Podcast Boekencast De Ondernemer Leest

I AM TAO: hoe gestroomlijnd is de communicatie binnen jouw bedrijf?

Communicatie is een belangrijk onderwerp voor ondernemers en medewerkers in het bedrijf. Het kan ervoor zorgen dat het verkeerd of juist heel goed gaat. Het gaat om de communicatie binnen je bedrijf, van mensen met elkaar, en in relaties. Dat is precies het onderwerp van het boek I AM TAO van Arjan Broere. Laat dat boek nu net gelezen zijn door Boekencasters Tom van der Lubbe en Erno Hannink voor hun podcast.

Van onze redactie 5 mei 2022

Arjan Broere schreef het boek I AM TAO, met de ondertitel ’Stroomlijn je communicatie in vijf stappen’.

Het boek is opgedeeld in drie delen:

  • Deel 1 Minder is meer
  • Deel 2 Stroomlijn je communicatie in vijf stappen
  • Deel 3 Communicatiemiddelen stroomlijnen

Optimaliseren en zo efficiënt mogelijk werken

Broere komt uit de wereld van optimaliseren en zo efficiënt mogelijk werken met GTD (Getting Things Done, een managementmethode, red.). Dit boek voelt volgens Van der Lubbe en Hannink als een tegenhanger van het vorige boek dat de twee bespraken, 4000 weken. Het eerste deel van dit boek van Broere, is filosofisch. Het draait om de communicatie in je bedrijf, van mensen met elkaar, en in relaties.

'Less is more. Minderen tot er niets meer weg kan. Alleen de essentie, zodat je geen woorden verspilt en nog steeds duidelijk bent'

Van Idea naar Objective, Audience, Message, Tools en Action

I AM TAO staat voor: van Idea naar Objective, Audience, Message, Tools en Action.

  1. Van Idea – je hebt een idee en dat wil je overdragen op een ander,
    naar Objective – je hebt een doel dat je wilt bereiken bij die ander.
  2. Audience – maak je doelgroep kleiner zodat je beter in staat bent ze goed aan te spreken.
  3. Message – dit is de kernboodschap die je de doelgroep wil geven.
  4. Tools en technieken – welke communicatiemiddelen zet je waar en wanneer in?
  5. Action – spoor aan tot actie.

Is het doel dat je wil bereiken een:

  • kennisdoel (weet);
  • houdingsdoel (vindt);
  • gedragsdoel (doet)?

Lees ook: 4000 weken: trap op de rem en ga als ondernemer slimmer met je tijd om

Opvallende lessen uit het boek I AM TAO

  • Less is more. Minderen tot er niets meer weg kan. Alleen de essentie, zodat je geen woorden verspilt en nog steeds duidelijk bent.
  • Maak de doelgroep voor je boodschap kleiner, dan neemt je bereik toe.
  • Focus op de kernboodschap, één doel per boodschap.
  • Bepaal wat voor doel je wil bereiken. Een kennisdoel, houdingsdoel of gedragsdoel?
  • Sluit altijd af met een duidelijke actie: wat verwacht je van wie en wanneer?
  • Begin je boodschap altijd met de essentie en verdiep in de volgende alinea’s.

Boekencast: Tom van der Lubbe & Erno Hannink

Tom van der Lubbe is een van de oprichters van hypotheekadviseur Viisi, het eerste bedrijf in de financiële wereld dat met het Holacracy-model werkt. Daarbij zijn de rollen binnen een bedrijf verdeeld volgens verschillende cirkels, in plaats van top-down. Erno Hannink is de businesscoach die ondernemers helpt hun doelen op tijd te realiseren; is de sparrings- en accountability partner voor de vernieuwing in je bedrijf. Samen maken zij Boekencast, waarvan meerdere afleveringen ook via deze website te beluisteren zijn.

Lees ook: Operatie Drawdown: hoe ondernemers de klimaatontwrichting (kunnen) afremmen

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

De Jonge Ondernemer

Eigen kledingmerk als mentale missie voor Vlinder (17) en Merlijn (24) Kamerling

Naast broer en zus zijn Merlijn en Vlinder Kamerling ook zakenpartners. Als oprichters van Limitless presenteren zij hun streetwearmerk met coole designs en een belangrijke boodschap: meer aandacht voor mentale gezondheid. Een enorm belangrijk verhaal voor Vlinder (17) en Merlijn (24), te beluisteren in de podcast De Jonge Ondernemer.

Details
Hart voor Zaken

Arnold Mars (cfo AFAS): 'Ga niet boven, maar tussen je mensen staan'

'Liefde vormt de kern van het AFAS-familiestatuut. In dat statuut staat: ‘Die liefde maakt dat je niet vast komt te zitten in eigenbelang. Ze zorgt dat je verschillen kunt overbruggen, en dat je altijd het grotere geheel kunt zien'. Het zijn de woorden van cfo Arnold Mars van AFAS Software. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt hij over leiderschap.

Details
Droomstart

Hoe staat het met het businessplan van Droomstarters Angela (Food for Skin) en David (Teazie)

De Droomstart-finale komt steeds dichterbij. Welk businessplan is uiteindelijk topfavoriet bij de vakjury en de luisteraars? Je hoort het zeer binnenkort. Maar eerst: hoe staat het met de startups Teazie en Food for Skin? Welke ondernemer weet de jury te overtuigen met zijn of haar presentatie van tien minuten en gaat net als FinBuddy door naar de laatste ronde? Je hoort het allemaal in deze niet te missen podcastserie.

Details
De Zo Genaamde Podcast

TUI: hoe een onbeduidende Duitse afkorting een merknaam werd die klinkt als een klok

Wie van reizen en vakanties houdt, kent TUI natuurlijk wel. Maar waar komt die naam eigenlijk vandaan? In deze aflevering van de Zo Genaamde Podcast legt Frans Leenaars, chief marketing officer bij de reisgigant, dat in gesprek met naamexpert en presentator Floris Hülsmann haarfijn uit.

Details
Selfmade in Holland

EasyToys-topman Eric Idema: 'Op elk nachtkastje moet iets uit Veendam liggen'

,,Soms moet je dingen gewoon afdwingen. Jezelf forceren om je situatie te verbeteren.” Eric Idema zat met een uitkering thuis. In een woning met een flinke hypotheek. In 2007 verloor hij zijn baan. In de online verkoop van erotische artikelen zag hij een kans. Vijftien jaar later is zijn EQOM, moederbedrijf van EasyToys en Christine Le Duc, met 225 miljoen euro omzet de grootste speler in de Europese markt voor sexual wellness. Nu is hij te gast bij Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.

Details
Droomstart

Duurzaam thee-abonnement op kantoor of heitje voor karweitje 2.0: welk businessplan gaat door in Droomstart?

De twee laatste ondernemers mogen de pitchroom betreden om hun businessplan voor te leggen aan een strenge doch rechtvaardige Droomstart-jury. Kiezen ze voor een duurzaam thee-abonnement op kantoor of de digitale buurtversie van het heitje voor karweitje? Het is weer een inspirerende en spannende podcast die je kunt beluisteren. Waar wacht je op?

Details