Nieuws Mobiliteit

Startup van de Week: RouteLogic wil met routeplanning tijd, geld en CO2-uitstoot besparen

RouteLogic is slimme en betaalbare routeplanningsoftware die ondernemers minimaal 30 procent rijtijd, geld én CO2-uitstoot bespaart bij de bezorging van hun producten. Die belofte doet de 39-jarige Niels Callenbach uit Ermelo, de bedenker van RouteLogic en al twintig jaar succesvol tech-ondernemer. RouteLogic is onze Startup van de Week.

Jeroen Kreule 5 januari 2023

Routelogic route planner Niels Callenbach startup van de week

Niels Callenbach (links) en Evert-Jan van den Brandhof. Foto: RouteLogic

Niels runt RouteLogic samen met rechterhand Evert-Jan van den Brandhof en een team van ervaren developers. Dankzij een in eigen huis ontwikkeld en dus uniek algoritme wordt in no-time berekend wat de meest efficiënte en duurzame route is. Met RouteLogic worden routes binnen enkele seconden berekend, rekening houdend met verkeer en weer. Komt er een spoedopdracht tussendoor? Geen probleem: met een druk op de knop volgt een herberekening.

Tweede serie: Startup van de Week

Wat, waarom en hoe? In Startup van de Week, de tweede serie intussen, geven we startende ondernemers op onze website én in ons wekelijkse kijkradioprogramma De Ondernemer Live de kans hun ondernemersverhaal te vertellen. Elke donderdag gaat er een nieuwe Startup van de Week online. Meedoen met de serie en geïnterviewd worden door startup-kenner Jeroen Kreule? Stuur een e-mail naar redactie@deondernemer.nlen wie weet...

De planner op kantoor heeft live inzicht in de voortgang en kan precies zien waar de chauffeur zich bevindt, hoeveel kilometer hij of zij heeft gereden, hoeveel hij of zij nog moet rijden, wat de kosten zijn en wat de CO2-uitstoot is. Ook is er een chauffeurs-app. Via deze app kunnen chauffeurs onder meer eenvoudig navigeren. Via track-and-trace weten klanten bovendien zeer nauwkeurig hoe laat de levering wordt gebracht.

RouteLogic – eind 2019 gelanceerd - is bruikbaar voor routes door heel Europa. Het is met name geschikt voor bedrijven met een eigen bezorgvloot tussen de vijf en honderden voertuigen, aldus Callenbach. RouteLogic is een SaaS-product: Software as a Service, een model waarbij softwaretoepassingen via internet – dus als een service- worden aangeleverd. Een belangrijke ambitie? Dat het gebruik van Routelogic in 2023 leidt tot een besparing van 1 miljoen kilo CO2, aldus Callenbach.

Lees ook: Startup van de Week: Ode, een gesproken gastenboekpodcast voor bruiloft, uitvaart of afscheid collega

Voor wie is RouteLogic eigenlijk gemaakt? Je zou zeggen dat e-commercebedrijven die producten willen bezorgen bij hun klanten, gebruikmaken van de diensten van bijvoorbeeld PostNL, DHL of UPS.

,,Goeie vraag, maar wij richten ons vooral op bedrijven die producten verkopen die niet met deze partijen bezorgd kunnen worden omdat ze te zwaar, te groot of te kwetsbaar zijn. Of omdat ze graag service willen verlenen bij de levering van de bestelling. Dit zijn de meest gehoorde redenen om de logistiek in eigen hand te nemen en zelf te gaan bezorgen. Denk bijvoorbeeld aan loungebanken, spiegels, parasols, houten deuren, maaltijden of andere verse producten, plinten of tuinplanten."

,,De door jou genoemde bedrijven bezorgen in de regel producten tot pakweg 30 kilo. Het alternatief is gebruik te maken van een transporteur, maar dat is al snel kostbaarder dan zelf bezorgen. Wij richten ons dus vooral op bedrijven met eigen voertuigen. Met het blote hoofd is het vrij ingewikkeld om de meest efficiënte en goedkoopste route te bepalen, zeker als je veel voertuigen en bezorgadressen op een dag hebt. Natuurlijk kun je ook routes maken met Excel en Google Maps of RouteXL, maar dat is rommelig en kost verschrikkelijk veel tijd. RouteLogic is dé oplossing. Intratuin is een klant van ons, net als de Barbecue en Buffetten Boer. Andere klanten zijn Lindenhoff en QSTA, bedrijven die leveren aan horeca en food professionals. Het zijn allemaal bedrijven die fijnmazige distributie doen.’’

"Ik merkte dat veel bedrijven de bestaande routeplanners onnodig traag, ingewikkeld en inefficiënt vonden. Dat is mijn intrinsieke motivatie geweest om RouteLogic te starten"

Niels Callenbach, bedenker RouteLogic

Je bent eigenaar van Orange Talent, een digitaal bureau dat gespecialiseerd is online marketing, design en development. Hoe ben je op het idee van RouteLogic gekomen? Dat lijkt me toch een andere tak van sport.

