Nieuws Leiderschap

'LEF - Next Level': laat deze topondernemers je inspireren

,,De gebaande paden? Daar loopt iedereen op. Wij slaan juist een ander pad in. En dat kan omdat we een familiebedrijf zijn, we kunnen doen wat we willen en leggen alleen verantwoording af aan onszelf." Jumbo's Colette van Eerd vertelt.

Wat hebben zij en Eric Berkhof (Van Mossel Automotive Group), Wim van der Leegte (VDL), Shawn Harris (Nature's Pride), Henk-Jan Beltman (Tony's Chocolonely) en Daan van Renselaar (Stella Fietsen) met elkaar gemeen? Het zijn stuk voor stuk ondernemers die met innovatieve oplossingen, sterk leiderschap en vooral lef de top hebben bereikt.

Van onze redactie 2 november 2020

Laatste update: 12 november 2020 00:00

Colette van eerd jumbo3

Colette van Eerd, Chief Customer Officer Jumbo

,,Ik ben er altijd op gefocust om mezelf beter te maken. Als ik iets niet weet of me afvraag hoe het anders kan, dan ga ik lezen; research doen of brainstormen. Het is als ondernemer heel makkelijk om dingen beter te doen of goedkoper te zijn dan anderen, maar daar red je het niet alleen mee. Je moet echt iets anders doen dan anderen. Dat hebben we in de familie ook besproken toentertijd, dat je je echt moet onderscheiden in de hedendaagse markt. Dat is noodzaak. Met alleen lagere prijzen kom je er niet.''

De familie is eigenaar, zelf is ze Chief Customer Officer bij Jumbo: Colette van Eerd. Lees hier het hele interview over onder meer tijd en prioriteit, no nonsense-marketing en natuurlijk, het familiebedrijf.

Lucas van zandvoort crocs

Lucas van Zandvoort (bracht Crocs naar ons land)

We trapten de LEF-serie af met Lucas van Zandvoort. Hij haalde de roemruchte Crocs naar ons land en maakte er ondanks hoon en spot een gigantisch succes van. Dat is pas lef hebben. ,,Als mensen terugkijken op hoe het merk zich ontwikkeld heeft, dan zeggen ze vaak ‘dat was een enorme kans’. Maar zelf zag ik dat toen anders. Toen ik het merk leerde kennen, zag ik niet direct een hele grote kans, maar wel dat het merk een enorm sterk onderscheidend vermogen had. Een gewone leren schoen is veel moeilijker in de markt te zetten'', vertelt Van Zandvoort.

,,Ik ben er dus aan begonnen omdat het bij uitstek een lef product was. Eigenlijk moest je, als consument, bijzonder veel lef hebben om ze te dragen. Het product Crocs was echt rebels; een maximale outcast en enorm polariserend: you either love it or hate it. Die tegenstelling hebben we bewust gestimuleerd. Veel mensen verklaarden ons in het begin compleet voor gek, maar dat triggerde mij juist meer; het werkt bij mij als een sterke motivator." Lees hier het hele interview met Van Zandvoort.

''Als je geen value add hebt voor je klanten, of dat nu is vanuit kennis, service of tarief, dan wordt zakendoen erg ingewikkeld''

Heleen Dura van Oord

Peakcapital heleen dura van oord

Heleen Dura van Oord (onder meer PeakCapital)

Heleen Dura van Oord is ondernemer en investeerder. In 2001 richtte ze DQ&A Media Group op. Daarnaast is zij medeoprichtster en partner bij investeringsmaatschappij PeakCapital en Future Food Fund. In het interview deed Dura van Oord een opvallende uitspraak.

,,Dit klinkt misschien heel raar, maar cijfers boeien me nauwelijks. Dus wat je dan doet, is de juiste mensen om je heen verzamelen die daar wel sterk en gepassioneerd in zijn. Een goede cfo is goud waard. Maar alleen met een leuke naam, prima management en een goed product kom je er niet. Als je geen value add hebt voor je klanten, of dat nu is vanuit kennis, service of tarief, dan wordt zakendoen erg ingewikkeld. Altijd die toegevoegde waarde zoeken voor de eindgebruiker; hoe groter het probleem is wat je oplost, hoe succesvoller het kan worden.'' Nog meer inspirerende visies van Dura van Oord zie je hier.

VDL wim van der leegte

Wim van der Leegte (VDL)

Topondernemer Wim van der Leegte sprak met ons over zijn familiebedrijf, personeelsbeleid, de overname van Nedcar, China en bovenal: ondernemerschap. Hij onthulde onder meer zijn beeld van concurrentie uit het Verre Oosten. Van der Leegte: ,,Als we China z’n gang laten gaan, nemen ze straks de hele bussenwereld over in Europa. We moeten China een halt toeroepen. We moeten nationalistischer zijn. Wij betalen 25 procent invoerrechten naar China, zij betalen vier procent aan invoerrechten naar Europa. Dat verschil is te groot, we moeten dat rechttrekken."

Over zijn ambitie zegt Van der Leegte: ,,Stilzitten ga ik niet doen, ik ben nog niet klaar met werken. Ik ben elke dag nog betrokken bij VDL, heb mijn eigen kantoor, ’s avonds lees ik nog directieverslagen en andere stukken. Ik kijk mee bij overnames. Ik kan het wel loslaten hoor, Willem staat aan het roer nu hè. Maar betrokken… Dat blijf ik tot het eind." Het hele gesprek met de topman vind je hier.

''Je moet duidelijk zijn; scherp hebben wat je visie is voor de toekomst. Dat wil je namelijk ook helder kunnen overbrengen naar je mensen''

Eric Berkhof

Eric Berkhof Van Mossel LEF vinger

Eric Berkhof (Van Mossel Automotive Groep)

Met succesondernemer Eric Berkhof, de man achter de Van Mossel Automotive Groep, spreken we over zijn werk, zijn ambitie en zijn liefde voor - weinig verrassend - auto's en leiderschap. ,,Sterk leiderschap is je mensen enorm betrokken maken. Je moet duidelijk zijn; scherp hebben wat je je visie is voor de toekomst. Dat wil je namelijk ook helder kunnen overbrengen naar je mensen, ze meenemen, deelgenoot maken van je visie. Mensen willen van nature bij je horen als ze mee mogen op jouw reis, als ze bij kunnen dragen aan jouw langetermijnvisie, je droom. Maar je moet het wel met ze delen, je moet ze meenemen in je plannen. Mijn mensen weten waar ik wil zijn over drie jaar. En doordat je veel deelt, krijg je ook veel terug.''

,,Je mensen zijn een groot goed voor je onderneming. Daar moet je goed voor zorgen. Daarom organiseer ik twee keer per jaar, rond de zomervakantie en voor de feestdagen, een bedrijfsuitje. Daar komen alle 3.000 mensen bij elkaar, het zorgt voor samenhorigheid, het verbindt. We starten dan altijd met een meeting, waarbij we terugkijken op het afgelopen kwartaal en vooruitkijken naar de komende periode. We stellen de nieuwe speerpunten vast voor die periode. Daarna natuurlijk een keer per jaar een goed feest erbij, als mooie afsluiter.'' Hoe Berkhof verder over leiderschap denkt? Dat lees je hier.

Allsafe eric stubbe

Eric Stubbé (ALLSAFE)

Eric Stubbé van ALLSAFE komt in de LEF-serie uitgebreid aan het woord over ondernemerschap: wat hem inspireert en wat hij van zichzelf en zijn team verwacht. ,,Doorgewinterde ceo’s brengen vaak veel kennis mee en ervaringen uit het verleden. Het verleden is een groot goed; als je daar kennis uit meebrengt, kun je veel indruk maken. Maar om een bedrijf écht vooruit te helpen, in te kunnen spelen op de veranderende markt én op lange termijn succes te bouwen, heb je visie nodig. Daar ontbreekt het bij veel corporate bedrijven aan.''

