Nieuws Arbeidsmarkt

Deze bedrijven profiteren van enorme drukte op Schiphol: ‘We kunnen het niet meer aan’

Personeel laten invliegen, sterke drank leveren, parkeerplekken en taxiritjes: er zijn bedrijven die juist profiteren van de enorme drukte op Schiphol. Maar er is een keerzijde: niet iedereen kan na twee lange coronajaren aan de vraag voldoen. ,,We hebben nog maar drie taxichauffeurs over.”

Terence Garnier en René Cazander (AD) 5 mei 2022

Schiphol drukte meivakantie staking grondpersoneel

Foto: ANP

Bij A4 Parking in Roelofarendsveen, bijkans onder de rook van Schiphol, moeten ze nu soms mensen weigeren. Je kunt daar je auto stallen en met een gratis shuttlebus naar de luchthaven gaan. Binnen een kwartier sta je dan in de vertrekhal. ,,Voor corona hadden we nog een parking voor 700 auto’s, maar die heeft corona niet overleefd. Nu zijn er nog 310 plekken over. En nu het seizoen weer begint, is dat soms te weinig”, zegt Peter Knibbe van het bedrijf.

Dat het loeidruk op Schiphol is, merken ze ook bij levensmiddelentransportbedrijf Nedcargo uit Waddinxveen. Dat bedrijf levert bijvoorbeeld ook drank aan de belastingvrije zone op de overvolle luchthaven.

Peter Knibbe. Foto: Merel Klijzing

Rum en gin

,,Van rum tot whisky en gin tot wodka, het is allemaal ‘top’. Het is momenteel heel erg druk op deze afdeling. We leveren momenteel het maximale aantal routes (vrachtwagens vol levensmiddelen) per dag voor de export”, zegt Diederik Jan Antvelink van het bedrijf in het AD. Zo zit het exportschema van de vestiging van Nedcargo in Zoetermeer voor komende vrijdag al helemaal vol. En die personeelstekorten waar Schiphol mee kampt? Daar helpt het grote uitzendbureau YoungCapital, van Alphenaar Hugo de Koning, een handje bij. Aan alle kanten wordt getrokken aan zijn mensen.

De Koning: ,,We werven echt enorm veel, zowel voor als achter de douane. Grondstewardessen, voorlichters die je vragen beantwoorden, horeca- en retailmedewerkers. Maar ook in de lucht en bij reisbureau’s”, zegt hij. ,,KLM is een grote klant van ons. We hebben nu zo’n 2500 mensen rondlopen op Schiphol. Een tijdje geleden waren dat er nul”, zegt de mede-oprichter van het bedrijf dat nu in Hoofddorp is gevestigd.

"Je kunt niet van de ene op de andere dag opschalen"

Hugo de Koning

Minder betaald en werk is zwaarder

,,Het probleem is dat je een procedure moet doorlopen om op Schiphol te werken. Dat kost zes tot acht weken. Je kunt daardoor niet van de ene op de andere dag opschalen. Er is natuurlijk ook een enorm krappe arbeidsmarkt", aldus De Koning.

Een deel van de mensen die YoungCapital op Schiphol neerzet, heeft tijdens de pandemie bij de GGD gewerkt. ,,Jonge mensen die een heel goed salaris kregen en thuis mochten werken, bijvoorbeeld als bron- en contactonderzoeker. Op Schiphol krijg je minder betaald en is het werk soms drukker en zwaarder. Het lukt wel om mensen te vinden, maar het heeft tijd nodig.” Beveiligers, waar zo’n nijpend tekort aan is op de luchthaven, ‘levert’ YoungCapital niet.

Lees ook: Chaos Schiphol: zoete wraak van de flexwerker

Bij het taxibedrijf in Alphen dat speciaal ritjes van en naar Schiphol verzorgt (alphenaandenrijnschipholtaxi.nl) zijn de druiven juist zuur. Het aantal zelfstandige taxichauffeurs waarop een beroep kan worden gedaan en onder wie de ritjes naar de luchthaven werden verdeeld, is dankzij corona gekelderd van 15 naar 3, vertelt een woordvoerder. ,,We kunnen de ritten niet meer aan. Een groot aantal chauffeurs is failliet gegaan.”

Op Schiphol zijn weer meer taxi's te zien. Foto: Roland Tameling

Nog niet op oude niveau

Directeur Johan van der Laan van het gelijknamige vervoerbedrijf uit Nieuwkoop merkt weinig van de drukte op Schiphol als gevolg van een personeelstekort. ,,Wij hebben hier geen last van. Wij houden de vlucht en alle vertragingen van de klanten in de gaten. De mensen bellen ons van tevoren.”

Hij merkt wel dat ons land en dus ook Schiphol na corona weer langzaam op gang komt. ,,Het aantal ritten trekt weer aan. We zitten nog niet op het oude niveau voor corona. Ik denk dat we nu op 10 tot 20 procent minder omzet zitten.”

Lees ook: Reisorganisaties dupe van chaos op Schiphol, ANVR vraagt om opheldering

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers. Rond lunchtijd in je mailbox!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws