebei voor de webcam en kan niet faken. Je moet er meteen zijn, je moet meteen je mannetje staan. Wij denken dat dit leidt tot een betere date."

Zesjes en achten Bovendien denken ze dat hun 'scorebord' na verloop van tijd ook tot betere matches leidt. Het aantal likes en dislikes op een profiel wordt bijgehouden. De opzet is dat populaire mensen datekandidaten voorgeschoteld krijgen met een vergelijkbare populariteit. "Op die manier kunnen we zesjes aan zesjes koppelen en achten aan achten. We willen de mensen zo snel mogelijk van online naar offline hebben. Het liefst zitten ze de volgende dag al samen in een restaurant."

Facebook Bij de datingsite moeten mensen zich aanmelden met hun Facebookprofiel, ook dat moet voorkomen dat mensen zich kunnen verschuilen achter een profiel met nepfoto. "Aanmelden via Facebook klinkt misschien eng, maar is het niet. Het is met de privacy goed voor elkaar. Je bepaalt zelf wat je vanaf dat profiel aan informatie en foto's deelt met Trusti. Standaard krijgen anderen alleen je voornaam en leeftijd te zien. En op Facebook komt uiteraard geen melding dat je je net hebt aangemeld bij de datingsite."

‘Geraldine doet het’De site is inmiddels een paar weken in de lucht. Halverwege deze maand moeten alle kinderziektes verholpen zijn en beginnen ze aan een grootschalige promotie. Tot nu toe hebben de UT'ers hun datingsite aan de man gebracht met posters bij grote NS-stations, met name die van Amsterdam. In bushokjes zijn teasende posters opgehangen: 'Geraldine doet het'.

Serieus Deelname aan Trusti kost 4,95 euro per maand. De studenten hadden overwogen het helemaal gratis te maken. "Maar we willen het wel serieus houden. Zonder drempel maak je het te uitnodigend voor mensen die er alleen voor de flauwekul op gaan. Dat doet afbreuk aan de site."

Groot succes Op dit moment hebben vierhonderd partnerzoekenden zich in de eerste week aangemeld. Gijsberts verwacht, zodra de campagne loopt, snel door te groeien naar drieduizend. "Als we zo ver zijn, is onze inschatting, gaat het hard lopen. Het is net als met spaargeld: de eerste 1000 euro is het moeilijkst." De twee geloven in een groot succes. "Ik heb nog geen serieuze partij gezien die gebruik maakt van een video-speeddate-optie. Dat is onze kracht."

Foto: Lars Smook