Nieuws Marketing

Waarom Max Verstappen portretzaak tegen Picnic gaat winnen

Een geintje met een lookalike of een zware inbreuk op het portretrecht? Max Verstappen staat in zijn recht tegenover supermarkt Picnic, zegt specialist portretrecht Jacqueline Schaap tegen het AD.

Sander van Mersbergen 27 januari 2017

Max verstappen portretrecht jumbo commercial picnin

,,Ook voor een grapje moet je betalen", zegt advocate Schaap. ,,Feit is dat Picnic zich de persoonlijkheid van Max Verstappen heeft toegeëigend voor commerciële doeleinden. Daar hadden ze toestemming voor moeten vragen."

Geldwolf

Dat vindt Max Verstappen ook. Hij eist in een procedure bij de rechtbank Amsterdam 350.000 euro van de online supermarkt, onthulde deze krant woensdag. In de publieke opinie streden twee reacties om voorrang. Een deel van het volk zette Max neer als geldwolf, de andere helft vond het zijn goed recht.

(Tekst gaat verder na foto)De lookalike van Max Verstappen in actie | Foto: Saskia Berdenis van Berlekom

Merkenrecht

Of hij een geldwolf is, daar kun je over discussiëren. Zijn goed recht is het in elk geval, zegt Schaap, specialist portret- en merkenrecht. En zelfs als die 350.000 euro Verstappen op zich niet zo interesseren, kan het raadzaam zijn er toch een zaak van te maken.

Potentiële sponsors

,,Neem het voorbeeld van de supermarkten. Nu was het een parodie op een filmpje van Jumbo, maar stel dat Picnic als eerste supermarkt het beeld van Verstappen had gebruikt. Dan zouden andere supers nooit meer met hem in zee gaan en zou hij dus potentiële sponsors mislopen. Met deze zaak laat Verstappen andere bedrijven zien dat ze niet zomaar met hem kunnen adverteren."

Katja Schuurman

Dat Max niet zelf in het filmpje optrad maar een lookalike, maakt volgens de juriste geen verschil. In 2005 werd iLocal bestraft voor soortgelijk gebruik van een evenbeeld van Katja Schuurman. Die figureerde in een parodie op een Gouden Gidscommercial waarin Schuurman wel zelf opereerde. De redenatie van de rechter: het kan dan wel niet de echte Katja zijn, iedereen die de commercial ziet weet dat aan haar wordt gerefereerd. En dus probeert iLocal een slaatje te slaan uit haar bekendheid. Daar hoort een vergoeding tegenover te staan.

Geen commercial

Het verweer van Picnic tenslotte dat het geen commercial is - het filmpje zou een blijk van waardering zijn aan de eigen bezorgers - snijdt volgens Schaap ook geen hout. ,,Het stond op een voor iedereen toegankelijke facebookpagina."

Bestraffing

Picnic is schuldig dus, aldus de advocaat. Rest de vraag wat voor bestraffing er uitrolt. ,,350.000 euro is wel heel veel. De schadevergoeding moet gelijk staan aan het bedrag dat Verstappen normaal zou hebben gekregen voor een vergelijkbare commercial. Dat zal hij moeten aantonen."

Gerelateerde artikelen:

Verstappen wil tonnen van Picnin voor commercial met look-a-like Het bedrijf Max Verstappen gaat nu echt geld verdienenMarketing: Max Verstappen is naast de baan miljoenen waardBroers Coronel gaan vol gas in businessMax Verstappen wordt tech talent leader bij Exact

%VIDEOWIDGET%