Aangeboden door RWC Groot-Amsterdam
Branded Content Personeel
GASSAN Diamonds: ‘Goede mensen ontslaan doet als familiebedrijf extra pijn’
Tijdens de coronapandemie heeft ook GASSAN Diamonds helaas afscheid moeten nemen van een aantal tijdelijke medewerkers. Regionaal Werkcentrum (RWC) Groot-Amsterdam heeft hen in die tijd geholpen met het begeleiden van deze mensen van werk naar werk.

Benno Leeser: ,,In de lockdown zijn we direct gestart met thuisbezorgen.” Foto: Anko Stoffels
,,Wij zijn met twaalf winkels gevestigd op Schiphol, dus je begrijpt…”, schetst topman Benno Leeser van GASSAN Diamonds de situatie van het bedrijf sinds de lockdown. Naast toeristen zijn Chinese zakenlui een groot deel van de klanten. ,,Het aantal passagiers was met 90 procent gedaald en is nog lang niet op het oude niveau, hoewel er de laatste tijd wel iets meer zakenreizen zijn. Gelukkig hebben we ons nooit alleen maar gericht op het buitenlandse toerisme, maar ook op de Nederlandse markt waar we onder andere actief zijn in de sportsponsoring. Daardoor én met de coronasteun van de overheid hebben we kunnen overleven.”
Levering aan huis opgezet
Leeser prijst zich gelukkig dat het bedrijf slechts tot april gebruik heeft hoeven maken van de NOW-regeling. Toch hebben ze het niet makkelijk gehad. Leeser: ,,Na de lockdown in december, normaal onze beste periode van het jaar, zijn we direct gestart met het thuisbezorgen. Dankzij een dertigtal medewerkers wiens werkzaamheden waren weggevallen, konden we de bestellingen overal in Nederland binnen 24 uur leveren. Onze medewerkers waren blij dat ze actief konden blijven voor de zaak door tijdelijk als chauffeur te fungeren. Hierdoor hebben we het omzetverlies enigszins kunnen beperken. Na zes weken hebben we zelfs iedereen kunnen trakteren op taart om te vieren dat we meer dan tweeduizend pakketten hadden bezorgd.”
“Blijf positivisme uitstralen naar je medewerkers en wees niet bang om nieuwe dingen op te zetten”
De meeste leveringen aan huis betroffen het segment horloges, want een nieuw juweel koop je niet even online. ,,Wij verkopen horloges die variëren van Swatch tot Rolex”, licht Leeser toe, om maar aan te geven dat er voor elke beurs een aanbod is. ,,Naast de horloges kregen we bestellingen binnen voor onze unieke Choices by DL-collectie van mijn dochter Debora. Met een kliksysteem kunnen juwelen hiermee steeds worden gewisseld.”
Positief en vernieuwend
Dat GASSAN de NOW-regeling maar tot april heeft hoeven te gebruiken, is mede te danken aan nieuwe activiteiten die in de coronaperiode zijn ontwikkeld. Het idee voor pre-owned horloges, waarbij klanten een van hun eerder gekochte horloges inruilen of verkopen, is hierdoor in een stroomversnelling gekomen. Ook het splinternieuwe concept Trophy by GASSAN is een succes gebleken: juwelen die op bestelling en compleet gepersonaliseerd worden vervaardigd voor met name profvoetballers en klanten uit de muziekwereld.
“Na de lockdown in december, normaal onze beste periode van het jaar, zijn we direct gestart met het thuisbezorgen”
Kortom, in tijden van nood is GASSAN Diamonds flexibel en innovatief gebleven en heeft mede daardoor de crisis kunnen overleven. ,,En daar ben ik heel dankbaar voor”, zegt Leeser uit de grond van zijn hart. ,,Tegen andere ondernemers zou ik willen zeggen: blijf positivisme uitstralen naar je medewerkers en wees niet bang om nieuwe dingen op te zetten.”