,,Je ziet dit probleem overigens ook vaak voorkomen bij familiebedrijven. De grondlegger bouwt het bedrijf op, de volgende onderhoudt het en weer een volgende verknalt het. En dat allemaal door een gebrek aan visie. Niks ergers dan op die manier je levenswerk te gronde zien gaan'', vertelt Stubbé. Meer weten van de topondernemer? Klik hier.

''Je moet begaan zijn met je mensen en weten wat er speelt. Ik kon in hun ogen kijken en zien hoe het oprecht met ze ging, ik kon de emoties lezen''

Shawn Harris

Shawn Harris LEF 2

Shawn Harris (Nature's Pride)

De vrouw die de avocado met haar onderneming Nature's Pride nog groter maakte in Nederland, vele collega-ondernemers al jaren inspireert met haar verhaal en bij het grote publiek bekend is als Dragons' Den-investeerder: Shawn Harris. Hoe runt zij haar succesbedrijf? ,,,Je moet echt open zijn als ondernemer en als leidinggevende. Eerlijk zijn, lef tonen maar óók je emoties tonen. Je moet anderen kunnen uitdagen maar ook je eigen persoonlijkheid zien en erkennen. Je moet je niet (willen) verstoppen achter het ‘eigenaar-zijn’. Ik stelde bijvoorbeeld heel veel vragen en mensen vertelden me alles. Ze durfden me ook alles te vertellen omdat ze wisten dat ik het nooit tegen ze zou gebruiken. Dat is belangrijk.''

Harris: ,,Je moet begaan zijn met je mensen en weten wat er speelt. Ik kon in hun ogen kijken en zien hoe het oprecht met ze ging, ik kon de emoties lezen. Daarnaast was ik heel benaderbaar; wanneer ik op kantoor werkte zat ik altijd aan het eerste bureau op de commerciële afdeling. Mensen konden zo op me aflopen.'' Benieuwd naar Harris' haar hele succesverhaal? We hebben het voor je.

Beltman tony chocolonely

Henk-Jan Beltman (Tony's Chocolonely)

Mr. Tony's Chocolonely zelve, Henk-Jan Beltman, openhartig over onder meer zijn enorme drive - nog meer - succes te halen en zijn rol als ceo binnen en buiten het bedrijf. ,,Ik wil iedere dag trots zijn op wat ik doe. Als ik straks in mijn schommelstoel in het bejaardentehuis zit, wil ik met een glimlach op mijn werkzame leven terugkijken. En die glimlach krijg ik van twee dingen. In de eerste plaats wil ik een team bouwen van de mooiste mensen. Alle mensen die hier werken zijn zó toegewijd, dat vind ik het allerbelangrijkste. Op de tweede plaats, heel dicht daarachter, komt de impact op de boer."

,,Tony’s werkt rechtstreeks samen met zevenduizend boeren en heeft via deze samenwerking hun situatie aanzienlijk verbeterd. Het gezin en de gemeenschap van die boeren profiteren ook, dus in totaal hebben zo’n 35.000 tot 50.000 mensen (in)direct profijt van wat wij hier doen. Daar leef ik voor'', zo benadrukt de trotse Beltman. Beltman zijn hele verhaal tref je hier aan.

''Je wilt dat mensen nadenken over de gevolgen, afwegingen maken. Lef en durf tonen, maar wel met verstand''

Pieter Schoen

Pieter schoen dragons den

Pieter Schoen (mede-oprichter NLE)

Na een uitgeverij en twee IT-bedrijven startte Pieter Schoen in 2005 met studievriend/compagnon Harald Swinkels de Nederlandse Energie Maatschappij (NLE), om het in 2018 voor tientallen miljoenen te verkopen. In dit interview blikt hij terug op vooral die tijd, zijn mensen en de arbeidscultuur van toen, en gaat het over 'het verschil maken'.

