Arjan Broere schreef het boek I AM TAO, met de ondertitel ’Stroomlijn je communicatie in vijf stappen’.
Het boek is opgedeeld in drie delen:
-
Deel 1 Minder is meer
-
Deel 2 Stroomlijn je communicatie in vijf stappen
-
Deel 3 Communicatiemiddelen stroomlijnen
Optimaliseren en zo efficiënt mogelijk werken
Broere komt uit de wereld van optimaliseren en zo efficiënt mogelijk werken met GTD (Getting Things Done, een managementmethode, red.). Dit boek voelt volgens Van der Lubbe en Hannink als een tegenhanger van het vorige boek dat de twee bespraken, 4000 weken. Het eerste deel van dit boek van Broere, is filosofisch. Het draait om de communicatie in je bedrijf, van mensen met elkaar, en in relaties.
Less is more. Minderen tot er niets meer weg kan. Alleen de essentie, zodat je geen woorden verspilt en nog steeds duidelijk bent
Van Idea naar Objective, Audience, Message, Tools en Action
I AM TAO staat voor: van Idea naar Objective, Audience, Message, Tools en Action.
- 01.
Van Idea – je hebt een idee en dat wil je overdragen op een ander,
naar Objective – je hebt een doel dat je wilt bereiken bij die ander. - 02.
Audience – maak je doelgroep kleiner zodat je beter in staat bent ze goed aan te spreken.
- 03.
Message – dit is de kernboodschap die je de doelgroep wil geven.
- 04.
Tools en technieken – welke communicatiemiddelen zet je waar en wanneer in?
- 05.
Action – spoor aan tot actie.
Is het doel dat je wil bereiken een:
-
kennisdoel (weet);
-
houdingsdoel (vindt);
-
gedragsdoel (doet)?
Lees ook: 4000 weken: trap op de rem en ga als ondernemer slimmer met je tijd om
Opvallende lessen uit het boek I AM TAO
-
Less is more. Minderen tot er niets meer weg kan. Alleen de essentie, zodat je geen woorden verspilt en nog steeds duidelijk bent.
-
Maak de doelgroep voor je boodschap kleiner, dan neemt je bereik toe.
-
Focus op de kernboodschap, één doel per boodschap.
-
Bepaal wat voor doel je wil bereiken. Een kennisdoel, houdingsdoel of gedragsdoel?
-
Sluit altijd af met een duidelijke actie: wat verwacht je van wie en wanneer?
-
Begin je boodschap altijd met de essentie en verdiep in de volgende alinea’s.
Boekencast: Tom van der Lubbe & Erno Hannink
Tom van der Lubbe is een van de oprichters van hypotheekadviseur Viisi, het eerste bedrijf in de financiële wereld dat met het Holacracy-model werkt. Daarbij zijn de rollen binnen een bedrijf verdeeld volgens verschillende cirkels, in plaats van top-down. Erno Hannink is de businesscoach die ondernemers helpt hun doelen op tijd te realiseren; is de sparrings- en accountability partner voor de vernieuwing in je bedrijf. Samen maken zij Boekencast, waarvan meerdere afleveringen ook via deze website te beluisteren zijn.
Lees ook: Operatie Drawdown: hoe ondernemers de klimaatontwrichting (kunnen) afremmen