Blog Mobiliteit

Bijscholing van personeel is hard nodig in de veranderende autobranche

Dat de wereld van de automotive gaat veranderen staat vast, mede door de komst van elektrische- en waterstofauto’s. Dat vereist ook meer bijscholing van medewerkers bij autobedrijven, zeker nu er juist een tekort aan technisch opgeleide studenten wordt voorspeld, schrijft online marketeer Marthijn van Oostveen in zijn gastblog.

Marthijn van Oostveen 21 april 2021

Bijscholing personeel auto branche automotive

Binnen de automotive-sector wordt steeds meer gewerkt met technologische ontwikkelingen zoals virtual reality (VR) en augmented reality (AR). Foto: Shutterstock

Uit onderzoek van PwC blijkt dat er een vijftal trends zijn die de automotive sector laten transformeren. Deze vijf trends worden omschreven met het woord ‘eascy’. Wat staat voor:

  1. Elektrisch
  2. Autonoom
  3. Shared
  4. Connected
  5. Yearly

Lees ook: Polestar haalt meer dan half miljard dollar op om productontwikkeling te versnellen

1. Elektrisch rijden

Ten eerste komen er steeds meer elektrische voertuigen in het Nederlandse wagenpark. Onder elektrische voertuigen verstaan we: auto’s aangedreven door een elektromotor.

2. Autonome of zelfrijdende auto's

Autonoom is het rijden met zelfrijdende auto’s. ADAS (Advanced Driver Assistance System) is de technologie achter autonoom rijden. Er zijn vijf niveaus binnen autonoom rijden. Bij niveau 1 heeft de auto één systeem waarmee deze automatisch een handeling kan uitvoeren. Bijvoorbeeld automatisch inparkeerhulp. En bij niveau 5 kan het voertuig volledig autonoom rijden. Bij dit niveau heeft de auto in principe geen stuur en de bestuurder geen rijbewijs meer nodig. In een niet al te verre toekomst zullen zelfrijdende auto’s hun introductie maken. Zo experimenteert Google al langer met zelfrijdende auto’s, maar ook producenten zoals Tesla zijn hier mee bezig.

3. Shared

Bij shared draait het om delen van voertuigen, wat de kosten van mobiliteit aanzienlijk zal verlagen door efficiënter gebruik te maken van mobiele middelen.

4. Connected

De auto van de toekomst is connected en dus verbonden met het internet. Niet alleen de auto’s onderling zijn connected, ook de inzittenden van het voertuig en de buitenwereld. Hierdoor kan de auto bijvoorbeeld data delen.

5. Yearly

Tenslotte wordt de auto van de toekomst jaarlijks (yearly) bijgewerkt. Zodat het voertuig de nieuwste hardware- en software ontwikkelingen heeft met als doel om te integreren en te reageren op veranderende behoeften van kopers binnen de markt.

''Je kunt stellen dat de autotechnicus van de toekomst een soort ICT-specialist wordt''

Hoe kunnen autobedrijven zich voorbereiden op deze trends en de toekomst?

Het is belangrijk dat je als autobedrijf bewust bent van deze ontwikkelingen. Deze vijf trends gaan zorgen voor veranderingen in de werkplaats en voor het personeel. De autotechnicus van vandaag ververst bijvoorbeeld de olie en vervangt een koppakking. Voor het onderhouden van elektrische auto’s is uitgebreidere kennis nodig. Daarom is het van belang dat autobedrijven het personeel op de hoogte houdt van de laatste trends en ontwikkelingen binnen de automotivebranche.

Zorg dat autotechnici bewust zijn en interesse ontwikkelen in elektrische voertuigen. Maak je personeel duidelijk dat dit de toekomst is en dat zij moeten mee-ontwikkelen. Dit kun je doen door bijscholing. Personeel moet namelijk gecertificeerd zijn voor het stellen van diagnoses met verschillende softwarepakketten. ICT-kennis is daarom noodzakelijk.

Je kunt stellen dat de autotechnicus van de toekomst een soort ICT-specialist wordt. Degene moet up-to-date zijn en kunnen werken met de laatste fabrieksdocumentatie die op dat moment op de markt is.

De autotechnicus van de toekomst

De autotechnicus van de toekomst heeft hele andere kennis en vaardigheden nodig. Er zit namelijk steeds meer techniek in auto’s. Nieuwe auto’s worden complexer door de steeds hoger wordende normen die aan voertuigen worden gesteld.

Zo zorgt de milieuwetgeving er bijvoorbeeld voor dat de aandrijflijnen in hoge mate technischer en intelligenter worden. Dit staat in verband met de klimaatdoelstellingen en elektrificering van de branche. Om deze klimaatdoelstellingen te behalen, zijn er de komende jaren tienduizenden mensen extra nodig met een technische beroepsopleiding, waaronder in de automotive-sector. Maar denk ook aan technici die zonnepanelen kunnen installeren, laadpalen aan kunnen sluiten en windmolens kunnen plaatsen.

Minder studenten aan technische opleidingen

Ondanks dat er meer technici nodig zijn om aan de vraag te kunnen voldoen, voorspellen onderzoekers van het onderzoeksbureau Ecorys en de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie (NVDE) dat de komende jaren het aantal mbo-studenten met een technische opleiding zal dalen met 24.000 en het aantal hbo-studenten met een technische opleiding ook verder zal afnemen.

Lees ook: Zo helpt Trunkrs webshops aan een perfecte klantbeleving

VR- en AR-toepassingen voor auto's

Hier liggen voor autobedrijven kansen om te investeren in bijscholing door het aanbieden van actueel en up-to-date onderwijs. Zo wordt er binnen de automotive-sector steeds meer gewerkt met technologische ontwikkelingen zoals virtual reality (VR) en augmented reality (AR).

Naast dat autofabrikanten augmented reality steeds meer gaan gebruiken voor de consument wordt het ook bedrijfsmatig toegepast. Bedrijven maken tijdens het productieproces bijvoorbeeld actief gebruik van AR-applicaties. Het biedt allerlei voordelen. Omdat de headset op het hoofd wordt gedragen houdt de technicus beide handen vrij om te werken. Visualisaties begeleiden technici door alle processtappen en geven specifieke informatie door AR.

Om ervoor te zorgen dat personeel mee kan in deze innovatieve werkwijze heeft TOI Opleidingen een eigen bedrijfsschool ontwikkeld voor autobedrijven. Medewerkers worden daar opgeleid tot technici van de toekomst.

Marthijn van oostveen marketing

Marthijn van Oostveen

Online marketeer

Marthijn van Oostveen is vanaf 2017 werkzaam als freelance online marketeer. Met zijn kennis en expertise schrijft hij over de laatste trends en ontwikkelingen in uiteenlopende markten waaronder de automotive sector, recruitment- en de verpakkingsbranche.