,,Dat klopt. OrangeTalent is een digital agency en bestaat uit designers, developers en marketeers. Wij helpen bedrijven hun digitale ambities waar te maken. Aan routeplanning deden we niet. Toch kreeg ik steeds vaker van opdrachtgevers met een eigen bezorgdienst de vraag of we daar ook een slimme oplossing voor hadden. Die had ik niet. En als ik iets heel graag doe, is het oplossingen bedenken. Ik merkte dat veel bedrijven de bestaande routeplanners onnodig traag, ingewikkeld en inefficiënt vonden. Dat is mijn intrinsieke motivatie geweest om RouteLogic te starten."

,,We wilden dus iets maken wat niet bestond. Met een klein team zijn we het product gaan ontwikkelen dat heel simpel te gebruiken is. Het algoritme is echter zeer complex. Er is gekozen voor product-led growth-strategie: het product moet zichzelf verkopen. We sturen dus niet iemand op pad om de software te verkopen. Het product moet dus zó simpel zijn dat mensen het zonder frictie en uitleg kunnen gebruiken. Daarmee hoop je dat gebruikers groot fan van je product worden. Dat kan alleen als je alle facetten goed doorspreekt met klanten en potentiële klanten. Waar lopen ze tegen aan? Wat kan beter? Intussen is versie 3 op de markt, maar het is nog lang niet uitontwikkeld, het kan altijd beter. Dat past ook heel goed bij de product-led growth-strategie. RouteLogic is een apart bedrijf geworden. OrangeTalent is dienstverlening, terwijl RouteLogic echt een product is. Het mooie van RouteLogic is dat het vrij makkelijk op te schalen is zonder dat je meer mensen nodig hebt.’’

Foto: RouteLogic

Waar ligt jouw kracht als ondernemer? Heb je tips voor mensen met een innovatief idee die een onderneming willen starten?

,,Wat ik net al aangaf: ik ben een oplossingsgerichte ondernemer. Ik vind het leuk om met opdrachtgevers te praten, om te horen waar ze tegenaan lopen. Technische oplossingen aandragen vanuit een praktisch probleem, daar ben ik goed in. Natuurlijk ben ik ook eigenwijs, maar dat hoor je als ondernemer ook wel een beetje te zijn, toch? Mijn medewerkers zijn kritisch, open en eerlijk: ze houden me scherp. En mijn tip voor mensen met een innovatief idee of met bestaande software: kijk of het versaasd kan worden en of je de product-led growth-strategie kunt toepassen. Een PLG-strategie is moeilijk, je moet echt goed nadenken over je product, maar ik geloof erin.’’

Door wie of wat laat jij je als ondernemer inspireren?

,,Mede-oprichter Nalden van WeTransfer, een Nederlandse down- en uploaddienst waarmee grote bestanden verstuurd kunnen worden. WeTransfer voorziet in een enorme behoefte. De kracht is dat gebruikers zonder frictie direct de waarde van het product zien. Het is een prachtig voorbeeld van product-led growth-strategie. Het ziet er misschien eenvoudig uit, maar het is supercomplex. Nalden en zijn medeoprichters hebben iets heel knaps gedaan, want WeTransfer is nu zeer succesvol. Ook heb ik bewondering voor Stuart Butterfield, medeoprichter van Slack, een messaging-service. Butterfield heeft via een product-led growth-strategie in bizar korte tijd de standaard neergezet.’’

Foto: RouteLogic

Wat zijn je ambities met RouteLogic?

,,We willen het product verder uitrollen in Nederland. Met RouteLogic kun je inderdaad efficiënte routes door heel Europa laten maken, maar qua strategie ligt de focus vooralsnog in eigen land. Daarna willen we de grens over. We willen bovendien een substantiële bijdrage leveren aan een betere leefomgeving: dat het gebruik van Routelogic in 2023 leidt tot een besparing van 1 miljoen kilo CO2.’’

Wat als RouteLogic mislukt? Heb je een plan B?

,,Ik denk niet in problemen. Een probleem is pas een probleem als het een probleem is. Pas dan ga ik het oplossen. Snap je? Van problemen op voorhand krijg ik hoofdpijn. RouteLogic wérkt: er is tractie en we hebben goed in beeld wie onze klanten zijn. Er staat ons niks in de weg om het product verder uit te rollen. Ik ben nog wel op zoek naar een landelijk goed doel dat RouteLogic goed kan gebruiken om betere routes te rijden. Dus als je nog een tip hebt… Ik beloof dan dat die organisatie gratis gebruik mag maken van RouteLogic.’’

Tweede serie: Startup van de Week

Wat, waarom en hoe? In Startup van de Week, de tweede serie intussen, geven we startende ondernemers op onze website én in ons wekelijkse kijkradioprogramma De Ondernemer Live de kans hun ondernemersverhaal te vertellen. Elke donderdag gaat er een nieuwe Startup van de Week online. Meedoen met de serie en geïnterviewd worden door startup-kenner Jeroen Kreule? Stuur een e-mail naar redactie@deondernemer.nl en wie weet...

Lees ook: Startup van de Week: hoe Mauro met duurzame kleding de wereld (ook) mooier wil maken

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws