Nieuws Radio
Chef-kok Ron Blaauw in De Ondernemer Live over Michelinsterren, culinair ondernemen en grote uitdagingen
Een kleine week voordat de nieuwe Michelinsterren worden vergeven is topkok en culinair ondernemer pur sang Ron Blaauw co-host van De Ondernemer Live. Met hem praten hosts Remy Gieling en Jonathan van Noord over alle uitdagingen en zeker ook de mooie kanten van het vak. En ja, dus ook die sterren. Kortom: de perfecte kijk- en luister-amuse.

Ron Blaauw in zijn Gastrobar. Foto: Ron Blaauw
Chef-kok Ron Blaauw
Hij is een van de bekendste culinaire ondernemers die ons land rijk is: Ron Blaauw (55). Naar eigen zeggen staat de topkok ongecompliceerd en toegankelijk, zonder te veel regeltjes, in het vak. Zeker ook in zijn restaurants. Na ruim dertig jaar ervaring in de keuken bij onder andere de Kersentuin, Aujourd’hui en ’t Jagershuis wil Blaauw iedereen inspireren met dezelfde passie voor ondernemen. En hoe: weinig collega's hebben zo'n uitgebreide cv als de Noord-Hollander. Hij gaf leiding aan een restaurant met twee Michelinsterren, leverde ze weer in en ontving opnieuw een ster voor een ander restaurant.
Blaauw is sinds een lange tijd ook de eigenaar van de Ron Gastrobar-groep, adviseert collega-ondernemers in binnen- en buitenland, hij is regelmatig op de televisie te zien in verschillende programma's (recent nog Restaurant Misverstand met Johnny de Mol) en is niet bang voor opvallende uitspraken en dito acties. Denk bijvoorbeeld aan de dinerbox-actie die de ondernemer op touw zette gedurende de coronapandemie en de lockdowns. Gesprekstof te over in deze smakelijke De Ondernemer Live. Kijk hieronder naar een eerdere aflevering waarin Blaauw te gast was. Belangrijkste onderwerp toen was de arbeidskrapte in de horeca, een nu nog even actuele uitdaging.
OnWine: online beschikbaar maken van wijnen ontdekt tijdens vakantie in Italië
Bij goed eten hoort een mooi glas wijn. Italiaanse wijn, bijvoorbeeld. Enter Casper Hendriks en Gijs van Opstal van OnWine. Wat zij op het platform doen is het online beschikbaar maken van wijnen die je ontdekt tijdens je vakantie in Italië, maar vervolgens thuis nergens kunt krijgen. Prettig voor de consument, waardevol voor de betreffende wijnboer. Vooral omdat laatstgenoemde groep de wijn wel wil exporteren, maar dit door complexe regelgeving rond verzending van accijnsgoederen vaak niet kan. Zonde. Om meerdere redenen. Welke dat zijn, vertelt Hendriks in de studio.
De oprichters van WoodWatch, die eerder Forbes 30 under 30 haalden en een plek veroverden in de Financial Times Top 1000 van Europa's snelst groeiende bedrijven, hebben eerste hand ervaren hoe lastig het is hoge kwaliteit merch in handen van werknemers te krijgen. Daarom zijn ze vorig jaar gestart met Monday Merch: één plek waar je al je merch voor jouw bedrijf kunt organiseren. De oprichters zijn vastberaden: Monday Merch gaat hard en snel groeien door zijn unieke propositie. We willen van de hoed en de rand weten, mede-oprichter Jeroen Westerbeek komt meer vertellen over de startup die vorige week een half miljoen euro groeifinanciering heeft opgehaald.
'Ron Blaauw is sinds een lange tijd ook de eigenaar van de Ron Gastrobar-groep, adviseert collega-ondernemers en hij is regelmatig op de televisie te zien'
De Achtertuin: dansfeesten, filmavonden, culinaire zondagen en kindermiddagen
Nog meer horeca-ondernemerschap. In Nijmegen ditmaal. Na drie jaar pionieren als biertuin vestigt stadsoase De Achtertuin definitief op het NYMA-terrein in Nijmegen en breidt het uit met 400 vierkante meter binnenruimte. Om de uitbreiding te financieren zijn de initiatiefnemers een crowdfunding gestart. De ondernemers hebben binnen drie weken 150.000 euro opgehaald.
Het bijzondere aan dit verhaal is de sociale functie. De Achtertuin is in 2020, middenin coronatijd, opgezet door initiatiefnemers Diede van Overbeek, Brent Roozendaal en Tinus Weijkamp. Ondernemers die ook bekend zijn van onder andere het elektronisch muziekfestival Drift. Het terras werd al snel één van de populairste van de Gelderse stad en naast de biertuin wordt de locatie ingezet voor (culturele) activiteiten als dansfeesten, filmavonden, culinaire zondagen en kindermiddagen. Wat de volgende stappen zijn? Pieter Lenting, die zich sinds dit jaar heeft aangesloten als partner, legt het uit.
Van links naar rechts: Brent Roozendaal, Tinus Weijkamp, Pieter Lenting en Diede van Overbeek. Foto: De Achtertuin
Proosten met limoncello van Fat Tiger en Data Dinsdag
Job van den Berg komt langs voor een verse Data Dinsdag. We eindigen de uitzending met een ander drankje: Fat Tiger. Het begon in de lockdown als een leuk tijdverdrijf, maar limoncello maken werd al snel veel meer dan een doorsnee hobby voor Joost van den Heuvel en Rogier Duits. Hoewel de hobby al binnen een maand uitgroeide tot een bedrijf, heeft Duits er nog 'gewoon’ een baan naast. ,,Fat Tiger is momenteel nog echt een startup. Wie weet groeit het later nog uit tot iets groters, maar voor nu is dit ook goed'', aldus de ondernemer op deze site. Is dat echt ook zo? Je hoort het dinsdag tussen 11.00 en 13.00 uur.
De Ondernemer Live luister je tussen 11.00 en 13.00 uur via New Business Radio, de homepage van De Ondernemer en onze YouTube-pagina.
Lees ook: Topkok Ron Blaauw: 'Opdonderen' kan ik niet meer zeggen tegen personeel