Nieuws Horeca

Cadeaubonnen en opknapbeurt: euforie terug bij wijnbar Het Eigendom

De meest populaire horecastraat in Rotterdam is absoluut de Witte de Withstraat in hartje centrum, waar gezellige kroegen, allerhande eettentjes en bijzondere winkels elkaar afwisselen. Halverwege de straat bevindt zich sinds jaar en dag wijnbar Het Eigendom dat 1 juni eindelijk weer de deuren en het verruimde terras kon openen. O ja, één van de eerste gasten was een wel heel bekende.

Bart Remmers 10 juni 2020

Wijnbar eigendom aboutaleb rotterdam

De Rotterdamse horecaondernemers Esther en Pieter den Haan-Mellegers met burgemeester Aboutaleb als eregast. Foto: privé

Eerst terug naar de bijna drie maanden dat de Nederlandse horeca verplicht de deuren moest sluiten vanwege de coronacrisis. Hoe zijn die verlopen voor het ondernemersechtpaar Esther en Pieter den Haan-Mellegers? Pieter den Haan: ,,Voor ons was de beginperiode een beetje surrealistisch. We zagen de donderbui aankomen, maar hebben tot de sluiting nog erg goed gedraaid. De eerste week van de sluiting waren we wat uit het veld geslagen. We zijn gaan kijken hoe je de situatie kunt aanvliegen.’’

Afspraken met leveranciers

Het echtpaar, eigenaar van de Wijnbar van het Jaar 2017, is zoals het echte ondernemers betaamt niet bij de pakken neer gaan zitten. ,,We hebben onszelf bij elkaar geraapt en de schouders eronder gezet. In het begin hebben we bewust gekozen om niet aan take-away of iets dergelijks te doen, omdat wij onze gerechten hier niet geschikt voor achtten. Ook was het niet helemaal duidelijk hoe regelingen in elkaar zaten.’’

Plannen uitrollen

Veel horeca-ondernemers hebben tijdens de verplichte sluiting plannen uitgerold die tot dan toe vaak bleven liggen. Ook de zaak vernieuwd en op zoek naar de beste manier om dat aan je klanten te laten weten?

,,Wij hebben toch een behoorlijk aantal medewerkers waar je verantwoordelijk voor bent. Dit wilden we goed regelen. We hebben daarnaast gelijk met onze leveranciers goede afspraken gemaakt. Ze zijn allemaal persoonlijk gebeld om de situatie te bespreken en er is met ze afgesproken om in ieder geval een gedeelte van de facturen later te betalen om voldoende liquiditeit te behouden.’’

Groot en trouw netwerk

Ook is de wijnbar gedurende de lockdown met een actie gestart waarin een vijfgangenmenu voor een gereduceerde prijs in de vorm van een cadeaubon wordt aangeboden. Den Haan: ,,Om liquiditeit te genereren en te zorgen dat we meteen gasten hebben als we weer open kunnen. Die actie was uitermate succesvol. We hebben bewust niet meegedaan aan de landelijke campagne ‘Red de horeca’ omdat we juist de persoonlijke benadering willen en ons eigen netwerk zeer groot en trouw is.’’

Dat is lang niet alles. De afgelopen weken is het ondernemersechtpaar met het team de afgelopen maanden aan de slag gegaan om de wijnbar er weer tiptop uit te laten zien. ,,Alles is geverfd, vloeren zijn gedaan en kasten zijn uit- en opgeruimd. We hebben iedere week met een gedeelte van onze medewerkers afgesproken om te klussen. Dat deden we ook om contact te houden met elkaar."

Daadkrachtig optreden Aboutaleb

De heropening was volgens Esther en Pieter den Haan-Mellegers fantastisch. ,,Het gaf een euforisch gevoel. Ook bij onze gasten. We zijn blij dat dit allemaal redelijk soepel verlopen is en we hebben alle RIVM-maatregelen goed kunnen implementeren. Gasten reageren redelijk relaxed op alle maatregelen en zijn coöperatief. Wel merken we dat mensen, zodra er alcohol in het spel is, af en toe aangesproken moeten worden om het gedrag te handhaven. We proberen dit op een leuke wat meer ‘Engelse’ manier over te brengen. Maar het is wel de hele avond koppen tellen en opletten dat het aantal van dertig personen niet overschreden wordt.’’

De heropening kreeg 1 juni extra glans met een bezoek van de Rotterdamse burgervader Aboutaleb. ,,Onze ontmoeting met de burgemeester was leuk. Hij was zeer geïnteresseerd in de gang van zaken. Esther heeft hem gewezen op de veiligheidsrisico’s van de smalle voetpaden in de straat. Een paar uur later was de straat afgesloten. Over daadkrachtig optreden gesproken!’’

Over daadkracht gesproken...

DPG Media heeft diverse kanalen en een enorm bereik on- en offline om elke klant te bereiken. Meer weten? Laat hieronder je gegevens achter en je hoort snel van ons.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.