Video Mobiliteit
Kia-ceo Léan Verstoep: 'Elektrische auto gaat meer en meer omarmd worden'
Van de tijdloze Picanto en de ook succesvolle Sorento tot aan de veelbelovende EV9: Léan Verstoep, president/ceo van het jubilerende Kia Nederland over deze drie uiteenlopende modellen en de toekomst van elektrisch rijden.
De Ondernemer Onderweg
Wekelijks te zien en te beluisteren als vast onderdeel in De Ondernemer Live is De Ondernemer Onderweg, over mobiliteit en innovatie. Te gast is Léan Verstoep, president/ceo van Kia Nederland. De Ondernemer Onderweg is hierboven terug te kijken, via deze YouTube-link zie je het overzicht van alle eerdere afleveringen.
Op 2021 noemde Kia zichzelf intern de morele winnaar van de Nederlandse autobranche, in 2022 was het Koreaanse merk qua verkoopcijfers dan ook officieel de nummer 1 van Nederland en stootte het Volkswagen van de troon ,,En die plek willen we nu ook vasthouden. Ik heb pasgeleden op het feest tegen onze dealers ook gezegd: dit willen we natuurlijk niet maar één jaar".
Léan Verstoep spreekt. De president/ceo van Kia Nederland, voor wie 2023 bovendien een jubileumjaar is, vertelt in deze De Ondernemer Onderweg-video ronduit over de kansen in de markt, de veranderende autobranche en natuurlijk, over de huidige en nieuwe Kia-modellen.
Lees ook: Het succes van 30 jaar Kia in Nederland: van automerk naar mobiliteitsprovider
'Kia EV9 wordt heel erg belangrijk voor de zakelijke markt'
Wat te denken van de volledig elektrische Kia EV-9, bijvoorbeeld. Bij de Los Angeles Motorshow in 2021 was de conceptversie voor het eerst te zien, en viel-ie op door onder meer een zonnepaneel op het dak en een derde zitrij. ,,De EV9 wordt heel erg belangrijk voor de zakelijke markt. Een indrukwekkende auto van iets meer dan vijf meter, bijna twee meter breed en een wielbasis van drie meter tien. En een trekgewicht van 250 ton met vierwielaandrijving, dat is ook voor ondernemers heel belangrijk."
Wat er van de conceptversie precies over is? Hij bouwt de spanning op. ,,Eind september, begin oktober staat de EV9 in de showrooms", belooft Verstoep.
,,Het is een auto die in de circulaire maatschappij niet misstaat, omdat het interieur van gerecycled materiaal gemaakt zal zijn en het de eerste auto is waarin thuis laden én energie teruggeven aan het netwerk standaard is."
Kijkend naar zijn Kia Sorento - in 2002 het eerste verkoopsucces voor Kia in Nederland, inmiddels de vierde versie - voor de radiostudio in Hilversum, zegt Verstoep onder meer: ,,Ook dit model blijft zeker nog in ons midden. De Sorento als hybride en plug in hybride, die rol vertolkt-ie prima. Fijne reisauto, goede trekauto. En hier komt nog wel weer een nieuwere versie van."
Make-over voor succesnummer Kia Picanto
En dan het andere, kleinere succesnummer, de Picanto, het bestverkopende model van 2022. ,,We blijven investeren in de Picanto om 'm de komende jaren in onze line up te houden. Sterker nog, de Picanto krijgt eind dit jaar, begin volgend jaar een make-over.En, vanaf 1 januari 2025 is deze euro-7 proof."
Lees ook: Tim den Besten, Kia Nederland: ‘In 2030 zijn we marktleider in bedrijfswagens’
,,Als ik kijk naar de totale markt dan verwacht ik dat de elektrische auto meer en meer door particulieren omarmd gaat worden, Dan is het voor ons zaak dat we ook 'naar beneden gaan' in het gamma, dat we met Kia dus in álle segmenten aanwezig zijn met een elektrische auto. De kleinere modellen komen dus ook, iedereen moet elektrisch kunnen rijden. Los daarvan, allerlei vormen van autodelen, carsharing, private lease-constructies zullen belangrijk blijven, nog wel belangrijker naar de toekomst, om iedereen mobiel te houden."
'Elektrische auto's zullen niet goedkoop zijn'
Wat verwacht Verstoep prijstechnisch? In de video zegt hij daarover onder meer: ,,Door de grondstoffenproblematiek in de wereld zullen elektrische auto's niet goedkoop zijn. We hebben altijd gedacht dat omstreeks 2023, 2024 auto's met een verbrandingsmotor en de elektrische auto elkaar zouden kruisen in total cost of ownership, maar dat schuift misschien wel wat op naar achteren. Omdat de grondstofprijzen gigantisch stijgen. En zeker, er is ook concurrentie uit China, dat onderschatten we niet."
Bekijk en/of beluister het uitgebreide(re) verhaal van Léan Verstoep in de video bovenaan, via het YouTube-kanaal van De Ondernemer of via Spotify bij New Business Radio.
Kia's Léan Verstoep (links) in gesprek met Robert van den Ham, voor de studio van New Business Radio op het Media Park in Hilversum.