Nieuws Leiderschap

Waarom je beste werknemer niet meteen een goede manager is

Een goede professionals laten doorgroeien naar een leidinggevende rol kan zomaar eens resulteren in een slechte manager, en dat is voor veel werknemers een grote rem op de productiviteit. Ook slechte systemen en kletsende collega’s blijken ten koste te gaan van het werk. Dat blijkt uit onderzoek van HR-dienstverlener ADP.

De Ondernemer | Foto: Pixabay 15 februari 2018

Manager vrouw laptop pb

ADP pleit dan ook voor meer investeringen in management. Als voorbeelden noemt Martijn Brand, Algemeen directeur bij ADP, managementtrainingen en een scherper oog voor de werknemer. “Door het gesprek met werknemers aan te gaan, vergroten werkgevers niet alleen hun eigen inzicht. Ook de betrokkenheid en motivatie van werknemers gaat erdoor vooruit”, stelt Brand.

Managers

Veel problemen ontstaan doordat goede professionals doorgroeien naar een leidinggevende rol, zegt organisatiepsycholoog Kilian Wawoe tegen RTL Z. "Zo iemand is eerst bijvoorbeeld een onderzoeker die helemaal gek is van het pantoffeldiertje, maar die moet dan als manager ineens interesse tonen in een collega die zwanger wordt, of een burnout heeft. Daar heb je eigenlijk een heel ander profiel voor nodig. Veel managers hebben daarom ook een hekel aan managen."

Lees ook: Weg met de manager

Voetbaltrainer Co Adriaanse wist dit fenomeen in 2002 goed onder woorden te brengen bij de aanstelling van Marco van Basten als coach van Jong Ajax. “Een goed paard is nog geen goede ruiter”, zei Adriaanse destijds.

Feedback

Volgens organisatiepsycholoog Wawoe kan een manager het beste uit zijn mensen halen door ze de ruimte te geven om hun werk naar eigen inzicht in te vullen. Ook het geven van de juiste feedback is van belang. "Zeg het als er iets niet goed gaat of je wilt dat ze iets anders doen. Vraag hoe het gaat, en of ze niet teveel stress hebben. Feedback geven, luisteren naar mensen en aansturen is echt een vaardigheid", zegt Wawoe tegen RTL Z.

productiviteitskillers

Volgens Martijn Brand zijn gestroomlijnde processen cruciaal voor productiviteit. “Hiermee is voor veel werkgevers nog een wereld te winnen”, zegt hij. Met deze laatste opmerking doelt hij op de nummers twee en drie op de Europese ranglijst van productiviteitskillers. Dat zijn slecht werkende systemen en processen (18%) en trage, inefficiënte technologie (15%).

Nederland

In Nederland staan inefficiënte systemen en processen op nummer één (17%) en slecht management op nummer twee (15%). Op nummer drie staat afleiding door collega’s, die bewust of onbewust aandacht trekken (14%).

Branches

Werknemers in de verkoop-, media- en marketingbranche ondervinden de meeste productiviteitsproblemen. Van hen zegt meer dan een derde (36%) dat ze hoogstens een deel van de tijd volledig productief zijn. Ook medewerkers in de gezondheidszorg (33%) en in de detailhandel, catering en vrije tijd (32%) halen lang niet het maximale uit hun werktijd. In de creatieve kunst- en cultuursector lijken de problemen het kleinst. Daar klaagt ‘slechts’ circa een kwart over problemen met zijn productiviteit (23%).

Social Media

Ondanks wijdverbreide berichten over de schadelijke effecten van sociale media, noemt slechts 6% van de Europese werknemers websites, zoals Facebook, als productiviteit remmend en slechts 5% zegt dat hun persoonlijke telefoon voor te veel afleiding zorgt. Dit loopt echter op tot 16% onder de 16-24-jarigen, bijna drie keer zo veel als het gemiddelde.

Onderzoek

ADP liet het onderzoek uitvoeren door onderzoeksbureau Opinion Matters. In de zomer van 2017 ondervroegen zij 9.908 werkzame volwassenen in acht Europese landen: Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Polen, Spanje, Zwitserland en het VK.