Nieuws Personeel
Dit kun je leren van het personeelsbeleid van Corendon-baas Atilay Uslu
Atilay Uslu, oprichter en eigenaar van reisorganisatie Corendon draait iedere maand een nachtdienst mee op Schiphol en stuurt zijn kantoorpersoneel naar vakantiebestemmingen. Zo blijft hij betrokken bij zijn personeel én zijn klanten. AD sprak erover met Uslu.
Eens in de maand draait Uslu -verkozen tot Meest Inspirerende Ondernemer van 2017- een nachtdienst mee op de informatiebalie op Schiphol. ,,Als je erachter wil komen wat klanten willen, dan moet je daar zijn. Onlangs zat ik er 's nachts naast een medewerkster die net een maand bij ons een contract had. Aanvankelijk zat ze verstijfd naast me. Net aan het werk en plotseling draai je een nachtdienst met de baas van het bedrijf. Maar toen ze merkte dat ik haar allerlei tips kon geven over het computersysteem – ik heb het immers zelf helpen ontwerpen – ontdooide ze."
,,Zulke gesprekken maken me altijd erg blij, want die medewerkers zien als eerste waar behoefte aan is bij onze klanten. Veel eerder dan dat wij het op het hoofdkantoor zien, dus het is erg prettig als medewerkers aangeven wat anders zou kunnen of wat goed is voor het bedrijf. Ik hecht veel waarde aan die meningen."
Lees ook: Op deze manier maakte Atilay Uslu van Corendon een miljoenenbedrijf
,,Een interne opleiding is voor nieuwe medewerkers belangrijk, dat is de basis. Bij Corendon is in veel functies affiniteit met klanten doorslaggevend, daarom loopt bijna iedere nieuwe medewerker een dag mee op het callcenter. Veel medewerkers zijn ook ooit begonnen op het callcenter. Haal daar niet je neus voor op, want als je bij ons in het callcenter hebt gewerkt, dan weet ik zeker dat je alles aankunt."
Interne sollicitaties
,,De moeilijkste banen bij ons zijn het callcenter, de reisleiding en achter de informatiebalie op Schiphol. Daar heb je het directe contact met klanten. Interne sollicitaties gaan bij ons voor, dus als je hogerop wil komen, is het helemaal niet slecht om in een dergelijke functie te beginnen. Als ik sollicitatiegesprekken voer, kijk ik naar de ervaring, de loyaliteit en het enthousiasme voor Corendon. Na een half uur kan ik dan wel zien of iemand het wel of niet heeft."
Teamspirit
,,Denk ook niet vanuit Excel. Het gevaar is dat sommige medewerkers door hun functie alleen nog maar in cijfers gaan denken. Wat wij actief stimuleren, maar wat je ook zelf kunt doen om meer plezier in je werk te krijgen, is zien waar je het voor doet. Er vinden regelmatig werktrips naar onze vakantiebestemmingen plaats, zodat ook kantoormedewerkers kunnen zien en ervaren waar ze aan meewerken. Dat is niet alleen goed voor de teamspirit, het geeft mensen ook meer voldoening in hun werk en ze leren het product kennen dat we maken en verkopen aan onze klanten."
Serie
De komende weken spreekt AD Werkt met deze topondernemers of ceo's over personeelsbeleid: Atilay Uslu (Corendon), Hennie van der Most (horeca-ondernemer), Jaap Wassink (Coca-Cola), Bas Beerens (WeTransfer), Wilbert Mutsaers (Spotify), Derk Sauer (media-ondernemer), Gillian Tans (Booking.com), Frits van Eerd (Jumbo), Marjan van Loon (Shell), Duncan Stutterheim (ID&T).
Als je bij ons in het callcenter hebt gewerkt, dan weet ik zeker dat je alles aankunt