Aangeboden door Bosch Car Service

Branded Content Personeel

Zo hou je personeel aan boord: ‘Maak een printje in hun hart!’

Wat hebben de eigenaar van een autobedrijf, een jonge directeur in opleiding van een bouwonderneming en een gevierd managementcoach gemeen? Ze hebben allemaal verrassende tips over hoe je jouw medewerkers tevreden en gemotiveerd houdt. We zijn te gast bij Bosch Car Service Jensma in het Noord-Friese St. Annaparochie voor een goed gesprek over ondernemen – én een feestelijke verrassing in de werkplaats.

Roland Tameling 29 augustus 2022

Vanuit de hele regio komen klanten naar het autobedrijf van Marko Jensma in St. Annaparochie, in het noordwestelijke hoekje van Friesland. Ondernemers zoals Wilke Kolthof (van het gelijknamige bouwbedrijf uit het naburige Stiens) vertrouwen sinds jaar en dag blind op de expertise van hun vaste adres in het hart van het dorp.

,,Zo lang Marko er is, komt het goed”, reageert Kolthof, die bij deze vestiging van Bosch Car Service al zijn bedrijfswagens koopt en in onderhoud heeft. ,,Hij staat gewoon altijd voor ons klaar en dat wil je als bedrijf. Geen gedoe, maar mensen die doen wat ze beloven, goed met je meedenken en waar je op kunt bouwen.” Terwijl zijn Volkswagen Caddy, die overigens verrassend schoon is voor een bouwbus, de werkplaats in rolt, raken de twee ondernemers al meteen in gesprek alsof ze elkaar al jaren kennen. Dat is namelijk ook echt zo: welkom in Friesland!

Lokaal en herkenbaar

Dat zeer lokale karakter, zo bleek ook al tijdens de eerdere serie die De Ondernemer maakte bij Bosch Car Service, is één van de belangrijkste succesfactoren van de herkenbare garageformule. Inmiddels vind je de garages annex autobedrijven op meer dan 425 plekken door heel Nederland, waardoor je (zo belooft Bosch Car Service zelf) overal in het land binnen een kwartier rijden een vestiging vindt.

Wie het terrein aan de Stadhoudersweg in St. Annaparochie op rijdt, ziet meteen dat Jensma een autobedrijf is in de categorie ‘Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’. Hier geen groot glaspaleis vol opsmuk, maar een goudeerlijke garage waar goed werk wordt geleverd: of je nu komt voor onderhoud, reparaties, een wasbeurt of een andere (bedrijfs-) wagen. Het ruikt er nog echt naar olie, hard werken en ondernemen op basis van vertrouwen en een stevige handdruk. Dat ook in Friesland de tijd niet stil staat, zie je in de werkplaats waar met de beste onderdelen wordt gewerkt en de auto’s aan de nieuwste diagnoseapparatuur hangen.

Marko Jensma

Bosch Car Service Jensma

''Het is ook best een uitdaging om nieuw talent te vinden, al blijven de meeste collega’s hier juist heel lang. Dat heeft met onze ontspannen cultuur te maken, denk ik, maar ook met de persoonlijke aandacht die wij onze mensen geven''

In gesprek met Jan van Setten

Tijdens het onderhoud van de VW schuiven garagehouder Jensma en bouwondernemer Kolthof aan bij één van de vrolijkste en meest inspirerende ondernemerscoaches van Nederland. Auteur en spreker Jan van Setten, ook wel bekend als de ‘Meester van de Minitip’ omdat hij zijn voordrachten steevast doorspekt met kleine maar tastbare tips en trucs, gaat in gesprek over een uitdaging waar elke moderne ondernemer mee te maken heeft. Hoe hou je je medewerkers blij en gemotiveerd, zodat ze bij je blijven werken en niet – bijvoorbeeld – voor een paar stuivers naar je concurrent overstappen?

Dat personeelsgebrek ook voor autobedrijven een actueel aandachtspunt is, weet Marko Jensma als geen ander. Hij nam de voormalige Audi- en Volkswagenspecialist over van zijn ouders, maar stond vorig jaar zelf ook een periode te sleutelen in de werkplaats. ,,Ik moest bijspringen omdat één van onze jongens wegging. Dat doe je natuurlijk zonder twijfelen, maar het leidt je toch af van andere taken die je hebt als ondernemer. Het is ook best een uitdaging om nieuw talent te vinden, al blijven de meeste collega’s hier juist heel lang. Dat heeft met onze ontspannen cultuur te maken, denk ik, maar ook met de persoonlijke aandacht die wij onze mensen geven.” Lachend: ,,En dat we af en toe op het circuit gaan rijden, zal ook wel helpen.”

