PersoneelArbeidsmarkt

Hoe Andrea Lapère met Stratego ex-militairen aan een nieuwe baan helpt

beeld deondernemer
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Harry is 35 jaar, gelukkig getrouwd en sinds een jaar vader van een tweeling. Vanaf zijn 17de werkt hij met veel plezier bij Defensie. Het kameraadschap en de discipline binnen de organisatie zijn zaken waar hij nooit zonder zou kunnen, dacht hij altijd. Alleen is Harry de missies in het buitenland zat. Zeker nu er twee jonge kinderen in huis rondkruipen, wil hij niet meer zo lang van zijn gezin weg zijn.

Stratego

Daarom zoekt de militair met pijn in het hart een andere baan, alleen is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Geen ervaring buiten het leger, maar tegelijkertijd wel heel ambitieus. ,,Dat is waar wij om de hoek komen kijken", zegt Andrea Lapère (45), oprichter van Stratego. ,,Ex-militairen hebben vaak een slechte reputatie op de arbeidsmarkt. 'Die kunnen alleen maar bevelen opvolgen' wordt er dan gezegd. Wij vinden juist dat het bijzondere en unieke werknemers zijn."

Lees ook: Voor militair Hille Hillinga leidde bermbom tot businessidee

Lees verder onder de advertentie

Uitzendbureau voor militairen

Kort door de bocht gezegd is Stratego een uitzendbureau voor ontevreden en ongelukkige militairen. Maar met deze omschrijving doe je het bedrijf tekort. ,,Wij zijn geen outplacementbureau van Defensie", lacht Lapère. ,,Militairen die om welke reden dan ook verplicht wegmoeten, zijn bij ons aan het verkeerde adres. Wij helpen militairen, ongeacht rang, die zelf naar een andere uitdaging op zoek zijn." De voorliefde voor Defensie-personeel heeft Lapère overgehouden aan haar vorige baan. ,,Maar daar detacheerden we alleen hogere militairen die met prepensioen gingen. Ik wilde het graag wat breder trekken, maar toch met dezelfde doelgroep bezig blijven, omdat het zo'n leuke groep is. De winnaarsmentaliteit, de discipline en teamspirit maken van militairen een hele dankbare groep om te detacheren."

Bijzondere kenmerken

Alleen juist door die bijzondere kenmerken die nagenoeg alle 'werknemers' van Stratego gemeen hebben, hanteren Lapère en haar collega's een andere aanpak dan collega's van de grote, bekende uitzendbureaus. ,,In het begin belde ik naar willekeurige bedrijven om onze mensen aan de man te brengen. Het was schieten met hagel, maar dat werkte niet. Ik ontdekte dat het imago van militairen vaak in hun nadeel werkte." Daarom ging Lapère op zoek naar andere klanten, bedrijven die het bijzondere karakter van haar arbeidskrachten wel op waarde konden schatten. Stratego wedde op twee paarden. ,,Aan de ene kant bedrijven in de defensie-industrie. Die weten wat voor vlees ze in de kuip hebben. En aan de andere kant bedrijven waar oud-militairen hoge posities bekleden."

Lees ook: Ex-militair bedacht CrossXvest uit noodzaak

Lees verder onder de advertentie

Tevreden militairen

Deze werkwijze heeft het bedrijf geen windeieren gelegd. De afgelopen jaren is Stratego gestaag gegroeid en, nog belangrijker volgens Lapère, zijn de militairen over het algemeen heel tevreden klanten. ,,Natuurlijk hebben ook zij weleens met een cultuurshock te maken en gaat het mis. Maar over het algemeen zijn de reacties positief en zijn ze ons vooral heel dankbaar. Dat maakt het werk heel leuk om te doen met al die goede verhalen die we terugkrijgen."

Deskundig personeel

Dat positieve imago is niet alleen leuk voor het bedrijf, maar ook broodnodig. Want hoewel de huidige arbeidsmarkt schreeuwt om deskundig personeel, heeft die medaille ook een andere kant. ,,De militair heeft Stratego nu ook minder hard nodig. Dat is de andere kant van het verhaal. De goede band met onze doelgroep blijft heel erg belangrijk, we hebben de gunfactor nodig. Die strategie heeft ons gebracht waar we nu zijn en daar veranderen we dus ook niet veel aan de komende tijd."