Schoen: ,,Het verschil maken? Dat doe je door lef te hebben en niet bang te zijn om te falen. Een van mijn meest gebruikte motto’s is failure is not an option. Op je plaat gaan hoort erbij. Samen met Harald heb ik bijvoorbeeld een faillissement in zeven landen gehad en daar hebben we eigenlijk het meest van geleerd. ‘Fouten maken mag,’ hoor ik managers zeggen. Ben ik het niet mee eens, vind ik te soft. Je wilt dat mensen nadenken over de gevolgen, afwegingen maken. Lef en durf tonen, maar wel met verstand." Meer over de NLE-jaren van Pieter Schoen? Dat tref je hier.

Daan van renselaar stella

Daan van Renselaar (Stella Fietsen)

Daan van Renselaar geloofde in een markt voor e-bikes, hoewel die toen nog een stoffig imago voor 60-plussers hadden. Hij begon klein vanuit de schuur van zijn ouders in Nunspeet, maar is met zijn Stella Fietsen inmiddels marktleider en hij verovert ook andere landen. Dat is pas ondernemerschap met LEF. ,,Het geheim van sales is succesvol zijn in alles wat je doet. Veel zit ‘m in de juiste communicatie. Je goed kunnen uitdrukken, producten goed kunnen aanprijzen, het ‘probleem’ erkennen van de klant, echt luisteren. Daarnaast heb ik er altijd voor gezorgd dat ik heel slim en met lage prijzen kon inkopen. Wij Nederlanders zijn toch aardig gefocust op de laagste mogelijke prijs; we gaan niet de hoofdprijs betalen."

Van Renselaar: ,,Bij Stella heb ik dat inkoopbeleid ook toegepast. Merken als Gazelle, Sparta en Batavus bieden vergelijkbare e-bikemodellen aan qua specificaties, maar dan betaal je 2.000 tot 3.000 euro voor een e-bike. Je kunt ze echter ook bij ons inkopen en dan betaal je 1.500 tot 2.000 euro voor eenzelfde type fiets. Je bent zomaar 1.000 euro voordeliger uit. Ik zorg er altijd voor dat ik het voordeel teruggeef aan de consument, op structurele basis. Wij streven naar de ultieme combinatie van de beste kwaliteit én de beste prijs." Het complete gesprek met Van Renselaar is hier te lezen.

''Het is enorm belangrijk om in tijden van crisissituaties niet te verlammen. Zorg dat je vooruit blijft gaan, blijf plannen en investeren!''

Elske Doets

Elske doets toerisme reizen

Elske Doets (Doets Reizen)

In het LEF-interview vertelt reisondernemer Elske Doets hoe het haar lukt om een invloedrijke zakenvrouw te zijn, hoe ze zich van haar concurrenten weet te onderscheiden en welke koers ze vaart in geval van crisis. ,,In het eerste jaar dat ik aan het roer stond van Doets Reizen kreeg ik 11 september voor mijn kiezen. Een heftige tijd. Toch heb ik toentertijd wel winst gemaakt en liepen de bedrijfsprocessen gewoon goed door. Dat was wel een bijzonder moment, een fijne bevestiging voor mezelf. Dat ik het kon. Dat we het zouden redden."

Doets: ,,Het is enorm belangrijk om in tijden van crisissituaties niet te verlammen. Zorg dat je vooruit blijft gaan, blijf plannen en investeren! Zorg dat je niet jezelf of je klanten frustreert. Want dát is je grootste goed; je klant. Je moet er dus voor zorgen dat je klant, ook onder moeilijke omstandigheden, tevreden blijft." Meer lezen? Hier vind je het interview in zijn geheel.

Wat zou 20 procent meer LEF jou opleveren? Lees de complete verhalen van alle marktverstoorders zoals Henk-Jan Beltman (Tony's Chocolonely), Pierre Boels (Boels verhuur), Pieter Schoen (Dragons Den) en nog veel meer in het boek ‘LEF – Next Level’! Verkrijgbaar via www.nogmeerlef.nl.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.