Podcast Selfmade in Holland

Selfmade in Holland: Joep Verbunt van Matt Sleeps over de grootste dromen voor zijn bedrijf

Joep Verbunt wandelt ontspannen de studio op het Mediapark in. Roelof Hemmen interviewt de 36-jarige oprichter van Matt Sleeps over zijn onderneming, een miljoenenbedrijf in matrassen. Hij heeft dan net een reisje naar Bali gepland. Voor zichzelf en zijn hele team. Een ‘workation’. ,,Omdat het kan. Ik gun het iedereen om te reizen. In het buitenland doe je toch andere ideeën op.” En dat is zijn brandstof, wordt duidelijk in het gesprek. Ideeën tot leven wekken met uitvindingen.

Selfmade in Holland Matt Sleeps Joep Roelof

Joep Verbunt in de studio bij presentator Roelof Hemmen.

Productie: Webhelden i.s.m. De Ondernemer 20 december 2022

Kijk en luister hierboven naar de derde aflevering van Selfmade in Holland.

Een uitvinding waarmee hij binnen zes jaar multimiljonair werd is een matras dat op zo’n manier is ontwikkeld dat iedereen er goed op slaapt. Een kwalitatief matras dat betaalbaar is, door het direct-to-consumer-businessmodel van Matt Sleeps. Zonder wederverkopers en zonder showrooms. Online uitzoeken, thuisbezorging, vier maanden gratis proefslapen. Bevalt je matras niet? Dan laat je het ophalen en krijg je je geld terug.

Vrij snel na de oprichting van Matt Sleeps in 2016 beginnen traditionele beddenverkopers van Joep te balen. Want volgens een onderzoek van Financial Times groeit Matt Sleeps 1.700 procent in drie jaar tijd: Joep runt het snelstgroeiende interieurbedrijf van Europa. In 2021 maakte hij vier miljoen euro winst. Zijn onderneming telt zes medewerkers.

“Ik heb pas nog een bod uitgebracht op Made.com, een online meubelretailer''

Joep Verbunt, eigenaar en oprichter Matt Sleeps

'Het gaat nu zo hard, ik moet m’n kop erbij houden'

,,En nu?”, vraagt Roelof. ,,Word je nou echt nog steeds opgewonden van matrassen?” Joep: ,,Ik word opgewonden van productontwikkeling. En een matras is het belangrijkste product in je leven. Want een derde ervan breng je slapend door. Toegegeven, de sector heeft een suf imago. Ik vind het extra leuk om zo'n markt in te gaan en te kijken hoe ik het anders kan doen. Toen er veel concurrentie begon te komen, heb ik onze matrassen bijvoorbeeld aanpasbaar gemaakt. We hebben minder dan vijf procent retouren. We staan ​​in direct contact met onze klanten, horen wat ze niet bevalt. We meten dus alles en dat is geautomatiseerd. Zo verbeteren we doorlopend onze matrassen.”

Roelof: ,,Ik zou opgewonden worden van 1.700 procent groei…” Joep: ,,Ik kijk ook wel buiten de matrassen. Heb pas nog een bod uitgebracht op Made.com, een online meubelretailer. Ze deden 500 miljoen verkopen en gingen toch failliet. Ik zie dat dan als een kans. Vaak zie je dat bedrijven te veel mensen aannemen en dat de kosten te hoog zijn. Hun idee was goed, maar de uitvoering...” Roelof: ,,Waarom heb je Made.com uiteindelijk niet overgenomen?” Joep: ,,Mijn bod was te laag. You win some, you lose some. En Matt Sleeps gaat nu zo hard, ik moet ook mijn kop erbij houden. Maar ik ga zeker nog een merk opzetten. Ik vind het leuk en ik heb het geld ervoor. Ik onderneem niet om die Ferrari te kopen, maar om vrij te zijn.”

Selfmade in Holland

Elke dinsdag een nieuwe aflevering

Selfmade in Holland is een idee van ondernemersnetwerk Webhelden en De Ondernemer, gepresenteerd door Roelof Hemmen (foto) en mede mogelijk gemaakt door Adyen en retailbank, shopping- en betaaldienst Klarna. Luister in Spotify of je favoriete podcast app naar de serie, of kijk mee via YouTube.

Tot eind december, iedere dinsdag nieuwe afleveringen van deze serie over het leven als topondernemer. Bekijk ook de video’s en leer van onder meer Hans Ober, Fabienne Chapot, Rochdi Darrazi en Sharon Hilgers. Tips van de topondernemers uit de serie ontvangen? Ga naar www.webhelden.nl en laat je gegevens achter voor de gratis whitepaper Selfmade in Holland.

