Nieuws Mobiliteit
Volvo heropent fabrieken na corona: ‘Beschermt onze mensen en banen’
De corona-pandemie heeft ook heftige gevolgen voor de auto-industrie. Fabrieken zijn stilgelegd, toeleveranciers kennen productieproblemen en in sommige landen daalde de verkoop van nieuwe modellen met 85 (!) procent. Maar inmiddels keert het tij: China is alweer aan de slag en ook in Europa gaan fabrieken opnieuw open. Zo produceert Volvo inmiddels weer auto’s in het Belgische Gent en het Zweedse Torslanda.

Net als vrijwel alle andere autofabrikanten besloot het Zweedse Volvo (onderdeel van het Chinese Geely) eerder om alle productiefaciliteiten tot nader order te sluiten. Inmiddels heeft de automaker naar eigen zeggen ‘intensief overleg gepleegd met relevante vakbonden, waardoor zowel de fabrieksmedewerkers als het kantoorpersoneel weer aan de slag kan.’
'Verantwoordelijkheid naar werknemers en toeleveranciers'
Håkan Samuelsson, ceo Volvo Cars, legt het besluit als volgt uit: ,,Nu de situatie het toelaat, hebben we een verantwoordelijkheid tegenover onze werknemers en leveranciers om onze activiteiten zoveel mogelijk te hervatten. Het beste wat we nu kunnen doen om de samenleving te helpen, is om ons bedrijf op een veilige manier weer op te starten. Hiermee beschermen we de gezondheid van mensen en hun banen.”
Samuelsson verkondigt bovendien dat Volvo Cars gebruik blijft maken van het ondersteuningspakket van de Zweedse overheid. Dat werd eerder dit jaar geïntroduceerd en omvat onder meer een arbeidstijdverkorting voor de meeste werknemers. ,,Dankzij deze overheidssteun kan Volvo Cars zijn gezonde bedrijfsvoering beschermen totdat betere tijden zich aandienen.’’
Schoonmaak en ‘social distancing’
Om weer open te kunnen, heeft Volvo de diverse fabrieken flink onder handen genomen voor een nieuwe manier van werken. Niet alleen zijn de productiefaciliteiten en kantoren intensief gereinigd en schoonmaakroutines aangepast, ook de indeling van vergaderzalen, restaurants en kantoren is onder de loep genomen. Bijvoorbeeld door het aantal toegestane personen in vergaderruimten en restaurants te beperken en bureaus een andere plek te geven, zou ‘social distancing’ geen probleem moeten zijn.
Uit voorzorg controleert Volvo ook de gezondheid van de werknemers. Bij de hoofdingangen wordt op vrijwillige basis de temperatuur van de medewerkers gemeten, net als de hoeveelheid zuurstof in het bloed.
Volvo-fabriek Gent weer open
Omdat onder meer toeleveranciers nog niet allemaal op volle kracht draaien, draait de automaker wel een lagere productie dan normaal. In Zweden, waar de effecten van het coronavirus vooralsnog relatief mild lijken, wordt in onderdelenfabrieken de productie wekelijks gepland en aangepast aan de vraag vanuit de andere Volvo-fabrieken. De onlangs vernieuwde fabriek in Gent is inmiddels weer open, de locatie in het Amerikaanse South Carolina verwacht in mei weer open te gaan.
De recente vernieuwingen in de Belgische fabriek zijn extra interessant, omdat Volvo in Gent onlangs een eigen productielijn voor accupakketten een de bestaande fabriek heeft toegevoegd.
In de nieuwe hal met een oppervlakte van 5000 vierkante meter assembleert het bedrijf de accu’s voor volledig elektrische modellen en plug-inhybrides zelf, om minder afhankelijk te zijn van toeleveranciers en de leveringsketen korter te maken. In Gent produceert de automaker onder meer de nieuwe, volledig elektrische Volvo XC40 P8 Recharge (foto hieronder) die later dit jaar op de markt komt.
Volvo in 2040: klimaatneutraal
Die kortere ‘supply chain’ past in de strategie van het merk om ‘de meest duurzame autobouwer ter wereld te worden’. In 2040 wil Volvo volledig klimaatneutraal opereren en daar zet het bedrijf inmiddels de eerste stappen voor. Naast het strakker trekken van het productieproces en strenge afspraken met leveranciers, heeft dat bijvoorbeeld ook gevolgen voor het transport van nieuwe auto’s vanaf de fabriek.
Zo gaan modellen die in Gent geproduceerd worden tegenwoordig niet meer per vrachtschip maar per trein naar hun nieuwe eigenaren, zelfs als die in China wonen. Volvo’s die in Gent gebouwd zijn reizen bijvoorbeeld 10.000 kilometer over het spoor naar het Chinese Xi’an. Die reis duurt achttien dagen maar levert een veel lagere CO2-uitstoot op dan het voorheen gebruikelijke vervoer per vrachtwagen en containerschip.