Podcast Hart voor Zaken
Hoe Mark Vletter met werkplezier en vriendschap Voys tot grote hoogte stuwt
Iedereen een gelijkwaardige stem. Dat is het verbindende verhaal van Voys. Het zit niet alleen in de techniek die ze leveren, maar ook in de manier waarop 'dat rare cluppie' met hun klanten en collega’s omgaat en wat ze in de wereld willen verwezenlijken, vertelt 'chef leuk werk en founder' Mark Vletter aan gastheer Cor Hospes in de podcastserie Hart voor Zaken.

Mark Vletter, oprichter van Voys. Foto: Sanne Bakker
,,Communiceer in alles inside out. Laat aan de buitenwereld zien wie je van binnen bent. Dan krijg je ook de mensen en klanten die daarbij passen'', adviseert 'chef leuk werk' en oprichter van Voys Mark Vletter aan Cor Hospes in de podcastserie Hart voor Zaken. Het bedrijf uit Groningen zorgt er voor dat een onderneming met deze telecomdienst kan bellen en bereikbaar is voor de klant. ,,Je moet je interne verhaal met het externe verhaal verenigen. Hoe vertaal jij je purpose naar de praktijk'', aldus de ondernemer.
Vletter: ,,We zijn georganiseerd zonder managers, omdat we gelijkwaardigheid heel belangrijk vinden. Het is niet dat managers bewust in de weg zitten. Het is alleen zo, dat managers gewoon zoveel wordt toebedeeld aan dingen die hij zou moeten kunnen, en die haal je op dat moment weg uit de autonomie van de andere mensen die binnen dat team werken. Ik denk dat een team in zijn totaliteit veel beter in staat is taken op te pakken die traditioneel aan de manager worden toebedeeld. Samen kom je verder dan alleen. Als jij dan die managers eruit wil gooien, begin dan gewoon heel simpel. Wees zelf geen eikel en vertrouw op de goede intentie van die andere."
''Om elkaar te vinden en te begrijpen, heb je niet altijd een kantoor nodig. Maar je moet dat samenzijn wel faciliteren. Met feestjes en dingen vieren''
Het belang van werkplezier en vriendschap op de werkvloer van Voys
,,Er is een verschil tussen productiviteit en lol in je werk. Voor je productiviteit is thuiswerken over het algemeen beter dan werken op kantoor, zeker als je die onzin van het gros van alle vergaderingen nog eens overslaat. 80 procent daarvan kun je gerust overslaan. En om elkaar te vinden en te begrijpen, heb je niet altijd een kantoor nodig. Maar je moet dat samenzijn wel faciliteren. Met feestjes en dingen vieren'', benadrukt de Groningse ondernemer in de podcast.
Vletter: ,,We hebben een tool en die vraagt je elke week, hoe was je werkweek op een schaal van 1 tot 5. Eens per drie maanden maken we daarvan een culture profile. Die is veel uitgebreider en zoomt in op onderwerpen als: wat vind je in je werk worth while; heb je vrienden op het werk; vind je dat je genoeg kunt groeien; wat vind je van je worklife-balance. Die tool heet Friday Pulse en gebruiken wij al een behoorlijke tijd.''
Je hoort in deze eerste Hart voor Zaken nog veel meer over de tool, maar ook over het belang van werkplezier - ,,Waar we heel hoog op scoren, is die vriendschap op het werk'' - en onderlinge feedback. Je weet zo ook wat de verbeterpunten zijn van Vletter en zijn team. En wat jij er van kunt leren als ondernemer.
Mark Vletter, oprichter van Voys. Foto: Wouter Brem
Hart voor Zaken met Cor Hospes
Hart voor Zaken is een maandelijkse podcast voor ondernemers, waarin een ondernemer vertelt over zijn hart voor zaken. Over zijn liefde voor zijn bedrijf, over zijn liefde voor (zijn) mensen en de wereld om hem heen. Ook deelt hij twee hartverwarmende tips hoe ook jij jouw bedrijf nog meer kloppend kunt maken. Presentatie is in handen van Cor Hospes van Merkjournalisten.
Hospes is de autoriteit op het gebied van contentmarketing en storytelling. Hij traint, adviseert en coacht managers, marketeers, contentmakers en ceo’s. Hij staat op podia wereldwijd en is auteur van verschillende bestsellers waaronder De power van een contentplatform, Contentbijbel en Geld verdienen met sociale media. Ook maakte hij voor De Ondernemer de podcastserie Broodje Verhaal.
Lees ook: Live Radio De Ondernemer: Mark Vletter (Voys) over groei, leiderschap en innovatie