Nieuws Niet te kisten

Autobedrijf keek af bij Thuisbezorgd.nl en brengt gerepareerde auto's nu thuis

En toen waren daar opeens de coronamaatregelen die ondernemend Nederland volledig op z'n kop zetten. Het betekende voor veel ondernemers nieuwe, dus andere en soms ook noodzakelijke keuzes. In de dagelijkse serie 'Niet te kisten' zetten we die ondernemers in de spotlights. In aflevering 4: Autobedrijf De Soester.

Robbert Daalder | Foto: Nadja Willems 14 augustus 2020

Kisten soester autobedrijf sociaal koers crisistijd

Niet te kisten is een nieuwe dagelijkse fotoserie op De Ondernemer. De afgelopen weken zijn de meest uiteenlopende ondernemers gefotografeerd door Nadja Willems, die telkens op een originele manier laten zien wie zij zijn en waar zij voor staan. De foto's zeggen alles over hun ondernemersmentaliteit: coronacrisis of niet, zij laten zich niet kisten.

Ze zijn nog geen twee jaar officieel eigenaar van Autobedrijf De Soester en hebben nu al te maken met een crisis. Het overkomt Marvin, Kirby en Leroy Karwoczik. Reden voor paniek? Zeker niet. Natuurlijk waren er in de eerste week na het invoeren van de coronamaatregelen wat onzekerheden, maar al snel bleek dat het familiebedrijf in een wel héél ruime zin voldoet aan haar sociale plicht.

Klanten informeren over de huidige situatie, hun auto thuis ophalen, repareren, desinfecteren en thuis weer afleveren. Zo gaat men tegenwoordig bij de garage in Soest te werk. ,,Daar hebben we in die eerste week met elkaar over gebrainstormd”, begint Leroy. ,,Hoe konden we de klant nou optimaal blijven bedienen? Zo dus. En ze allemaal blij mee."

,,Vooral de wat oudere klanten. Ze vinden het prettig dat ze contactloos kunnen handelen, maar waren in het begin van de crisis vooral blij dat ze even een praatje met mij konden maken. Veel ouderen zaten tenslotte de hele dag maar in hun eentje thuis.”

,,Zo stond ik soms wel een half uur met iemand te praten over van alles en nog wat. Het levert ook wel grappige situaties op. Ik kwam de auto van een oudere man terugbrengen die zijn verzorgingshuis niet uit durfde en dus moest ik de sleutel van zijn auto naar een balkon op twee hoog gooien. Daar hebben samen we om gelachen. Het is mooi dat het zo kan.”

''De crisis heeft iedereen overvallen waardoor je gedwongen wordt om zo snel mogelijk te reageren. Je kiest een koers met je bedrijf en hoopt dat het de goede is''

Leroy Karwoczik, mede-eigenaar Autobedrijf De Soester

Betekent dit niets dan voorspoed in Soest? Niet helemaal. Qua inkoop liet de coronacrisis zich namelijk wel voelen. ,,Voor aanvang van het vakantieseizoen zorgen we altijd dat we wat grotere auto’s in de verkoop hebben. Daarmee gaan ze dan Europa in. Helaas blijft iedereen dit jaar in Nederland waardoor we met die auto’s bleven zitten. Gelukkig zijn er alsnog mensen die voor zo’n auto kiezen wanneer ze wegens hoge reparatiekosten van hun oude auto af willen.”

Ontlopen openbaar vervoer heeft run op kleine automodellen als gevolg

Voldoende grote auto’s dus. Met de kleinere modellen is het echter leuren voor Leroy. ,,Omdat men het openbaar vervoer liever ontloopt tijdens de crisis, zien we dat veel mensen een kleine auto aanschaffen. We hadden zelfs mensen in de garage die zo’n auto voor hun kleinkinderen kwamen kopen. Alles om ze maar veiligheid te kunnen bieden. Mooi natuurlijk, al heeft dat er wel voor gezorgd dat we nu een tekort hebben. Ik ga momenteel stad en land af om geschikte modellen voor onze klanten te vinden.”

Een luxeprobleem, beseft ook Leroy zich. ,,De crisis heeft iedereen overvallen waardoor je gedwongen wordt om zo snel mogelijk te reageren. Je kiest een koers met je bedrijf en hoopt dat het de goede is. Gelukkig is het bij ons precies zo gelopen als dat vooraf hadden verwacht.”

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.