De black swan altijd kan komen: een pandemie of een grootschalige crisis

Roelof oppert dat Matt Sleeps misschien al veel groter had kunnen zijn. Met aangetrokken geld bijvoorbeeld. Joep: ,,Je hebt nogal wat ondernemers die behoorlijk aan de wind zeilen en veel risico's nemen. Ik houd er rekening mee dat die black swan altijd kan komen. Een pandemie of een grootschalige crisis. En dan kun je met weinig medewerkers makkelijker terugschalen dan met grote aantallen personeel. En ik heb liever wat meer liquide, geld waar ik me geen zorgen over hoef te maken. Ik ben 36 en ik wil wel een keer kinderen. Dan zou ik graag een goede vader zijn. Ik werk niet zo hard en zou wel een papa-dag willen hebben.”

Is een exit dan denkbaar? Voor Joep voorlopig niet: ,,De combinatie van reizen, een gezin en ondernemen trekt me meer. Ik ken te veel verhalen van mensen die hun tent verkopen en in een zwart gat vallen. Dat zou mij ook overkomen. Als ik mijn bedrijf zou verkopen zou ik iets anders willen hebben waar ik me op kan focussen en waar ik mijn energie uit kan halen. De weg er naartoe is leuker dan er zijn. Ik hou van creëren en heb een wereld om me heen gecreëerd waar ik dat kan doen.”

Lees ook: Selfmade in Holland: Sharon Hilgers slaat een groenere weg in met My Jewellery

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

De Zo Genaamde Podcast

Verbinding als kracht: hoe de naam 'Univé' te herleiden is naar een boer in het jaar 1794

Bijna elke Nederlander kent de naam 'Univé verzekeringen'. De oorsprong van de naam zal echter bij veel minder mensen bekend zijn. De hoogste tijd voor naamexpert Floris Hülsmann om op zoek te gaan naar de betekenis van deze merknaam. Te gast in De Zo Genaamde Podcast is Ron Bavelaar om het verhaal achter de naam te vertellen.

Details
Droomstart

Duurzaam thee-abonnement op kantoor of heitje voor karweitje 2.0: welk businessplan gaat door in Droomstart?

De twee laatste ondernemers mogen de pitchroom betreden om hun businessplan voor te leggen aan een strenge doch rechtvaardige Droomstart-jury. Kiezen ze voor een duurzaam thee-abonnement op kantoor of de digitale buurtversie van het heitje voor karweitje? Het is weer een inspirerende en spannende podcast die je kunt beluisteren. Waar wacht je op?

Details
Hart voor Zaken

Liefde en business zijn de twee grote pijlers voor succesvol leiderschap Hans van der Kooij (Caesar Groep)

Hans van der Kooij is directeur en oprichter van ICT-dienstverlener Caesar Groep. Hij is te gast in deze Hart voor Zaken, de podcastserie van Cor Hospes over leiderschap. Hoe zorgt hij voor een zo perfect mogelijk werkklimaat? ,,Ik probeer mensen te helpen op hun weg in het leven. Ervoor te zorgen dat ze hier niet komen om te werken, maar om te leven.''

Details
De Jonge Ondernemer

Pauline (17) heeft al een webshop en fysieke kledingwinkel: 'Het is keihard werken'

Pauline Snel doet haar achternaam eer aan. Ze is pas 17, maar runt nu al een succesvolle damesmodewinkel. In de winkelstraat en online. Elily draait als een malle in het pand in hartje Dordrecht en via de drukbezochte webshop. Hoe boks je dat als minderjarig ondernemer voor elkaar en waar loop je tegenaan als 17-jarige bomvol ambitie? Je hoort het in aflevering drie van De Jonge Ondernemer.

Details
Selfmade in Holland

EasyToys-topman Eric Idema: 'Op elk nachtkastje moet iets uit Veendam liggen'

,,Soms moet je dingen gewoon afdwingen. Jezelf forceren om je situatie te verbeteren.” Eric Idema zat met een uitkering thuis. In een woning met een flinke hypotheek. In 2007 verloor hij zijn baan. In de online verkoop van erotische artikelen zag hij een kans. Vijftien jaar later is zijn EQOM, moederbedrijf van EasyToys en Christine Le Duc, met 225 miljoen euro omzet de grootste speler in de Europese markt voor sexual wellness. Nu is hij te gast bij Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.

Details
Hart voor Zaken

Natasja Naron (Gabriël) over haar missie: 'Als je werkt vanuit liefde kan er geen hiërarchie zijn'

Bij financieel adviesbureau Gabriël bepalen de medewerkers zelf hun salaris en hoeveel dagen ze op vakantie gaan. Daarmee leeft het bedrijf niet alleen extern maar ook intern de missie ‘Genoeg zorgt voor geluk’. Belangrijk die missie, vertelt oprichter Natasja Naron aan gastheer Cor Hospes in de derde aflevering van Hart voor Zaken. Waarom belangrijk? Je hoort het in de podcast.

Details