Aangeboden door T-Mobile Ondernemen
Branded Content Personeel
De beste tips voor slim en slagvaardig ondernemen in de (hybride) toekomst
Een bomvol programma vol met inspirerende sprekers. Dat konden gasten verwachten op 24 november tijdens het Trends in Business-event: slimmer en slagvaardiger werken in Utrecht. Laat je inspireren door de tips & lessen van de sprekers in het bijbehorende whitepaper. Hier alvast een sneak preview van de nieuwste inzichten over slim en slagvaardig ondernemen.

De afgelopen twee jaar heeft werkend Nederland er massaal aan kunnen proeven: werken waar, wanneer en hoe je dat wilt. Nu we weer terug zijn op kantoor, is het voor veel werknemers een grote wens om hybride te blijven werken. Maar hoe maak je dat nieuwe werken leuk én productief? Hoe zorg je dat je als ondernemer slim en slagvaardig onderneemt en alles uit je medewerkers haalt?
Slagvaardig en gelukkig personeel
Technologie-filosoof Martijn Aslander zoekt de oplossing daarvoor in het beter leren omgaan met informatiestromen. Hij weet dat het niet erg sexy klinkt, maar toch zit volgens hem daar de crux om je medewerkers slagvaardiger te maken en meer werkgeluk te laten ervaren. Hij vertelde daarover in het artikel ‘Vergroot de slagkracht van je medewerkers met de digitale skills van Martijn Aslander’.
Want nieuwe digitale skills, die kunnen we wel gebruiken volgens Aslander. ,,Je zou het van een garagehouder niet accepteren als die maar maximaal vier stuks gereedschap mag gebruiken om jouw auto te onderhouden. Nou, dat is wel precies wat we de vijf miljoen Nederlandse kenniswerkers aandoen. Je mag als kenniswerker alleen werken met Microsoft Office, Google Docs, Lotus en e-mail – en die zijn ten enenmale ongeschikt om met grote hoeveelheden informatie om te gaan.”
Hoe het dan wel moet? Dat vertelt Martijn Aslander in de whitepaper. Aan de hand van vier heldere en concrete stappen laat hij zien hoe je werknemers slagvaardig en ‘digitaal fit’ worden. Hij vertelt hoe je resultaten op individueel niveau vergroot naar team- en zelfs bedrijfsniveau. Lees er hier meer over.
Verbonden blijven met je personeel
Eén van de grootste uitdagingen in het nieuwe hybride werktijdperk, is om verbonden te blijven met je personeel. Hoe doe je dat als je medewerkers ook veelvuldig vanuit huis werken? Spreker en auteur Jan van Setten is expert op de psychologische gedragskant van het bedrijfsleven en houdt zich veelvuldig bezig met dit vraagstuk. Hij vertelt erover in het artikel ‘Jan van Setten over verbonden blijven met je personeel: ‘Mensen haken af als ze niet gezien worden’’.
Commitment bereiken onder je personeel, ook als ze op afstand werken, begint volgens Van Setten altijd door je te verdiepen in de behoeftes en drijfveren van de persoon. ,,Ik zeg altijd: behandel een ander niet zoals jezelf behandeld wil worden. Jouw behoeftes zullen zelden precies hetzelfde zijn als die van je collega.”
In de whitepaper geeft Jan van Setten vijf tips over hoe jij als ondernemer je werknemers optimaal voorziet in hun behoeftes en ze zo slagvaardiger maakt. Zo vertelt hij over zijn zelf ontwikkelde ‘stairway to commitment’ waarmee je iedere medewerker meekrijgt in een nieuwe methode of systeem. Vijf tips die win-win zijn voor de baas én het personeel.
Gezond maar hard groeien
De derde spreker tijdens het Trends in Business-evenement is de 33-jarige ondernemer Sharon Hilgers. Haar verhaal is een onvervalste successtory. Van lerares Frans op een middelbare school werd ze miljonair met haar bedrijf MyJewellery. Nu draait ze 32 miljoen euro omzet per jaar, heeft 700 man personeel in dienst en 26 eigen boutiques in Nederland, Duitsland en België. Ze deelt haar beste lessen om gezond maar hard te groeien in het artikel ‘Sharon Hilgers over succesbedrijf My Jewellery: 'Werken van de een naar de andere groeipiek'’.
Eén van haar conclusies is: als ondernemer moet je niet alleen maar willen hollen, maar ook af en toe een pas op de plaats durven maken. Hilgers: ,,Momenteel zijn we met MyJewellery in een organisatiefase waarin we alle processen achter de schermen op orde maken. Dat is nu onze grootste prioriteit. Die fase komt na een periode van extreme groei, met veel nieuw geopende winkels en het aannemen van tientallen mensen.”
Na de zomervakantie merkte Hilgers dat ze behoefte had om even alles weer goed in te richten. ,,Bijvoorbeeld het online systeem waarmee we ons warehouse beheren; daar kunnen we zaken efficiënter maken nu we zoveel meer winkels hebben. Daarná kun je dan weer toewerken naar een volgende groeipiek.”
Meer leren over gezond maar toch snel groeien van de CEO van één van de succesvolste e-commerce bedrijven dit moment? Lees in de whitepaper de vier belangrijkste groeilessen van Sharon Hilgers.
Toekomst van hybride werken
Als we het hebben over de toekomst van hybride werken, mag Shanna Bosmans van Microsoft niet ontbreken als gesprekspartner. Zij is sinds april de eerst Chief Hybrid Officer (CHO) van Nederland en weet als geen ander wat er speelt in de hybride werk-wereld. Ook wat we aan innovaties op het gebied van hybride werken in de toekomst kunnen verwachten.
Bosmans: ,,We kunnen bijvoorbeeld nog best stappen maken in het inclusiever maken van meetings voor de mensen die thuis én op kantoor zitten. Zowel door vaardigheden van de managers als door digitale innovaties,” zo vertelt ze in het artikel ‘Chief Hybrid Officer Shanna Bosmans: ‘voor hybride werken is een brede cultuuromslag nodig’’.
Ze vervolgt: ,,Er bestaan bijvoorbeeld tegenwoordig speciale camera’s op kantoor die de mensen in de ruimte uit elkaar ‘knipt’ en allemaal een los frame geeft zodat iedereen in de meeting op het scherm hetzelfde eruit ziet. Daarin zijn de mogelijkheden zeker nog niet uitgeput.”
In de whitepaper deelt Shanna Bosmans wat volgens haar de drie belangrijkste toekomstverwachtingen zijn in hybride werken. Onder meer over welke rol het kantoor zal spelen in de hybride werkomgeving en hoe belangrijk sturing op impact in plaats van productiviteit is.