Nieuws Horeca
Brabantse startup CHEFSTBL brengt de restaurantbeleving bij je thuis
Wie in Noord-Brabant woont kan vanaf vandaag het restaurant in huis halen met CHEFSTBL. Het nieuwe online boekingsplatform biedt een alternatief voor de huidige beperkte mogelijkheden in de horeca, maar wil uiteindelijk een nieuwe horecatak worden: thuis met familie en vrienden ‘uit eten’, met een professionele chef-kok in je keuken.
Kim van der Zande (links) en Bart Manders, oprichters van CHEFSTBL
Zo’n dertig koks uit Brabant hebben zich inmiddels bij het platform aangesloten, variërend van sterrenchefs, tv-koks, professionele private chefs tot barbecuespecialisten. Net als in een restaurant word je als klant volledig ontzorgd. Naast een diner met bijpassende wijnen wordt je tafel gedekt met servies en glaswerk. Na afloop wordt de afwas weer meegenomen en blijft er een schone keuken achter.
Uit eten beleving in coronatijd
Oprichters Bart Manders en Kim van der Zande, beide online marketeer, kwamen op het idee toen ze zagen hoe de horeca beperkt werd door de coronamaatregelen. ,,Uit eten gaan draait om beleving,” aldus van der Zande. ,,Als groepen vrienden of familie die beleving in het restaurant niet kunnen krijgen, waarom brengen we het dan niet naar de mensen thuis?”
Uit recent onderzoek van DPG Media blijkt dat 51% van de Nederlanders het mist om uit eten te gaan, maar ook dat 67 % van de mensen twijfelt om nu een restaurant te bezoeken. Daarnaast zegt 15% zelfs voorlopig helemaal niet te willen. Oprichter Bart Manders: ,,We laten ons niet tegenhouden door wat er niet kan, maar gaan juist zoeken naar wat er wel kan. En dat werkt aanstekelijk. Het is prachtig om te zien hoe ondernemers in de horeca creatief meedenken in oplossingen, ondanks dat zij hard zijn geraakt.” Ondernemers als sterrenchef Lars Albers, eigenaar van restaurant Vigor uit Vught: ,,Private diners zijn een geweldige manier om onze gasten ook thuis onze keuken te laten ervaren en daarnaast om nieuwe gasten voor in het restaurant te ontmoeten.“
Wil jij ook aan de slag en weten waar jouw doelgroep nu op zit te wachten? Welke invloed heeft het coronavirus op het (media)gedrag van jouw klanten? Lees alle insights in het onderzoeksrapport van DPG media.
In zes weken een bedrijf neergezet
Waarom beginnen in Brabant? Van der Zande: ,,We wilden heel snel live. We hadden ook in vier, vijf maanden honderd chefs kunnen vinden en dan maar hopen dat het goed komt. Maar wij wilden snel schakelen en hebben binnen zes weken een bedrijf neergezet waarmee we de vraag kunnen gaan creëren, te beginnen in Brabant.”
We zijn geen ‘coronading’
Het werk van de twee oprichters zal vooral bestaan uit marketing: zorgen dat potentiele klanten weten dat de service bestaat. ,,Lang niet iedereen weet dat je een chef in je keuken kunt boeken. Het komt heel decadent over, maar als je alles optelt wat je kwijt bent aan een avondje uit eten in een restaurant, ontloopt het elkaar nauwelijks. We denken bovendien dat mensen er inmiddels door de crisis anders naar zullen kijken. Maar we zijn geen ‘coronading’. Natuurlijk hebben we nu de wind in de rug, maar we willen hiervan echt een vast onderdeel van de horeca maken.”
Een chef in je keuken begint bij 40 euro per couvert voor een barbecuespecialist, die ‘niet komt laten zien dat hij goed spareribs kan grillen, dat wordt een culinaire belevenis met een green egg’. Tot 160 euro voor een vijf gangen diner de chef, inclusief wijnarrangement. Je boekt bij het team van de chef die zelf als ‘extra’ kan worden aangevraagd. ,,Maar geen chef zal elk weekend drie avonden beschikbaar zijn.”
Social media strategie
Klantervaringen vormen straks een belangrijk onderdeel van het platform. Geen betere reclame dan een positieve recensie. Zolang die er nog niet zijn zullen de oprichters iedere klant na afloop bellen om te vragen hoe het is bevallen. De beide online marketeers hebben een uitgebreide social media strategie uitgetekend om de komende maanden CHEFSTBL neer te zetten. ,,In feit zijn wij een marketingtool en distributiekanaal voor de chefs. Daar zit ook onze verdienste.”
Met socialmediamarketing wil je jouw organisatie onder de aandacht brengen bij een diverse doelgroep. Maar hoe zorg je dat potentiële klanten jouw berichten zien en dat de berichten hen aanspreken? Lees het in deze whitepaper vol tips voor een effectieve socialmediacampagne van DPG Media.
Jouw social media posts een veel groter bereik geven? Promoot ze middels Xtra Social via de kanalen van DPG media!
DPG Media helpt ondernemers met onderzoeken en met de juiste kanalen en een gericht bereik, lokaal, regionaal of landelijk. Direct aan de slag? Laat hieronder je gegevens achter en je hoort snel van ons.