Nieuws Leiderschap
Van receptioniste tot directeur Kurhaus: Roxana Tajvar (35)
Roxana Tajvar is sinds vorige maand hét nieuwe gezicht van het Kurhaus in Scheveningen, misschien wel het bekendste hotel van Nederland. De 35-jarige algemeen directeur van het 5-sterren hotel, kwam op 7-jarige leeftijd naar Nederland en wist zich binnen drie jaar van receptioniste omhoog te werken tot de hoogste leidinggevende. ,,Ik ben altijd heel ambitieus geweest.’’

Roxana Tajvar, de nieuwe algemeen directeur van het Kurhaus in Scheveningen. Foto: Daniella van Bergen
Het is september, de zomervakantie is ten einde, maar de hal van het historische hotel staat vol met gasten die een kamer hebben geboekt. Verderop, in de enorme balzaal van het Kurhaus, zitten tientallen gasten aan tafeltjes te ontbijten. Het zijn voornamelijk Duitsers die nog even van dit mooie weekeinde komen genieten in Scheveningen. Normaal is het ontbijt altijd in het restaurant, maar vanwege corona is dat verplaatst naar deze grote ruimte.
Ellende coronacrisis lijkt voorbij
,,Het hotel zit helemaal vol’’, vertelt Tajvar trots in het AD. Alle 270 kamers zijn vergeven, en ook nog voor de hoogste prijs. De ellende van de eerste maanden van de coronacrisis, toen het hotel nog maar voor 5 procent was gevuld, lijkt helemaal voorbij. De nieuwe ‘general manager’ van Grand Hotel Amrâth Kurhaus loopt dan ook stralend rond. Zo nu en dan vraagt ze de gasten of alles naar wens is of geeft ze medewerkers instructies.
''Ik wil meer kwaliteit. Gasten moeten voelen, zien en ruiken dat ze in een 5-sterren hotel zitten''
Tajvar geniet zichtbaar van haar werk. ,,Het is elke dag vakantie als je naar buiten kijkt’’, zegt ze lachend. ,,Kijk eens naar het uitzicht’’, wijst ze naar het strand en de zee. ,,Het is net een schilderij.’’
Van Iran naar Nederland
Zelf kan zij bijna niet geloven hoe snel het is gegaan. Nog maar drie jaar geleden begon ze hier als assistent Frontdeskmanager (receptie) en nu is ze algemeen directeur. Haar levensverhaal is ook best bijzonder. Tajvar kwam namelijk pas op haar zevende in Nederland wonen. Ze kwam mee met haar ouders, die in 1993 vanuit Iran naar Nederland kwamen.
Omdat ze beperkt Nederlands sprak, was het eerste jaar in groep 5 van de basisschool in Dordrecht niet makkelijk. ,,In de eerste maanden had ik wel wat lessen Nederlands gehad, dus ik had een basis. Maar het was toch erg moeilijk.’’ Tajvar paste zich echter snel aan. Al met al heeft ze weinig last gehad van haar verhuizing naar Nederland, vertelt ze nu. ,,Ik was wel heel stil, maar tegelijkertijd was ik ook altijd van de leiding nemen.’’ En die eigenschap komt nu goed van pas.
Lees ook: Innovatie: hoe en waarom in hotels citizenM nu werkelijk alles contactloos gaat
Tajvar heeft ook nooit een geheim gemaakt van haar ambities. Al vrij snel nadat ze in dienst kwam, gaf ze aan dat ze openstond voor een leidinggevende functie. Binnen het bedrijf zagen ze ook al snel dat ze potentie had. Na zes maanden werd ze benoemd tot Frontdeskmanager (hoofd receptie).
Niet lang daarna werd ze gepromoveerd tot Rooms divisionmanager, en werd ze onder meer verantwoordelijk voor de housekeeping, het onderhoud en de technische dienst. Vooral dat onderhoud was een hele klus, weet ze nog. ,,Dit gebouw stamt uit 1818 en door de nabijheid van de zee roest alles heel snel. Ik had mijn handen er vol aan.’’ Zo werd de gevel in de steigers gezet, werden alle balkons getest en alle kamers gerenoveerd. ,,Ook hebben we inmiddels nieuwe bedden, matrassen en vitrages. Maar we zijn er nog niet.’’
Carrière in een stroomversnelling
Het vertrek van de vorige directeur van het Kurhaus zorgde ervoor dat Tajvar’s carrière in een stroomversnelling terechtkwam: ze werd aangesteld als operationeel manager. ,,Ik werd hiermee tevens verantwoordelijk voor het restaurant, het terras, de roomservice en de evenementen, dat vond ik erg leuk. Ik heb me daar ook heel erg in verdiept. Na vier maanden zat ik hier in het restaurant aan tafel met David Dreese (operationeel directeur van alle Amrath-hotels, red) en vroeg hij: hoe zie je je toekomst hier?’’
''Ik heb een heel stevig managementteam, waar ik een vertrouwensband mee heb opgebouwd. We hebben de laatste zes maanden vaak met elkaar getraind en vergaderd. Iedereen heeft me hier geaccepteerd''
,,Ik had mijn ambitie laten zien door te solliciteren voor de functie van general manager bij Amrâth Hotel Eindhoven. Hier kwam ik toen niet voor in aanmerking, omdat er hier niet direct vervanging voor mijn functie was.’’ Niet veel later werd ze aangesteld als algemeen directeur van het Kurhaus.
Hard werken en veel uren draaien
Voor haar collega’s kwam de aanstelling niet als een hele grote verrassing. De afgelopen maanden was wel al duidelijk dat ze werd klaargestoomd voor deze functie. ,,Ik heb een heel stevig managementteam, waar ik een vertrouwensband mee heb opgebouwd. We hebben de laatste zes maanden vaak met elkaar getraind en vergaderd. Iedereen heeft me hier geaccepteerd.’’
,,Ik ben hier ook niet zomaar gekomen. Dat lukte alleen door heel hard te werken en veel uren te draaien.’’ Haar succes heeft deels met haar opvoeding thuis te maken. ,,Bij ons stond studie altijd op nummer één.” Tajvar moest het wel bijna helemaal zelf doen. Haar ouders konden haar vanwege de taal niet altijd helpen. ,,Mijn broer hielp mij vooral met het studeren. Hij was zeer streng als het aankwam op examens.’’
Lees ook: Deze bedrijfskeuzes maakt Léon Dijkstra (ceo Eden Hotels) tijdens coronacrisis
Beste hotel van Nederland
Ook de komende jaren blijft Tajvar erg ambitieus. ,,Mijn ambitie is om het beste hotel van Nederland te worden. Luxe aan zee, dat is wat wij willen uitstralen. Ik wil meer kwaliteit. Gasten moeten voelen, zien en ruiken dat ze in een 5-sterren hotel zitten. Nu biedt elk hotel hetzelfde aan. Ik wil wat anders. We gaan vol inzetten op de service. Daar valt nog een slag te maken.’’ Van haar medewerkers verwacht ze dat die er alles aan doen om de beste kwaliteit te leveren die mogelijk is. Het streven is een 10, aldus de directeur.
Lees ook: Erik-Jan Ginjaar (Postillion Hotels): 'In deze tijd juist samenwerken met overheid'