Podcast Boekencast De Ondernemer Leest

Lange termijnen, korte termijnen of tijdrebellie: waar ga jij voor?

'Langetermijndenken voor een kortetermijnwereld'. Het is de subtitel van het boek 'De Goede Voorouder' van filosoof Roman Krznaric. De auteur schrijft over de kracht van ideeën om de maatschappij te veranderen. Klinkt dat wat vaag? Misschien. Maar dat is het boek zeker niet. Daarom alle redenen voor Boekencasters Tom van der Lubbe en Erno Hannink om het boek van kaft tot kaft te analyseren in hun podcast.

Van onze redactie 28 juli 2022

Roman Krznaric schreef eerder al meerdere boeken waaronder 'Carpe Diem Regained', 'Empathy' en 'How to Find Fulfilling Work'. De in Australië geboren filosoof is getrouwd met Kate Raworth, bekend van het boek 'Doughnut Economics' (2017). 'De Goede Voorouder' bestaat uit drie delen:

  • Deel 1 – Touwtrekken Om De Tijd
  • ​​Deel 2 – Zes Manieren Van Denken Op De Lange Termijn
  • Deel 3 – De Tijdrebellie

Gevolgen voor persoonlijke besluitvorming, economische systemen en cultuur

In het eerste hoofdstuk laat Krznaric zien wat goede voorouders zijn en wat de koppeling is met het langetermijndenken. Als voorbeeld noemt de auteur de zevende generatie besluitvorming van vele inheemse bevolkingen die een tijdspanne van bijna twee eeuwen bevat.

Het is niet eenvoudig om twee eeuwen verder te denken. Langetermijndenken heeft volgens de schrijvende filosoof gevolgen voor persoonlijke besluitvorming en van de publieke instituties, economische systemen en cultuur.

'Tijdrebellen denken echt anders over de tijd. Iedereen kan een tijdrebel worden'

Enkele opvallende lessen uit 'De Goede Voorouder':

  • De auteur laat Van der Lubbe en Hannink verder denken in de tijd. 'Ik kreeg een andere kijk op de lange termijn. In plaats van 20-30 jaar naar zeven generaties of 200 jaar.'
  • Zien hoe weinig het leven in de tijd voorstelt is confronterend en geeft tegelijk een reden om anders te denken.
  • Krznaric geeft goede hulpmiddelen om te denken op de lange termijn.
  • Tijdrebellen denken echt anders over de tijd. Iedereen kan een tijdrebel worden.
  • Met tijdrebellen nadenken over hoe een betere toekomst vorm krijgt. Zoals denken over andere vormen van bestuur en productie, vooral lokaal.
  • Van korte termijn economisch naar lange termijn ecologisch denken.

Boekencast: Tom van der Lubbe & Erno Hannink

Tom van der Lubbe is een van de oprichters van hypotheekadviseur Viisi, het eerste bedrijf in de financiële wereld dat met het Holacracy-model werkt. Daarbij zijn de rollen binnen een bedrijf verdeeld volgens verschillende cirkels, in plaats van top-down. Erno Hannink is de businesscoach die ondernemers helpt hun doelen op tijd te realiseren; is de sparrings- en accountability partner voor de vernieuwing in je bedrijf. Samen maken zij Boekencast, waarvan meerdere afleveringen ook via deze website te beluisteren zijn.

Lees ook: De Winstparadox: hoe groot is de financiële macht van superbedrijven?

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

De Jonge Ondernemer

Eigen kledingmerk als mentale missie voor Vlinder (17) en Merlijn (24) Kamerling

Naast broer en zus zijn Merlijn en Vlinder Kamerling ook zakenpartners. Als oprichters van Limitless presenteren zij hun streetwearmerk met coole designs en een belangrijke boodschap: meer aandacht voor mentale gezondheid. Een enorm belangrijk verhaal voor Vlinder (17) en Merlijn (24), te beluisteren in de podcast De Jonge Ondernemer.

Details
Hart voor Zaken

Arnold Mars (cfo AFAS): 'Ga niet boven, maar tussen je mensen staan'

'Liefde vormt de kern van het AFAS-familiestatuut. In dat statuut staat: ‘Die liefde maakt dat je niet vast komt te zitten in eigenbelang. Ze zorgt dat je verschillen kunt overbruggen, en dat je altijd het grotere geheel kunt zien'. Het zijn de woorden van cfo Arnold Mars van AFAS Software. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt hij over leiderschap.

Details
Droomstart

Hoe staat het met het businessplan van Droomstarters Angela (Food for Skin) en David (Teazie)

De Droomstart-finale komt steeds dichterbij. Welk businessplan is uiteindelijk topfavoriet bij de vakjury en de luisteraars? Je hoort het zeer binnenkort. Maar eerst: hoe staat het met de startups Teazie en Food for Skin? Welke ondernemer weet de jury te overtuigen met zijn of haar presentatie van tien minuten en gaat net als FinBuddy door naar de laatste ronde? Je hoort het allemaal in deze niet te missen podcastserie.

Details
De Zo Genaamde Podcast

TUI: hoe een onbeduidende Duitse afkorting een merknaam werd die klinkt als een klok

Wie van reizen en vakanties houdt, kent TUI natuurlijk wel. Maar waar komt die naam eigenlijk vandaan? In deze aflevering van de Zo Genaamde Podcast legt Frans Leenaars, chief marketing officer bij de reisgigant, dat in gesprek met naamexpert en presentator Floris Hülsmann haarfijn uit.

Details
Selfmade in Holland

EasyToys-topman Eric Idema: 'Op elk nachtkastje moet iets uit Veendam liggen'

,,Soms moet je dingen gewoon afdwingen. Jezelf forceren om je situatie te verbeteren.” Eric Idema zat met een uitkering thuis. In een woning met een flinke hypotheek. In 2007 verloor hij zijn baan. In de online verkoop van erotische artikelen zag hij een kans. Vijftien jaar later is zijn EQOM, moederbedrijf van EasyToys en Christine Le Duc, met 225 miljoen euro omzet de grootste speler in de Europese markt voor sexual wellness. Nu is hij te gast bij Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.

Details
Droomstart

Duurzaam thee-abonnement op kantoor of heitje voor karweitje 2.0: welk businessplan gaat door in Droomstart?

De twee laatste ondernemers mogen de pitchroom betreden om hun businessplan voor te leggen aan een strenge doch rechtvaardige Droomstart-jury. Kiezen ze voor een duurzaam thee-abonnement op kantoor of de digitale buurtversie van het heitje voor karweitje? Het is weer een inspirerende en spannende podcast die je kunt beluisteren. Waar wacht je op?

Details