Nieuws Personeel

Drie tips om het beste uit je stagiair te halen

De ambitieuze stagiair, die alleen maar koffie mag zetten en kopiëren. Óf de stagiair die meer kost dan dat ‘ie oplevert. Het zijn horrorscenario’s voor zowel student als werkgever. Maar hoe maak je een stage nou een succes? We vroegen het aan Maarten Brand, de auteur van Het grote stageboek voor werkgevers.

Ezra Hakze | Foto: Pixabay 27 september 2018

Stage collega begeleiden stagiair

Brand is eigenaar van Bureau Brand, een adviesbureau dat zich specialiseert in het samenbrengen van het onderwijs en bedrijfsleven. Verder is hij projectleider van het stagebureau bij Waarderpolder Haarlem Business Park.

Waar het volgens hem vaak misgaat, is bij de verwachtingen van stagiair en werkgever. ‘Studenten verwachten dat ze hun stageopdracht van school ook tijdens het werk af kunnen maken, maar ontdekken dan dat het daarvoor veel te druk is op de stage. Uit onderzoek blijkt ook dat scholen hen vaak niet goed voorbereiden. Door de ruis tussen die partijen, de student, het bedrijf en school, ontstaat er veel onduidelijkheid.’ Wil je dit soort problemen voorkomen, neem dan deze tips van Brand ter harte.

1. Kies voor een organisatiebrede aanpak

Brand: ‘Te vaak zie je dat bedrijven de stage bij één begeleider neerleggen. Maar een stage is bedoeld om kennis te maken met een heel werkveld, en dat is niet alleen die begeleider, maar het hele bedrijf. Zorg er dus voor dat je de hele afdeling bij een stage betrekt.'

Het is hierbij volgens Brand belangrijk dat elke medewerkers de stagiair aanspreekt. ‘Als er iemand binnenkomt die de hele dag op de telefoon zit, wat doe je dan? Stuur je een mailtje naar degene die verantwoordelijk is voor de stagiair of zeg je er zelf wat van? Volgens mij moet je dat laatste doen. Maak er maar een bedrijfsfeestje van.’

2. Pak het structureel aan en neem stages mee in je jaarplanning

De voorbereiding op een stage begint niet op de eerste werkdag van de stagiair, maar al bij de jaarplanning, volgens Brand. ‘Dan moet je de HR-strategie al op de komst van stagiairs aanpassen. Het is ook belangrijk om individuele werknemers hierbij te betrekken, zodat zij voorbereid zijn. Het begeleiden van een stagiair moet niet iets zijn ''wat er ook nog bij komt'', maar onderdeel zijn van het dagelijkse werk.’

3. Verdiep je in verschillende leerprocessen

Wát je iemand leert is niet ingewikkeld, maar hoé je dat doet wel, aldus Brand. 'Iedereen leert op een andere manier, en het is belangrijk dat je als begeleider rekening houdt met die verschillende leerstijlen, in plaats van zomaar iets over de schutting te gooien wat helemaal niet bij de stagiair past.'

Brand komt meteen met een voorbeeld van een situatie waarin dit misgaat. ‘Ondernemers zijn vaak doeners, zij leren nieuwe dingen door eerst tien keer met hun hoofd tegen de muur te lopen. Maar niet iedereen is zo, sommige mensen willen eerst dingen onderzoeken en uitwerken. En uiteindelijk hebben beide benaderingen hetzelfde resultaat.

Toch is zo’n onderzoekende stagiair in de ogen van een doener vaak niet proactief genoeg, en dat zorgt voor conflicten. ‘Door je te beseffen dat er verschillende leerstijlen zijn, boek je veel meer resultaat. Hierdoor werk je leuker samen, en je krijgt er ook gelukkige stagiairs van, die zich persoonlijk benaderd voelen.’

Voor die moeite krijg je volgens Brand een hoop terug. Niet alleen een behulpzame en tevreden stagiair, maar ook jonge ambassadeur. Want die enthousiaste student gaat op school natuurlijk vertellen over jouw bedrijf. Zo staan de stagiairs voor je het weet voor je in de rij.