Nieuws Leiderschap

Hierom verleidt dit bureau kandidaten tot een potje tafeltennis

Na een veel gelezen oproep op Linkedin kon recruitment marketingbureau VONQ niet anders dan een pingpongtafel onderdeel maken van het sollicitatieproces. “Zo kun je écht laten zien wie bent", zegt Elsbeth van Damme, manager van het Amsterdamse kantoor.

Noémi Prent (NU.nl) | Foto: Rene Manders 12 maart 2019

Ondernementafeltennis1065

Recruiters vragen in een sollicitatiegesprek kandidaten geregeld het hemd van het lijf. Want: het is belangrijk om te weten wat voor vlees je in de kuip hebt. Maar bij vragen alleen blijft het al lang niet meer.

Ijs breken

Zo besloten ze onlangs bij VONQ om het ouderwetse sollicitatiegesprek voor een deel op de schop te nemen. Het internationale recruitment marketingbureau nodigt kandidaten na het einde van een gesprek uit om een potje tafeltennis te spelen. Volgens Elsbeth van Damme, manager van het Amsterdamse team, is een pingpongtafel een ideale manier om het ijs te breken. Maar de reacties zijn gemengd. “Sommigen zijn enthousiast en gaan graag aan de andere kant van de tafel staan”, zegt ze. “Maar anderen ook terughoudend en twijfelen of ze moeten ingaan op het potje pingpong.”

Zes kandidaten

Multitasken, competitief gedrag en relativeringsvermogen zijn eigenschappen die volgens Van Damme boven water komen drijven bij zo'n potje tafeltennis. Sinds de introductie van de pingpongtafel kwamen al zes kandidaten langs. Terwijl een ruime meerderheid graag wilde meedoen, weigerde een persoon de uitnodiging. Vreemd vindt ze dat niet. Hoewel een potje de ideale casus lijkt om een kandidaat te testen, viel haar juist de weigerende kandidaat op. “Deze persoon zei dat ze het niet wilde omdat ze lang niet gespeeld hadden”, zegt zegt. “Zij durfde grenzen aan te geven, dat vond ik heel fijn.”

Het uitgangspunt is dan ook niet om te beoordelen hoe iemand het doet aan de tafeltennistafel, evenmin om winnen of verliezen. “Het is vooral interessant om te zien hoe mensen reageren op de vraag om te gaan spelen”, zegt Van Damme. Samen met haar 13-koppige team adviseert ze organisaties als Rabobank, Haaglanden Medisch Centrum, de Belastingdienst en zorgverlener Arkin adviseert over hoe zij zich kunnen vermarkten als werkgever. Ze vervolgt: “Aan een reactie ontleen je niet of iets goed of fout is, want het laat zien wie je bent.” Van Damme noemt het een "extra tool" om een kandidaat beter te leren kennen. "Maar doorslaggevend voor het gehele sollicitatieproces is een potje pingpong niet."

Gamification

Hoewel Van Damme geen onderscheid maakt tussen kandidaten en banen, ziet ze gamification vaker voorkomen bij een sector als IT. “Daar gaan mensen echt een probleem te lijf door middel van een spel”, zegt ze, om daarna snel aan te vullen: “De drempel wordt bij ieder speltype gewoon lager. Het is daarom dé manier om de kandidaat op zijn gemak te stellen en uit te nodigen om te laten zien wie hij of zij is.”