Nieuws Retail
Ceo Hajir Hajji laat winkelmotor van Action op volle toeren draaien: om de dag eentje openen
Koopjesketen Action kiest steeds vaker locaties net buiten de binnensteden, in de wijken en buurten van grotere en kleinere steden. Het aantal is sinds 1 januari de 2.263 winkels gepasseerd, waarvan 407 vestigingen in Nederland.

Hajir Hajji, ceo van Action, opent bijna elke dag een winkel. In Nederland heeft de koopjesketen 407 winkels. Foto: Ivo van der Bent
Hajir Hajji, de ceo van Action, heeft het druk om in hoog tempo het aantal winkels uit te breiden. In het vandaag verschenen persbericht over 2022 meldt zij 280 nieuwe winkels toe te hebben gevoegd en dat is meer dan over 2021. In dat jaar kwamen er 267 bij. ,,In 42 Europese steden zijn het nieuwe winkels. In maart openen we onze eerste winkel in de hoofdstad van Slowakije, Bratislava. In grotere steden waar we al winkels hadden, zoals Parijs, Wenen, Warschau en Praag, breidden we onze aanwezigheid uit”, aldus Hajji om stil te staan bij de lokale werkgelegenheid die Action creëert. ,,Met onze relevante formule komen ook nieuwe banen en nieuwe levendigheid. Action heeft hiermee ook een sociale functie midden in de buurten van Lyon tot Krakow en van Dordrecht tot binnenkort ook in Bratislava.”
Lees ook: Waarom de Action goedkoper is dan concurrenten: ‘We doen aan gigantische inkoopvolumes’
Winkelbestand Action stuwt toename van inkomsten naar 8,9 miljard euro
Het uitdijende winkelbestand zorgde voor een toename van de inkomsten naar 8,9 miljard euro (+30 procent). Maar ook een veranderd koopgedrag door de hoge inflatie en de energiecrisis droegen daar aan bij. Mensen ging bijvoorbeeld op zoek naar betaalbare alternatieven voor verwarming als fleecedekens en dikke truien. ,,In een jaar dat we de koopkracht zagen dalen en prijzen zagen stijgen, waarderen onze klanten de samenstelling van ons assortiment, de kwaliteit, lage prijzen en sfeer in de winkel”, duidt Hajir Hajji de groei. ,,We zagen trouwe klanten dan ook vaker terug in de winkel, ook omdat zij voor de dagelijkse boodschappen zoals wasmiddel, toiletpapier en huishoudelijke artikelen bij ons veel meer waar voor hun geld krijgen.”
"We zagen trouwe klanten vaker terug in de winkel, omdat zij voor de dagelijkse boodschappen bij ons veel meer waar voor hun geld krijgen"
Wanneer alleen wordt gekeken naar winkels die al langer dan een jaar open waren, gingen de verkopen met dik 18 procent omhoog. Eigenaar 3i meldt vandaag in een persbericht over kwartaal drie van het gebroken boekjaar 2022/2023 dat de ebitda - inkomsten voor aftrek van rente, belastingen, afschrijvingen op activa en afschrijvingen op leningen en goodwill - van Action met 46 procent is toegenomen tot 1,2 miljard euro in vergelijking met 2021. Simon Borrows, ceo van 31, meldt dat Action in Europa ‘nog aanzienlijke uitrolmogelijkheid’ heeft en dat hij opnieuw ‘een sterk jaar’ verwacht.
Het doel van Action is om de goedkoopste te blijven
Hajji waarschuwde in maart vorig jaar al dat Action niet aan prijsverhogingen zou ontkomen. Ze benadrukte destijds dat het voor de keten vooral zaak bleef om de goedkoopste te blijven. ‘Dat is waar wij scherp op letten.’ In hoeverre prijsstijgingen de omzet afgelopen jaar hebben opgedreven is volgens Action niet te zeggen, aangezien een groot deel van het assortiment voortdurend wisselt en daardoor maar een beperkte tijd in de winkels ligt.
Eigenaar 3i meldt in haar Q3-persbericht overigens dat de toeleveringsketen van Action het hele jaar effectief heeft gepresteerd. ‘Ondanks wereldwijde logistieke uitdagingen verbeterde de beschikbaarheid in het gehele winkelbestand.’
Nederland presteert net als de rest van de winkels in Europa
Over de Nederlandse markt, die wordt bediend door 407 winkels, geeft de keten, met het hoofdkantoor in het Noord-Hollandse Zwaagdijk, geen specifieke cijfers. Het beeld is volgens Action in alle markten min of meer hetzelfde.