Nieuws Leiderschap

Anne & Frank: zo geef je een positieve draai aan een pr-misser

Anne & Frank staat er als naam op de winkelruit van een bakkerij vlakbij het Anne Frankhuis in Amsterdam. ‘Smakeloos’ en ‘misselijkmakend’, klonk het onder meer op social media. Dit voorbeeld illustreert maar weer hoe belangrijk het is om goed over de naam van je merk of bedrijf na te denken, maar ook hoe je negatieve aandacht kunt omzetten naar positieve publiciteit.

Sofie Smulders | Foto: Het Parool 27 augustus 2018

Anne frank

Eigenaar Roberto Barsoum heeft nooit kwade bedoelingen gehad met de naam, alhoewel hij ergens wel bang was dat hij zich woede op de hals zou halen. Toch besloot hij de naam te gebruiken, vertelt hij aan het Parool. "Het is een goede naam, een teken van verzet. Ik vind het zelf geen misbruik van de naam Anne Frank. Het is bovendien zo'n klein winkeltje. Je wordt er echt geen miljonair van." De reacties op social media vindt Barsoum overdreven, maar hij snapt ze wel. Hij laat de letters van de gevel halen.

Goedkoop

Chique is anders, is naamexpert en eigenaar van De Naamafdeling Hans Prummel van mening. “Over smaak valt zeker te twisten, maar mijns inziens is het een beetje goedkoop meeliften. Juridisch gezien veroorzaakt het waarschijnlijk geen problemen, maar je moet altijd nadenken in welke context je dingen gebruikt. Anne Frank is een persoon die zo dichtbij de Nederlander staat. Ik kan me voorstellen dat het in andere landen minder zwaar wordt opgenomen. Je hebt met gevoelens en respect te maken.” Prummel noemt ook het voorbeeld van Deutsche Bahn dat van plan was om de naam Anne Frank op een trein te zetten. “Tja, je kunt je wel voorstellen dat dat heel gevoelig ligt. Ze hebben er gelukkig ook van af gezien.”

Rumoer onder Amsterdammers

De beoogde doelgroep van de bakkerij zal echter weinig van de negatieve publiciteit mee krijgen, denkt Prummel. “Dat zijn toeristen, die dit soort berichten echt niet lezen. Dit is vooral rumoer onder Amsterdammers en die gaan nu juist niet naar dit soort gelegenheden.”

Positieve draai

Nog niet alles is verloren voor Roberto en zijn bakkerij, gelooft Prummel. “Je kunt deze negatieve publiciteit goed gebruiken om er een positieve draai aan te geven. Als je nu een heel goede naam bedenkt en in een vervolgartikel uitlegt wat er gebeurd is, dan kan dat wel eens mooi uitpakken.” Het moet dan wel een knaller van een naam zijn, aldus Prummel. “Een nietszeggende naam als ‘Bakkerij Raadhuisstraat’ zal hem niets opleveren. Een bekend persoon bij wie het sentiment niet pijnlijk, maar juist positief is, misschien wel.“

Holtkamp

Patisserie Holtkamp is daarin een goed voorbeeld voor Barsoum. De Amsterdamse banketbakkerij vernoemde een koekje naar de overleden burgemeester Van der Laan: het Eberhardje.

Historisch besef

Roberto moet nu even door het stof, dat hoort erbij. “Iets in de trant van: ‘sorry, ik heb het niet beseft, ik bedoelde het positief, niet kwaadwillend’ - dat heeft hij ook al gezegd en ik geloof hem wel”, zegt Prummel. En een goede nieuwe naam bedenken dus. Pols even bij de mensen om je heen voordat je een naam kiest, tipt Prummel. “Het kan juridisch kloppen, de domeinnaam kan beschikbaar zijn, maar de context is heel belangrijk. Zeker bij historische figuren. Ik wens hem heel veel creativiteit en historisch besef toe.”