Nieuws Marketing

Utrechts café verkoopt knipbeurt inclusief bier

Terwijl de discussie over het aanbieden van een wijntje in de kapsalon nog altijd woedt, is in het Utrechtse café De Zaak het omgekeerde het geval. Daar geeft een kapster bezoekers een knipbeurt, aldus het AD.

Pieter Buss l Foto: Angeliek de Jonge 4 augustus 2016

Kapperszaakcafe

Waarom kun je in Nederland 's avonds nergens naar de kapper? Dat vroeg Thomas Marcin, eigenaar van café De Zaak in Utrecht zich af na zijn bezoek aan India. En waarom zijn de praatjes die je bij de gewone kapper hebt altijd zo geforceerd leuk?

Dat moest anders kunnen, dacht hij. Via een van de brouwers die aan zijn zaak levert, kwam hij uit bij kapster Lizzy Heurkens-Rijk. Niet snel daarna knipte de geboren Brabantse op een verhoginkje achterin de kroeg, terwijl bezoekers lekker konden blijven drinken. De animo was groot, en de chaos navenant. Om de zes weken kwam ze terug. Treffend werd het De Kapperszaak gedoopt.

Inmiddels zijn we twee jaar verder. Veel ruchtbaarheid is er al die tijd niet aan gegeven. Aankondigingen via Facebook, dat is het wel zo'n beetje. Maar druk is het. Soms wordt het zelfs wat te gek. ,,Dan bellen mensen 's middags al of ze geknipt kunnen worden. Maar we werken niet met reserveringen", legt Marcin uit.

Dinsdagavond is er een wachtrij van vier personen. Lizzy concentreert zich onder een hete bouwlamp op de haren die van de klanten af moeten. Het is vooral voor 'de leuk'. ,,Ik wil niet pas om 0.30 uur helemaal bezweet thuiskomen. Dat is weleens gebeurd."

Elke week naar de schaar grijpen is geen optie. ,,Dan wordt het misschien wel irritant en denken mensen: daar staat het weer." Het moet ook vooral een kroeg blijven, vindt ze. Want veel geld verdient de kapster er niet mee. 15 euro kost een knipbeurt, en dat is inclusief een biertje van de Zaak. Het is vooral het afwisselende publiek waarvan ze geniet. ,,Er zitten zwervers met een hond in de stoel die nog net 15 euro in de achterzak hebben. Maar ook advocaten en mensen van de gemeente." Een van hen is volgens haar een Utrechtse wethouder. Zijn naam weet ze niet, maar wel dat hij erg blij was. ,,Hij zei nog nooit zo goed geknipt te zijn."

Hij maakt deel uit van de minderheid. Het zijn namelijk vooral vrouwen die in de kappersstoel gaan zitten. ,,Het is denk ik de mond-tot-mondreclame die het doet."

Juist dat laatste maakt het volgens Lizzy ook zo bijzonder. Daarom ook heeft ze een aanbod om bij horecazaak Stan & Co te knippen, afgeslagen. Ze wil loyaal zijn naar De Zaak. Of het eigenlijk wel mag? Dat hebben Lizzy en Marcin zich nooit afgevraagd. De Algemene Nederlandse Kappers Organisatie (ANKO) noemt dat een 'interessante vraag', zonder antwoord te kunnen geven.

Volgens Koninklijke Horeca Nederland mag het waarschijnlijk niet. ,,De drank-en horecawet zegt dat je geen dienst of detailhandel -bedrijfsmatig aan mag bieden in dezelfde horecaruimte met dezelfde ingang. Het mag wel als het recreatie (zanger, red.) of cultuur is", aldus een woordvoerder.