Aangeboden door Primatch HR Groep
Branded Content Personeel
Primatch HR Groep helpt jou een aantrekkelijke werkgever te worden
De pijn verzachten die ondernemers momenteel op de arbeidsmarkt voelen. Dat is het doel van Primatch HR Groep. Medeoprichter Jeroen Bergen ziet dat veel bedrijven met hagel schieten als het gaat om het aantrekken van nieuwe mensen. ,,En dáár ligt dus precies het pijnpunt. Het gaat niet om het vinden van nieuwe mensen, maar om de juiste mensen. Iets wat wij al 23 jaar met gerichte recruitmentoplossingen voor elkaar krijgen.”

Primatch HR Groep helpt jou een aantrekkelijke werkgever te worden. Links op de foto Jeroen Bergen en rechts Ronald Leeuwenberg. Foto: Primatch HR Groep
Jeroen en zijn compagnon Ronald Leeuwenberg zijn er heilig van overtuigd dat niemand zo goed is in het vinden van de juiste nieuwe medewerker als de ondernemer die de vacature heeft geopend. ,,Als je als bedrijf niet goed weet wie je bent of waar je voor staat, dan weet je ook niet wie je moet zoeken”, begint Jeroen. ,,Als jij op karpers gaat vissen met een hengel die geschikt is voor het vangen van een snoek, ben je kansloos. Ik gebruik maar even een analogie.”
Primatch HR Groep
Primatch HR Groep - dat een samenvoeging is van ‘prima match’ - helpt ondernemers zelf de juiste mensen te vinden. Dit met een heldere recruitmentstrategie, employer branding, recruitmentsoftware, jobmarketing, interim recruitment en het neerzetten van een glasheldere werken-bij website.
,,Weet je wat eigenlijk ontzettend gek is? Dat sommige ondernemers met de wat grotere bedrijven meer tijd steken in het vinden van een nieuwe koffiemachine dan in nieuw personeel. Zo’n machine mag niet teveel plek in beslag nemen, moet in een rap tempo tachtig kopjes kunnen zetten, de cappuccino moet goed zijn, als het even kan moet er ook chocolademelk uitkomen en als er iets stuk is moet de service een monteur bevatten.”
,,Je wilt niet weten hoeveel uren er in zo’n proces gaan zitten. En dat voor iets van slechts een paar duizend euro. ‘We hebben iemand voor finance nodig. Vraag maar aan HR of zij een oproep op social media willen plaatsen.’ Je hoort het zo vaak. Binnen veel bedrijven worden verkeerde prioriteiten gesteld. Of beter gezegd: men beseft zich niet dat gericht recruitment veel meer aandacht nodig heeft. Een medewerker kost tig keer zoveel als een koffiemachine.”
,,Transparantie staat voorop en we werken met een eerlijk uurtarief zodat je achteraf niet met verrassingen zit''
Strategie, formuleren en een doelstelling
Een opmerkelijke constatering, aangezien het gebrek aan geschikte kandidaten de groei van veel bedrijven momenteel in de weg zit. De medeoprichter van het bedrijf dat middels een franchiseformule door het hele land zit, stelt dat ondernemers te snel het gevoel hebben dat zij geholpen zijn zodra een recruiter voor een paar duizend euro een aantal kandidaten aanlevert.
,,Maar zo werkt het natuurlijk niet. Als jij dertig mensen krijgt aangereikt waarvan er maar eentje echt geschikt is, dan gaat er iets mis. Je wilt als ondernemer toch kiezen uit meerdere kandidaten die écht voor de rol geknipt zijn? Zo trek je niet alleen de juiste mensen aan, maar behoud je ze ook.”
,,Wij helpen je niet voor minder. We bepalen een strategie, formuleren een doelstelling, meten wat er gebeurt in de markt en ondersteunen je bij de operationele implementatie. Als je wilt, helpen we ook nog bij het bepalen van een passend salaris en de aanvullende arbeidsvoorwaarden. Transparantie staat voorop en we werken met een eerlijk uurtarief zodat je achteraf niet met verrassingen zit. Dit zorgt voor een duurzame samenwerking.”
,,Het gaat niet om het vinden van nieuwe mensen, maar om de juiste mensen”
Gericht proces en marketingstrategie
Jeroen vertelt dat zo’n 70 procent van de nieuwe medewerkers aangeeft dat het geschetste beeld overeenkomt met de realiteit. Dit betekent dat zo’n 30 procent van de kandidaten met een ander beeld en verwachting de organisatie binnenkomt. ,,Dat is de armoede binnen ons vakgebied. Iets dat ontstaat door het idee dat recruitment draait om bemiddeling, terwijl het juist gaat om een doordacht en gericht proces, gevoed door een marketingstrategie.”
,,Kom ik weer even terug bij dat vissen. Ik vertelde net al dat je daar de juiste hengel voor nodig hebt, maar tijd is net zo belangrijk. Als iemand mij zegt dat ‘ie morgen vijf man nodig heeft, vertel ik ‘m dat dit niet gaat gebeuren omdat het niet reëel is. Daarnaast moet je flexibel zijn om te reageren op je dobber zodra deze beweegt. Met marketing is dat natuurlijk niet anders.”
,,Tot slot moet je het geschikte aas hebben. Iets dat perfect is afgestemd op de behoefte van jouw kandidaat. Denk hierbij aan de juiste werkomgeving, salaris, doorgroeimogelijkheden, enzovoorts. Om die vis daadwerkelijk te kunnen vangen, heb je een hele koffer met instrumenten nodig. Primatch HR Groep is de viswinkel waarbij je dat allemaal kan kopen.”
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Primatch.