Nieuws Arbeidsvoorwaarden

Waarom dit vrachtwagenbedrijf een eigen chauffeursopleiding opzette

Er is een nijpend tekort aan vrachtwagenchauffeurs, waardoor de bevoorrading van winkels, tankstations en bedrijven in de toekomst gevaar dreigt te lopen. Melis Logistics in het Gelderse Duiven draagt zorg voor genoeg chauffeurs door ze zelf op te leiden met hun Driving Academy.

Sofie Smulders 7 augustus 2018

Melis logistics vrachtwagen vrachtwagens vrachtwagenbedrijf eigen opleiding vrachtwagenchauffeur chauffeurs bloeiende economie instructeur lesauto investering interne

Bij Melis Logistics zijn ze bekend met het probleem van hun sector, al speelt het vooral in de randstad. “Het is ook hier al een tijd krapper, maar zeker nu in de vakantieperiode merk je wat de effecten van de tekorten zijn”, vertelt Operationeel Manager Nick Broekhuysen. “Wat je dan ziet is dat supermarkten bestellingen doen, maar wat besteld wordt, kan niet meer geleverd worden.”

Economische groei

Door de bloeiende economie is er veel vraag naar vrachtwagenchauffeurs, veel meer dan tijdens de crisis een aantal jaar geleden. Toen was er juist een overschot aan chauffeurs. De beroepsvereniging heeft bij Verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen aan de bel getrokken om het tekort van 71.000 chauffeurs terug te dringen. Oudere, gepensioneerde chauffeurs willen nog wel blijven rijden, maar om daadwerkelijk nog achter het stuur van de vrachtwagen plaats te mogen nemen, moeten ze nascholing volgen en betalen. Bovendien is er te weinig animo van jonge mensen om het vak in te gaan.

Toch melden zich bij Melis Logistics genoeg jonge mensen, waar enthousiastelingen sinds januari met een heuse opleiding tot vrachtwagenchauffeur kunnen beginnen. In maart startte er een lichting van acht mensen en in september begint een nieuwe groep met vijftien vrachtwagenchauffeurs in spe.

Voordelen

“Wij vinden eigenlijk dat wij net zo goed, zo niet beter, mensen kunnen opleiden dan rijscholen dat doen”, aldus Broekhuysen. En dan is er nog een voordeel: bij Melis Logistics zien ze hun mensen vanaf de eerste meters op de weg in actie. Broekhuysen: “Matcht het dan toch niet, dan kunnen we ook op tijd ingrijpen.”

Het beroep van vrachtwagenchauffeur is zeker niet voor iedereen weggelegd. Om 4:00 uur ‘s ochtends je bed uit en avonden en weekenden doorwerken zijn geen uitzonderingen. Broekhuysen: “Het is geen vak waarin je 8 uur per dag werkt, dat kunnen er zo 14 zijn. Daar vragen we bij de gesprekken goed op door. Net als naar de juiste drive van de kandidaten: ‘waarom moeten wij dat rijbewijs voor jou betalen?’”

Kosten

Het opzetten van een opleiding zoveel als een individuele opleiding per kandidaat 8.000 tot 10.000 euro. Als voordeel hebben ze dat van het Sectorinstituut Transport en Logistiek per medewerkers een gedeelte gesubsidieerd krijgen. Broekhuysen: “We hebben twee eigen lesauto’s aangeschaft en een eigen instructeur in dienst.” Melis Logistics betaalt de opleiding, wat een flinke investering is. Daarom leggen ze daar wel een overeenkomst tegenover. Broekhuysen: “Als ze na een jaar zeggen: ‘ik ben er vandoor’, dan moeten ze terugbetalen. Blijven ze na het behalen van hun vrachtwagenrijbewijs C in ieder geval drie jaar bij ons werken, dan hebben ze de opleiding afbetaald.”

Enthousiast

Bij Melis Logistics zijn ze hartstikke blij met hun interne opleiding. Broekhuysen: “Natuurlijk, we investeren er veel tijd in en ja, er wordt meer schade gereden, maar het gros van de mensen is enthousiast over de opleiding en om onderdeel te zijn van ons bedrijf.” Door hun eigen mensen op te leiden, denkt Melis Logistics te kunnen blijven groeien. ”Omdat de markt redelijk uitgeknepen is, hebben we besloten om onze eigen mensen te gaan opleiden. Het zou mooi zijn als ieder transportbedrijf dat zou doen. Nu zijn dat er pas een paar.”

Natuurlijk, we investeren er veel tijd in en ja, er wordt meer schade gereden, maar het gros van de mensen is enthousiast over de opleiding en om onderdeel te zijn van ons bedrijf

Nick Broekhuysen, operationeel manager