Nieuws Leiderschap

Verbeter je advertentie met de juiste kennis

"Waar moet een advertentie in krant, magazine of op een website aan voldoen? Zorg voor personen op de advertentie en gebruik geen bonte stoet aan lettertypen. Zo wordt de advertentie opvallender en relevanter." Henrike Reinhardt spreekt woensdag 8 november 2017 op Contacta.

Eduard Voorn | Foto: Marco Bakker 8 november 2017

Henrike Reinhardt marcobakker

Als de bakker, slager, of andere kleine of grotere MKB’er, een actie heeft dan meldt hij of zij dat via een advertentie in de (huis-aanhuis) krant, magazine of op het web. De vraag die vaak wordt gesteld is, hoe succesvol is die advertentie geweest? Nieuwsmediahuis De Persgroep geeft dagelijks antwoord op die vraag. Om het antwoord beter te onderbouwen werd samen met onderzoeksbureau MetrixLab het onderzoeksproject Advertising Impact Monitor (AIM) opgezet. ,,We willen met AIM de krant, magazine of website én advertenties effectiever maken voor lezers en adverteerder”, licht marktonderzoeker Henrike Reinhardt van De Persgroep toe. ,AIM is een methodiek om te meten hoe effectief een uiting is en hoe de effectiviteit nog verder omhoog kan.

Is er koopintentie?

AIM heeft twee keuzen: vóór en na de plaatsing. ,,Een adverteerder kan zijn kant-en-klaar opgemaakte advertentie vooraf testen in een krant of op een websitepagina. MetrixLab heeft een omvangrijke database van lezers van Persgroepkranten. Aan hen wordt online in een gesimuleerde omgeving dan een krant voorgelegd met daarin de advertentie. Aan de hand van meetresultaten kan de adverteerder verbeteringen aanbrengen om zo in de echte krant effectiever te kunnen zijn.” Adverteerders kunnen ook achteraf onderzoek laten doen. Heeft de advertentie iets gedaan bij de lezer? Wekt het interesse en is er een koopintentie? ,,We gaan ook verder inzoomen op branches, want voor een supermarktadvertentie zijn andere zaken van belang dan bijvoorbeeld voor een autoadvertentie.’’

Groeiende database

De samenwerking tussen De Persgroep en MetrixLab begint resultaten op te leveren. Er zijn meer dan zeshonderd advertenties geanalyseerd en elke dag wordt het databestand groter. ,,Inmiddels weten wij waaraan een advertentie moet voldoen. We weten nu dat wanneer personen in een advertentie zijn verwerkt, de advertentie opvallender is. We raden adverteerders aan het aantal verschillende opmaakitems – zoals lettertypen, aantal woorden en aantal boodschappen - te beperken. Hierdoor komen advertenties rustiger over en vallen meer op.”

Programma contacta

Dinsdag 7 november om 18.30 uur: Storytelling door Paul van den Bosch, hoofdredacteur AD Regio.

Woensdag 8 november om 18:30 uur: Hoe effectief is uw advertentie?

Woensdag 8 november om 20:30 uur: Schipper Groep – HRM Online Joris Maljaars

Donderdag 9 november om 18.30 uur: Schipper Groep – Schipper Online door Michel Meeuwse

Donderdag 9 november om 20.30 uur: Storytelling door Tessa van Waarde, verkoopdirecteur Zeeland en West-Brabant

Wilt u ook aanwezig zijn bij deze of één van de andere sprekers? Kijk op deondernemer.nl/ contacta2017 en meld u gratis aan!

Adverteerders kunnen een advertentie vooraf laten testen

Henrike Reinhardt, De Persgroep