Het team van Bosch Car Service Jensma met Jan van Setten en Roland Tameling. Foto: Marieke Balk

Uitdagingen van het ondernemerschap

Ook ‘directeur in opleiding’ Wilke Kolthof zet het bedrijf voort waar zijn vader en moeder eerder bloed, zweet en tranen in stopten. Ook bij dit bouwbedrijf is de cultuur heel belangrijk, zegt hij, waarbij de term ‘laagdrempelig’ regelmatig valt. ,,Wij proberen heel dichtbij te staan, niet alleen bij onze klanten maar zeker ook bij ons personeel. Wij weten bijvoorbeeld wat er thuis speelt bij onze mensen, of zij misschien zelf in een verbouwing zitten of dat er wat aan de hand is met de kinderen. Daar kunnen we dan bewuster mee om gaan.”

Hoewel beide ondernemers zogezegd ‘dicht op de bal zitten’, lopen ook zij tegen de nodige uitdagingen aan bij hun ondernemerschap. Hoe ga je bijvoorbeeld om met de nieuwste generatie werknemers: hoe bereik en motiveer je jongeren, wat doe je met hun wensen rondom arbeidsvoorwaarden en doorgroeimogelijkheden, en hoe zorg je dat ze loyaal blijven aan jouw bedrijf?

Wilke Kolthof

Ondernemer

''Wij proberen heel dichtbij te staan, niet alleen bij onze klanten maar zeker ook bij ons personeel. Wij weten bijvoorbeeld wat er thuis speelt bij onze mensen''

Minitip: ‘Maak een printje’

Jan van Setten gaat in deze ‘mini-masterclass’ in op dit soort vragen, en geeft op een prikkelende manier de juiste antwoorden waarmee elke ondernemer verder kan. Kijk daarvoor ook zeker de video bij dit artikel. Eén van zijn verrassende tips is dat het aantoonbaar loont om kleine ‘mini-evenementjes’ te organiseren voor je medewerkers. ,,Ik kan me voorstellen dat het best een uitdaging is voor een ingetogen Fries”, klinkt het vol humor. ,,Maar je mag best zo nu en eens de slingers ophangen, zeg maar. Maak eens een printje in het hart van je personeel! Gewoon, door ze eens in het zonnetje te zetten of echt een momentje te maken van een welgemeend compliment.”

Om dat goede voornemen kracht bij te zetten, heeft Van Setten een reusachtige moersleutel meegenomen. ,,Dit is de Like a Bosch Award. Dat vond ik een leuke knipoog naar jullie slogan, die aangeeft dat je met goede spullen werkt maar ook dat je weet waar je over praat. Nietwaar? Ik stel voor dat we er vanaf nu elke aflevering eentje uitreiken aan een medewerker van de Bosch Car Service-vestiging. Kies dan iemand die het verdient, of die boven de rest uit steekt – als een positieve bevestiging van wat er goed gaat. En dat kan je best elke maand doen, bijvoorbeeld!”

''Maak eens een printje in het hart van je personeel! Gewoon, door ze eens in het zonnetje te zetten of echt een momentje te maken van een welgemeend compliment''

Jan van Setten

In het geval van Jensma gaat de eer naar niemand minder dan de jonge monteur die vandaag aan de Volkswagen Caddy van Bouwbedrijf Kolthof staat te sleutelen: Jitse Terpstra, in zijn vrije tijd niet onverdienstelijk autocrosser, sleept de eerste ‘Like a Bosch Award’ in de wacht! ,,Je kwam hier binnen als jong ventje,” herinnert manager Marko zich terwijl de confetti neerdwarrelt op de werkplaatsvloer. ,,Maar nu ben je één van de mannen waar wij elke dag op vertrouwen en op kunnen bouwen: je blijft je goed doorontwikkelen dankzij de trainingen die je volgt en bent een voorbeeld voor je leeftijdsgenoten. Blijf vooral zo doorgaan!”

Marko Jensma (links) en Wilke Kolthof (midden) bij Jan van Setten aan tafel. Foto: Marieke Balk

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws