Nieuws Marketing

Wel begrip, geen excuses van OAD na helletocht voor Heracles-supporters

Supporters van Heracles die vorige week met de bus naar de uitwedstrijd in het Portugese Arouca zijn geweest, zijn boos op busbedrijf OAD. De ruim 2.000 kilometer lange reis van Almelo naar Arouca was voor de 58 passagiers een helletocht. De fans zijn met name boos op OAD-directeur Frans Schuitemaker.

Van onze redactie 9 augustus 2016

Oad busreis heracles supporters Lars Smook

"Velen hebben er een fikse kater aan overgehouden en vinden de 279 euro die voor de reis is betaald absoluut geen waar voor het geld", zegt Roy Symonowicz tegen De Twentsche Courant Tubantia. Hij is een van de supporters in de zogeheten pauperbus.

Steile berghelling

Omdat hij de chauffeur niet meer vertrouwde, is Symonowicz donderdagmiddag op de steile berghelling in de buurt van Arouca uit de bus gestapt. Bijna iedereen stapte op dat moment uit. Volgens getuigen kwam de volle bus niet tegen de steile helling op. Bij haarspeldbochten moest de chauffeur vele malen steken om uiteindelijk de draai te kunnen maken. Een van de twee chauffeurs was naar buiten gegaan om zijn collega achter het stuur aanwijzingen te kunnen geven.

Paniek in de bus

"De motor sloeg verschillende keren af", zegt een andere getuige. "Ik heb in totaal 18 kilometer gelopen", aldus Symonowicz. Er was complete paniek in de bus. Mensen waren erg bang, puur uit angst moesten verschillende supporters overgeven.

Sanitaire voorzieningen

Maar het is niet alleen het steile bergweggetje waar de passagiers boos over zijn. Roy Symonowicz somt op: "De airco werkte niet of verkeerd, stoelen konden niet in de ligstand, er waren maar vier oplaadpunten voor mobiele telefoons, ondanks dat het was toegezegd was er geen wifi."

De sanitaire voorzieningen is haast een verhaal apart, zegt de Heracles-supporter. "Toiletten werden niet geleegd toen we in Arouca waren, terwijl dit wel zou worden gedaan. Daardoor was er op de terugreis geen mogelijkheid om naar de wc te gaan."

Boos

De supporters zijn vooral boos op OAD-directeur Schuitemaker. In een reactie in deze krant van vrijdag zei Schuitemaker dat de route verantwoord en veilig was. Juist die opmerkingen zetten kwaad bloed bij de busreizigers. "OAD doet in de media voorkomen alsof er niks aan de hand was", zegt Wiets Slaghekke, een andere Heracles-fan. Ook willen de supporters dat er 'een gebaar' van het bedrijf komt.

Klachtenbrief

Heracles Almelo verwijst in een reactie naar busbedrijf OAD. Navraag bij supporters leert echter dat Heracles boze supporters inmiddels heeft aangeboden om als tussenpersoon te fungeren bij het verzamelen van klachten. Heracles heeft volgens Slaghekke supporters opgeroepen een klachtenbrief te maken en die te richten aan de Almelose club. Heracles zorgt ervoor dat de brieven bij het Goorse busbedrijf terechtkomen.

Gerelateerde artikelen Reisorganisatie Oad zorgt voor comfortabele busrit Heracles-fans

Foto: Heracles supporters op de heenweg toen de stemming nog goed was.. (Lars Smook)