Blog Toerisme
Judith Eyck (vakanties.nl) over de reisbranche: 'Kansen liggen voor het oprapen'
Telefoon bij vakanties.nl in Rotterdam: of ze onmiddellijk een vakantie kunnen boeken met vertrek op 1 juli naar Mallorca. Details zijn onbelangrijk, onzekerheid geeft niet. In Mallorca schijnt de zon, hier niet. Goed nieuws, want #nlstartop: het begint weer te bewegen in de reisbranche, vertelt reisbureau-oprichter Judith Eyck in haar blog.
'Vorige week liep ik weer voor het eerst sinds lange tijd over de vloer van een druk pratend Vakanties.nl callcenter. Niet langer werkt iedereen vanuit huis. De verschillende klantvragen worden weer onderling besproken. De laatste ontwikkelingen houden we samen bij op een groot scherm. Eindelijk komt er weer wind onder de vleugels. Eindelijk weer tractie.
Klanten verdeeld in twee kampen
Op dit moment zijn onze klanten verdeeld over twee kampen: het ene wil het liefst deze zomer nog even naar de zon (en als het kan over een week of drie) en het andere blijft liever thuis, in afwachting van een mogelijke tweede golf van het virus. De vragen worden er niet minder op, dus we draaien nog steeds overuren om alles op tijd te beantwoorden.
Als het regent in Nederland...
Vakantie is een primaire levensbehoefte voor de hardwerkende mens. Iedereen moet minstens eenmaal per jaar even stoom afblazen. Het liefste in de zon. En zo werkt zelfs het weer deze week een klein beetje mee. Want als het regent in Nederland (sorry horeca!) wil iedereen op vakantie naar de zon.
Ook als het een anderhalve-meter-vakantie is. Want hoewel we ons momenteel massaal verontwaardigen over maatregelen tijdens de vakantie, het ‘nieuwe normaal’ stopt niet voorbij de grens. De anderhalve-meter-vakantie geldt ook aan de Spaanse Costa’s. Een enkeling ziet inmiddels het voordeel en boekt zijn appartement om naar een all-inclusive, want: 'lekker luxe, al die ruimte op de bedjes en bediening in plaats van lopend buffet'.
Die anderhalve-meter-vakantie zorgt overigens nog niet voor de gevreesde prijsstijging. Terwijl de helft van Nederland kiest voor een binnenlandse vakantie zien we nog geen run op buitenlandse vakanties.
David tegen Goliath
Wel voelt het alsof we twee jaar terug in de tijd zijn geworpen. We maken een nieuwe start, maar met de kennis van drie jaar knokken. We zijn wat bekender en geliefder en ook onze algoritmes zijn slimmer. De grootste concurrentie weifelt nog: daar zijn flinke klappen gevallen en zij moeten veel voorzichtiger worden opgeschaald. Wij voelen ons meer dan ooit tevoren als David die het opneemt tegen Goliath. De kansen liggen voor het oprapen, als we maar snel en wendbaar genoeg blijven.'
Judith Eyck is oprichter en CEO van vakanties.nl. Dit is haar vijfde blog voor De Ondernemer.
Benieuwd naar de mogelijkheden om je klanten te bereiken via een van de on- en offline kanalen van DPG Media? Nieuwsgierig naar ons enorme bereik? Vul hieronder je gegevens in en je hoort snel van ons.