Nieuws Personeel

Waarom een multicultureel team een winnend team is

We weten dat teams met mensen uit verschillende culturen meer creatieve ideeën genereren. Je kijkt steeds met een andere lens naar de wereld en dan zie je meer, zo legde Marloes Michon mij de meerwaarde van diversiteit eens uit. Zij zit als vicepresident personeelsbeleid voor de Benelux en Frankrijk in de directie van Shell Nederland. Bart van Eldert belicht in het AD ontwikkelingen op de werkvloer.

Bart Van Eldert | Foto: Marcel Wagenaar 23 mei 2018

Bartvan Eldert foto Marcel Wagenaar

De Amerikaanse animatiestudio Pixar heeft een zichtbaar voorbeeld. Sanjay's Super Team is een paar jaar geleden bedacht en geregisseerd door de Indiaas-Amerikaanse filmer Sanjay Patel. Een cultureel divers team werkte aan het aansprekende verhaal van een traditionele immigrant en de worsteling van zijn opgroeiende zoon. Dat team werd prompt genomineerd voor een Oscar.

Maar teams goed laten presteren is lastig. En om die extra kansrijke diverse teams goed te laten draaien, moeten culturele hobbels worden genomen. Je moet elkaar wel begrijpen. Daarvoor zijn medewerkers met meer dan één culturele achtergrond ideale bruggenbouwers. Onderzoekers van Virginia Tech in de VS bekeken dat. Want bouwers en ingenieursbedrijven klussen tegenwoordig wereldwijd. Een reeks experimenten toonde aan dat multiculturele teams met zo'n bruggenbouwer zeker een derde beter presteerden dan multicultiteams zonder.

Onderzoek van Sujin Jang, verbonden aan de INSEAD Business School, laat iets soortgelijks zien. Zij concludeert dat multiculturele medewerkers in cultureel diverse teams actief schakelen tussen die verschillende achtergronden. Deze collega's hebben een klik met diverse culturen. Daarmee zitten ze in een prima positie om grenzen te overbruggen.

Ervaring uit verschillende culturen zorgt er ook voor dat je openstaat voor andere culturen en die waardeert. Ze noemt deze collega's 'multiculturele makelaars'.

En bedrijven boffen, want Sujin Jang laat zien dat er veel meer van deze makelaars zijn dan je denkt. Zo wordt een Braziliaans-Amerikaans teamlid ingedeeld onder Braziliaans of Amerikaans. Maar niet als allebei. Terwijl Sujin Jang juist een groeiende groep mensen ziet die zich met meer dan één cultuur identificeren.

Dat zien we hier ook en het lijkt me goed nieuws. Want globalisering vind je op elk Hollands bedrijventerrein. Ik ken machinebouwers, tapijtontwerpers en vlaggenmastmakers met een wereldwijde markt. Voor hen kunnen werknemers met meer dan één culturele achtergrond, die bruggenbouwers en makelaars, de sterspelers zijn van het winnende team.