Podcast Boekencast De Ondernemer Leest

I AM TAO: hoe gestroomlijnd is de communicatie binnen jouw bedrijf?

Communicatie is een belangrijk onderwerp voor ondernemers en medewerkers in het bedrijf. Het kan ervoor zorgen dat het verkeerd of juist heel goed gaat. Het gaat om de communicatie binnen je bedrijf, van mensen met elkaar, en in relaties. Dat is precies het onderwerp van het boek I AM TAO van Arjan Broere. Laat dat boek nu net gelezen zijn door Boekencasters Tom van der Lubbe en Erno Hannink voor hun podcast.

Van onze redactie 5 mei 2022

Arjan Broere schreef het boek I AM TAO, met de ondertitel ’Stroomlijn je communicatie in vijf stappen’.

Het boek is opgedeeld in drie delen:

  • Deel 1 Minder is meer
  • Deel 2 Stroomlijn je communicatie in vijf stappen
  • Deel 3 Communicatiemiddelen stroomlijnen

Optimaliseren en zo efficiënt mogelijk werken

Broere komt uit de wereld van optimaliseren en zo efficiënt mogelijk werken met GTD (Getting Things Done, een managementmethode, red.). Dit boek voelt volgens Van der Lubbe en Hannink als een tegenhanger van het vorige boek dat de twee bespraken, 4000 weken. Het eerste deel van dit boek van Broere, is filosofisch. Het draait om de communicatie in je bedrijf, van mensen met elkaar, en in relaties.

'Less is more. Minderen tot er niets meer weg kan. Alleen de essentie, zodat je geen woorden verspilt en nog steeds duidelijk bent'

Van Idea naar Objective, Audience, Message, Tools en Action

I AM TAO staat voor: van Idea naar Objective, Audience, Message, Tools en Action.

  1. Van Idea – je hebt een idee en dat wil je overdragen op een ander,
    naar Objective – je hebt een doel dat je wilt bereiken bij die ander.
  2. Audience – maak je doelgroep kleiner zodat je beter in staat bent ze goed aan te spreken.
  3. Message – dit is de kernboodschap die je de doelgroep wil geven.
  4. Tools en technieken – welke communicatiemiddelen zet je waar en wanneer in?
  5. Action – spoor aan tot actie.

Is het doel dat je wil bereiken een:

  • kennisdoel (weet);
  • houdingsdoel (vindt);
  • gedragsdoel (doet)?

Lees ook: 4000 weken: trap op de rem en ga als ondernemer slimmer met je tijd om

Opvallende lessen uit het boek I AM TAO

  • Less is more. Minderen tot er niets meer weg kan. Alleen de essentie, zodat je geen woorden verspilt en nog steeds duidelijk bent.
  • Maak de doelgroep voor je boodschap kleiner, dan neemt je bereik toe.
  • Focus op de kernboodschap, één doel per boodschap.
  • Bepaal wat voor doel je wil bereiken. Een kennisdoel, houdingsdoel of gedragsdoel?
  • Sluit altijd af met een duidelijke actie: wat verwacht je van wie en wanneer?
  • Begin je boodschap altijd met de essentie en verdiep in de volgende alinea’s.

Boekencast: Tom van der Lubbe & Erno Hannink

Tom van der Lubbe is een van de oprichters van hypotheekadviseur Viisi, het eerste bedrijf in de financiële wereld dat met het Holacracy-model werkt. Daarbij zijn de rollen binnen een bedrijf verdeeld volgens verschillende cirkels, in plaats van top-down. Erno Hannink is de businesscoach die ondernemers helpt hun doelen op tijd te realiseren; is de sparrings- en accountability partner voor de vernieuwing in je bedrijf. Samen maken zij Boekencast, waarvan meerdere afleveringen ook via deze website te beluisteren zijn.

Lees ook: Operatie Drawdown: hoe ondernemers de klimaatontwrichting (kunnen) afremmen

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

Droomstart

Theesommelier verrast met een alternatief voor wijn in Droomstart

Steeds meer mensen willen minderen met alcohol. Maar wat schenk je in als er geen wijn meer op tafel staat en je bent uitgekeken op water? Thee, is het volmondige antwoord van Anne Hardon. In de vierde aflevering van de podcastserie Droomstart verrast de theesommelier met haar concept Chef’s Dinner Tea.

Details
Droomstart

Podcast Droomstart: waarom Eva en Nicky geloven in workations voor bedrijven

Corona heeft een hoop zaken versneld maar dat thuiswerken plots zó normaal zou worden, dat had zelfs de grootste innovator niet verwacht. Complete kantoren zijn leeg omdat het personeel – zelfs nu het weer kan – liever thuiswerkt. Maar hoe zit dat met de binding onderling, en met het bedrijf? Het ‘gouden duo’ uit de derde aflevering van de podcastserie Droomstart heeft de oplossing.

Details
De Ondernemer

Podcast Unlimited Ondernemen: zo verhoog je de slagkracht van jouw medewerkers

Hoe verhoog je de slagkracht van (jouw) medewerkers? Die vraag stelde techfilosoof Martijn Aslander in een poll die begin juli op dit platform kon worden beantwoord. Aslander reageert in de podcast Unlimited Ondernemen hieronder over de uitkomsten. En geeft tips om de knelpunten op te lossen.

Details
Droomstart

TU-student daagt Google uit in tweede aflevering van Droomstart

,,De wereld kan je veranderen met technologie, maar de impact is veel groter in een startup.” Het zijn de woorden van TU-student Dewwret Sitaldin in de tweede aflevering van de nieuwe podcastserie Droomstart. Zijn startup-idee daagt techreus Google uit. Maar weet hij ook de ondernemersjury te overtuigen?

Details
Droomstart

Volg ambitieuze ondernemers-in-de-dop in de nieuwe podcastserie Droomstart

Wist je dat de helft van de Nederlanders ervan droomt om te ondernemen, maar dat slechts een fractie daarvan daadwerkelijk de stap durft te maken? Daarom lanceert De Ondernemer Droomstart: een nieuwe podcastserie waarin ondernemers in spe met een gouden business-idee worden geholpen én gevolgd op hun weg naar succes.

Details
Sleutel tot Succes

Mijn naam is Groen. Jitse Groen. Grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld

In 1999 programmeerde hij een pizzabestelsite in zijn studentenkamer in elkaar, anno nu runt Jitse Groen (43) de grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld. Just Eat Takeaway.com bedient - letterlijk, in dit geval - samen met Grubhub ruim 70 miljoen klanten. Over die sleutel tot succes, over die exponentiële en zelfs explosieve groei, een kleine dertig boeiende luisterminuten.

Details