Nieuws Mobiliteit
E-bikes van VanMoof zijn niet aan te slepen, groei is wereldwijd
Het Amsterdamse fietsenmerk VanMoof profiteert flink van de coronacrisis. Het bedrijf verkocht in de eerste elf maanden van dit jaar wereldwijd ruim 200 procent meer fietsen dan tussen januari en december 2019.

Ook in Japan timmert VanMoof aan de weg
De twee VanMoof-oprichters Taco en Ties Carlier verkochten door de coronapandemie in de eerste vier maanden van 2020 meer fietsen dan in de twee voorgaande jaren samen. In Nederland groeide de verkoop in diezelfde periode met 121 procent. Ondanks de explosieve omzetgroei, het bedrijf geeft geen cijfers vrij, maakt het bedrijf nog steeds geen winst. Om de expansie in binnen- en buitenland te financieren wist de e-bike-onderneming met succes een Serie B-financiering van totaal 50 miljoen dollar af te ronden.
Lees ook: Hoe Daan van Renselaar (Stella Fietsen) zijn werknemers motiveert in deze coronacrisis
VanMoof
VanMoof is in 2009 opgericht door Taco (op de foto hiernaast) en Ties Carlier, twee Nederlandse broers met een visie voor de perfecte stadsfiets. De winkels zijn inmiddels te vinden in Amsterdam, Berlijn, Londen, New York, Parijs, San Francisco, Seattle, Taipei en Tokio. VanMoof opereert als een volledig geïntegreerd end-to-end bedrijf en doet alles in huis, van ontwerp tot productie, van verkoop tot onderhoud - met één missie: om de next billion on bikes te krijgen. De VanMoof-community, het bedrijf verkoopt ook online, nam door de coronacrisis met 30 procent toe tot meer dan 155.000 fietsers.
Nieuwe e-bikes en medewerkers
Vooral tijdens de eerste gedeeltelijke lockdown ontdekten veel mensen de fiets als alternatief voor het openbaar vervoer. De groei werd ook mede gedragen door de wereldwijde lancering van de VanMoof S3 & X3. Om aan de toenemende vraag te voldoen breidt het bedrijf wereldwijd flink uit. Zo komen er driehonderd nieuwe medewerkers bij, die voor het grootste deel bij de klantenservice en in de winkels gaan werken. Ook komen er over de hele wereld 31 nieuwe winkels en de nieuwe Seattle brand store.