Aangeboden door Leaseplan

Branded Content Business Mobility Week

Lead by example volgens LeasePlan: ‘Iedereen elektrisch’

Het is een mooi voornemen: de schadelijke uitstoot van je bedrijf zó ver terugbrengen, dat uiterlijk in 2030 je wagenpark helemaal CO2-vrij is. LeasePlan nam het zich al jaren geleden voor. Maar hoe doe je dat, als één van de grootste leasemaatschappijen van de wereld? “Door het gewoon te doen”, luidt het nuchtere antwoord van Managing Director Sander Pleij. ,,Wij vinden dat je zelf de daad bij het woord moet voegen en het wagenpark is dan een hele verstandige eerste zet.”

Van onze redactie 22 april 2022

Daarom besloot het bedrijf al in 2018 dat alle eigen leaseauto’s elektrisch moesten worden. ,,Dat was best wel even een aankondiging, in een onderneming waar juist ook mensen werken die erg van auto’s houden, de zogenaamde petrol heads”, blikt Pleij terug. ,,Maar het is gelukt: sinds het derde kwartaal van 2019 is ons hele wagenpark van ongeveer 230 auto’s volledig emissievrij en zijn alle collega’s hierover zeer enthousiast.”

Flinke impact

Volgens Corinne Vonk, binnen LeasePlan Nederland verantwoordelijk voor Corporate Social Responsibility, past het kiezen voor elektrisch boven verbrandingsmotoren in de langetermijnstrategie van het bedrijf dat uiterlijk in 2030 een CO2-neutraal wagenpark nastreeft. '

,,We behoren tot de grootste leasemaatschappijen van de wereld en duurzaamheid is een belangrijk uitgangspunt. Om een positieve impact te maken kun je het beste beginnen daar waar je relevant bent. Daarom zijn we aangesloten bij samenwerkingsverbanden zoals EV100, dat in 2017 werd opgezet door de Verenigde Naties. We waren in 2019 de eerste grote leasemaatschappij die zich in Nederland aansloot bij de Anders Reizen Coalitie, die duurzame mobiliteit wil bevorderen. We zijn misschien een organisatie waarvan je het niet verwacht, maar we lopen heel bewust voorop.”

'Ik geloof er heilig in dat je het product dat je probeert te verkopen zelf moet ervaren en testen, voordat je het aan andere partijen gaat aanbieden

Sander Pleij, managing director LeasePlan

Impact heeft de overstap naar een duurzamer wagenpark zeker, zij het ook op de Nederlandse organisatie, vertelt Vonk. ,,We moesten laadpleinen aanleggen op al onze locaties, hebben laadvoorzieningen geregeld bij de medewerkers thuis waar dat mogelijk was en onze autoregeling aangepast zodat iedereen een elektrische auto kon kiezen. Dat alles is gedaan omdat we alle zakelijke kilometers die gemaakt worden voor LeasePlan graag zo duurzaam mogelijk willen maken. Daarom staan er op elke locatie ook deelauto’s die allemaal honderd procent elektrisch zijn. Er komt al met al toch best veel bij kijken.”

Ervaring opdoen en weerstand doorbreken

Om te innoveren moet je investeren, maar volgens directeur Sander Pleij is dat voor moderne bedrijven de enige juiste route richting de toekomst. ,,Ik geloof er heilig in dat je het product dat je probeert te verkopen zelf moet ervaren en testen, voordat je het aan andere partijen gaat aanbieden. Wij willen de expert zijn op het gebied van verduurzaming en vergroening van wagenparken, dan moet je zelf ook de daad bij het woord voegen. Het juiste voorbeeld laten zien, practice what you preach.”

'Om een positieve impact te maken kun je het beste beginnen daar waar je relevant bent'

Corinne Vonk, LeasePlan

De leasemaatschappij heeft daarbij, zo zegt Pleij, zijn uiterste best gedaan om alle medewerkers mee te krijgen in ‘de missie’. ,,Dat deden we door goed aan onze collega’s uit te leggen hoe elektrisch rijden werkt, bijvoorbeeld door blogs te maken, veel informatie te delen en goed te luisteren naar de weerstand die er leefde onder onze collega’s.”

Zo hadden sommige teamleden twijfels over de inzetbaarheid van elektrische auto’s. ,,Bijvoorbeeld omdat zij op vakantie wilden met de caravan en daarvoor een goede trekauto nodig hadden. In dat geval volstond een elektrisch model niet altijd. Dus hebben we een leaseproduct ontwikkeld waarbij medewerkers een paar weken per jaar een andere auto kunnen gebruiken. Dat werkte, dus van dat soort elementen hebben we veel geleerd. En inmiddels heeft het hele bedrijf dus aan den lijve ondervonden dat elektrisch rijden geweldig is. Ik weet zeker dat niemand van ons nu nog terugverlangt naar brandstofauto’s.”

Er komt wetgeving aan die transparantie over je bedrijfsuitstoot eist

De leidinggevende van LeasePlan Nederland spreekt dus uit eigen ervaring als hij zegt dat er eigenlijk geen excuus meer is om je wagenpark (en de rest van je bedrijf) te vergroenen en verduurzamen.

,,Er ligt inmiddels zo’n breed palet aan mogelijkheden dat er vrijwel altijd een goede oplossing te vinden is. Ondernemers kunnen zo hun verantwoordelijkheid pakken en met de juiste duurzame voertuigkeuze bijdragen aan de energietransitie. Bovendien is het verstandig: er komt wetgeving aan die transparantie over je bedrijfsuitstoot eist, en mogelijk mag je straks ook niet meer naar je klus in het centrum rijden met je huidige brandstof bedrijfswagen. Daar moet je dus alvast over nadenken, en daar helpt LeasePlan graag bij.”

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws