Nieuws Personeel

De beste manier om je bedrijf succesvol te maken: vertrouwen kweken

Eerlijk duurt het langst. Het klinkt als een tik op de vingers van je moeder, maar het is waar. Sterker nog: als ondernemer is vertrouwen een van je belangrijkste assets. Bij je leveranciers, bij klanten, bij personeel. Cijfers wijzen dat uit.

De Ondernemer | Foto: ANP/Robin van Lonkhuijsen 22 juni 2019

Werkplek 9

Great Place to Work heeft van vertrouwen de corebusiness gemaakt. 35 jaar geleden opgericht in de Verenigde Staten is het nu in 57 landen actief, waaronder Nederland. Het helpt bedrijven dat vertrouwen te kweken. Volgens Great Place to Work is vertrouwen zelfs de onderscheidende factor van succesvolle ondernemingen.

Geen politieke spelletjes, geen poten zagen

Daar heeft het een logische verklaring voor: als medewerkers zichzelf kunnen zijn en elkaar en hun managers vertrouwen, is de kans veel groter dat zij hun volle potentie durven te tonen. Het maakt dat de samenwerking tussen mensen, teams en afdelingen optimaal verloopt. Want: geen politieke spelletjes, geen poten zagen, geen ellebogenwerk achter de rug van de ander.

Significant betere resultaten

Uit eigen onderzoek van Great Place to Work blijkt dat organisaties met een hoge mate van vertrouwen significant betere resultaten boeken dan met een lagere mate van vertrouwen. Of, zoals bedrijfskundige Stephen Covey het stelde: ,,Een hoge mate van vertrouwen leidt tot versnelling in de organisatie en lagere kosten, terwijl een lage mate van vertrouwen leidt tot vertraging en hogere kosten.’’ Vertrouwen is dus niet soft of hooguit mooi meegenomen, het zorgt voor opzienbarende succescijfers vergeleken met concurrenten die het op dit vlak minder goed doen. Doe er je voordeel mee.

Bedrijven met veel onderling vertrouwen (90-100%)

  • Omzetgroei 22.5%
  • Verloop 5%
  • 6,6 sollicitanten per medewerker
  • Wil om bij bedrijf te blijven (89%)
  • Merkambassadeurschap 95%
  • Productiviteit 97%

Bedrijven met minder onderling vertrouwen (70-80%)

  • Omzetgroei 6%
  • Verloop 11%
  • 4 sollicitanten per medewerker
  • Wil om bij bedrijf te blijven 74%
  • Merkambassadeurschap 82%
  • Productiviteit 80%