Geen ‘koud ontslag’
Ondanks al deze positieve zaken zag GASSAN zich helaas genoodzaakt om het tijdelijke contract van vijfentwintig medewerkers niet te verlengen. Dat doet voor een familiebedrijf als GASSAN extra zeer. Leeser: ,,Wij zijn altijd erg betrokken bij onze mensen en als je dan afscheid moet nemen van goede werknemers, doet dat pijn. Gelukkig hadden we in een vrij vroeg stadium al contact gelegd met Judith Wullur van RWC Groot-Amsterdam. Zij heeft ons uitstekend kunnen helpen bij het zoeken naar ander werk voor deze medewerkers. Zodra Judith vacatures had waarvan ze dacht dat die bij een van onze mensen zou passen, nam ze contact op met ons. Op die manier hebben veel van onze mensen ander werk kunnen vinden. Het mooiste vind ik nog dat we inmiddels weer vijf van hen terug in dienst hebben kunnen nemen.”
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met RWC Groot-Amsterdam. Meer info: grootamsterdamwerktdoor.nl
Judith Wullur (RWC): 'Nieuw werk, vertrouwde plek'
Als accountmanager van Regionaal Werkcentrum (RWC) Groot-Amsterdam neemt Judith Wullur, verantwoordelijk voor de gemeente Haarlemmermeer inclusief Schiphol, regelmatig contact op met bedrijven uit haar netwerk. Ze vraagt hen hoe het gaat en of ze misschien ergens bij kan ondersteunen.
,,Dat deed ik bijvoorbeeld in juni 2020 met het bedrijf GASSAN Diamonds", vertelt Wullur. ,,Een niet alledaagse onderneming, met een prachtige familietraditie. Ik kwam in contact met de HR-manager en daarbij bleek dat ze graag ondersteuning wilden bij het vinden van ander werk voor een aantal medewerkers waarvan ze het contract helaas niet konden verlengen. Samen zijn we gaan kijken naar de mogelijkheden. De mensen die het betrof waren allemaal werkzaam in een van de filialen op Schiphol. We zijn toen gaan zoeken naar mogelijke vacatures bij andere bedrijven op het vliegveld. Het is nooit leuk als mensen noodgedwongen ander werk moeten gaan doen, maar het scheelt enorm als het dan in een vertrouwde omgeving kan. De HR-manager kent de bedrijven op Schiphol goed, maar had niet altijd zicht op waar mensen nodig zouden kunnen zijn. Zodra ik wist dat er ergens een vacature was die mogelijk geschikt zou kunnen zijn, besprak ik dat met haar. Bij een positieve reactie legde ik het contact met het betreffende bedrijf en bemiddelde bij de plaatsing. Uiteindelijk is er ander werk gevonden voor alle mensen van wie het contract bij GASSAN niet verlengd kon worden."
Nu bedrijven weer wat opkrabbelen, gaat Wullur vaak het gesprek aan met ondernemers om eens na te denken over hun personeelsplanning. ,,Het is nu zaak om op de lange termijn te kijken waar zittend personeel wellicht in om- of bijgeschoold zou kunnen worden. Werknemers dienen zelf een aanvraag in te dienen voor scholing bij RWC Groot-Amsterdam. Zodra die aanvraag binnen is, ga ik in gesprek met de desbetreffende werkgever om te kijken of de scholing inderdaad kan en de werknemer daarmee in dienst kan blijven. Als iedereen akkoord is, ga ik het aanvraagformulier invullen en regel de verdere scholingsaanvraag, ook richting de opleider."
Onlangs is Wullur begonnen met het polsen van ondernemers naar de mogelijkheid hun bedrijf open te stellen voor iedereen die een kijkje wil komen nemen. ,,Het liefst zou ik dit organiseren in één week, waarbij zoveel mogelijk bedrijven hun deuren openzetten voor belangstellenden. Verder zou ik graag van ondernemers willen weten waarover ze een webinar zouden willen volgen of waarover ze zelf een webinar zouden willen geven. Ook dat wil ik graag organiseren."