Blog Horeca

Thijs van Dijk: 'Klant is meer dan ooit koning'

We zijn weer open en langzaamaan belanden we in het ‘nieuwe normaal’. Het lijkt de tijd van beperkingen, maar het is de tijd van kansen. Ook voor restaurants. Marcom-strateeg Thijs van Dijk geeft in zijn blog vier adviezen.

Thijs van Dijk | Foto's: Jumbo 30 mei 2020

Tafel terras horeca corona

Ken je gasten beter dan ooit.

Het begint al bij de reservering, het ‘intakegesprek’. Aangezien elke gast moet reserveren is dat dé kans hem of haar beter te leren kennen. Investeer in klantenservice, zowel offline als online en verbeter daarmee elke ervaring. Doe klanttevredenheidsonderzoek en ontdek ook op die manier wat de gasten willen en verwachten. Verzamel e-mailadressen in ruil voor een gratis drankje, of ruil persoonlijke data voor een gratis voorgerecht. Op die manier bouw je relevante profielen op, waarmee je nog beter kunt inspelen op de klantbehoefte. Leer, innoveer en groei, juist nu.

Ga voor kwaliteit in plaats van kwantiteit.

Waar het voor de crisis vooral ging om het aantal gasten, gaat het nu om de kwaliteit van het bezoek. Wat beweegt, raakt en inspireert? Lever naast – vanzelfsprekend - heerlijk eten en een goede borrel een excellente service. Daarmee worden jouw huidige gasten oprechte ambassadeurs en dat zorgt voor meer omzet; onderschat mond-tot-mond reclame zeker niet.

Creëer merkvoorkeur.

Alles draait op dit moment om het opbouwen van merkvoorkeur. In deze periode moet je onderscheiden, opvallen, de gasten verrassen. Denk bijvoorbeeld aan terrasconcerten of thema-avonden, ook exclusief.

De klant is meer dan ooit koning.

Durf je gasten echt centraal te zetten, ga het gesprek aan. Het is tijd om positieve merkassociaties te gaan bouwen en de negatieve achter je te laten. Denk vooral aan de inzet van lokale en regionale media om te laten weten dat je weer open bent.

Nederland is toe aan een flinke dosis gastvrijheid en gezelligheid. Doe er je voordeel mee, de tijd van weer nieuwe kansen is aangebroken.

Thijs vandijk raad advies column

THIJS VAN DIJK

MARKETINGCOMMUNICATIE STRATEEG

Thijs van Dijk is marketingcommunicatie strateeg bij Marketing Communication & More. Hij heeft eerder voor verschillende mediabureaus en digitale bureaus gewerkt, en diverse grote merken als G-Star Raw en Hunkemöller.

Thijs is lid van de Raad van Advies van De Ondernemer.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.