Nieuws Marketing

Zo scoort Jumbo goud met 100.000 S’FANMutsen

Jumbo zet schaatskampioen Sven Kramer in als marketingkanon rond de Olympische Spelen. In dit stuk lees je hoe het concern een miljoenenpubliek bereikt én activeert met de 100.000 S'FANmutsen “Je kan er zeker van zijn dat Jumbo zijn winst wel pakt.”

Vincent Krijtenburg | Foto's: Jumbo 31 januari 2018

Sfanmuts01

Sinds deze maand heeft Jumbo S’FANmutsen in de schappen liggen. De opbrengst van de verkoop van de felgele mutsen gaat naar Spieren voor Spieren, een stichting die kinderen met een spierziekte helpt. “De Jumbo S’FANmuts is een eerbetoon aan Sven Kramer – toch wel één van Nederlands grootste schaatshelden – maar zeker ook aan alle andere schaatstoppers die de komende maand op jacht gaan naar die felbegeerde Olympische medailles”, zegt een Jumbo woordvoerder.

100.000 mutsen

Ondertussen is de actie onderdeel van een slim marketingplan van de tweede supermarkt van Nederland. De mutsen worden verkocht voor 2,99 euro per stuk. Na aftrek van de btw en de kosten van de actie blijft er naar verluidt ongeveer een halve euro per muts over voor de stichting, zegt Minke Booij, directeur van stichting Spieren voor Spieren. Volgens haar zijn er 100.000 gele mutsen gemaakt.

Link

De link tussen de grootgrutter en de charitatieve instelling is Sven Kramer. Het schaatsteam van de schaatser (Team LottoNL-Jumbo) wordt gesponsord door Jumbo. Tegelijkertijd is Kramer hoofdambassadeur van stichting Spieren voor Spieren.

Overeenkomst

Wat er precies is afgesproken tussen de Jumbo en de topschaatser is niet bekend. “In het contract dat sporters hebben wordt vaak wel opgenomen dat de hoofdsponsor het recht heeft om gebruik te maken van het individuele portretrecht van de sporter”, zegt sportmarketeer Michel van Grunsven van sportmakertingbureau Triple Double (zij zijn niet betrokken bij de deal). Hij twijfelt er niet aan dat dit ook is opgenomen in het contract met Kramer. “In het geval van Sven heb je het natuurlijk wel over een van Nederlands beste atleten ooit . Zeker rondom de winterspelen zou iedereen wel iets met Sven willen. Dit is een dermate grote actie rondom hem dat daar apart afspraken over gemaakt moeten zijn.” Er kan volgens de marketeer sprake zijn van extra betaling (al dan niet aan het goede doel) wegens het volledige verleende portretrecht aan Jumbo net als bij Frank Lammers, bekend van de tv-commercials van Jumbo.

Sponsoring

Volgens de sportmarketeer pakt Jumbo deze marketingactie uitstekend aan. “Dit is hoe sponsoring altijd zou moeten zijn. Wat zij doen is niet alleen sponsoren maar daar ook op relevante momenten op inhaken.”

De supermarkt moedigt zijn klanten aan om selfies met de muts te delen via social media en biedt op Facebook een digitale filter van de muts aan. “Ze maken dus optimaal gebruik van alle mediakanalen die er tegenwoordig zijn. Met name de jeugd is gevoelig voor digitale marketing. Jumbo genereert hiermee bereik, engagement, interactie en conversie”, zegt Van Grunsven.

https://www.youtube.com/watch?v=hXXR9gq-fPk

Winnaars

Het feit dat de Jumbo een groot bedrag (naar verluidt 50.000 euro) overmaakt naar Spieren voor Spieren geeft de actie onbetwist een sympathieke ambiance. Of dat de reden is, blijft onbekend. “Sven Kramer zou als hoofdambassadeur van Spieren voor Spieren gezegd kunnen hebben dat hij wil meedoen met de actie mits de stichting erin meegaat als goed doel”, zegt Van Grunsven. De actie is er één met alleen maar winnaars: Sven Kramer, Jumbo supermarkten, Spieren voor Spieren en het winkelend publiek. “Hoe de opbrengst tussen de Jumbo en de stichting precies verdeeld wordt weet ik niet, maar ik ga er vanuit dat de Jumbo sowieso de grote winnaar is. Je kan er zeker van zijn dat zij hun winst wel pakken hoor! Retailers rekenen dat wel uit. Een half procent meer winkelend publiek is in de supermarktbranche enorm veel geld.”

Olympische Spelen

Opvallend is dat er in de campagne nauwelijks de link wordt gelegd met de Olympische Spelen die binnenkort in Pyeongchang plaatsvinden. “De Jumbo is geen partner van NOC*NSF of het Internationaal Olympisch Comité en mag zich daarom niet direct associëren met de Olympische Spelen. Maar dat hoeft ook niet omdat mensen die link zelf leggen. Iedereen weet dat Sven Kramer binnenkort voor medailles gaat schaatsen in Korea.”

https://www.youtube.com/watch?v=XTqn-Dki7Sw

Cadeau

Oud-tophockeyster Minke Booij van Spieren voor Spieren is ondertussen in haar nopjes met de actie. “We zijn al heel trots op Sven Kramer als onze hoofdambassadeur, deze actie is een hele mooie extra. Een cadeau.”

Een half procent meer winkelend publiek is in de supermarktbranche enorm veel geld

Michel van Grunsven, Triple Double