Nieuws Personeel

Ondernemen met 100.000 ouders en oppassers

‘Een groot overzichtelijk prikbord waar ouders en oppassers elkaar vinden’, zo noemt oprichter Folkert Waardenburg (30) zijn onderneming Oppasbron.nl. De site werd opgericht in 2008 en biedt ouders een database van ruim 100.000 oppassers.

deondernemer | Foto: ANP 7 juni 2016

Oppas Bron 1065

Tijdens zijn oppasbaantje vroeg de toenmalige student Bedrijfskundige Informatica Folkert Waardenburg zich af hoe andere oppassers aan werk kwamen. En hoe ouders deze werkzoekende oppassers vonden. Het was 2008 en de oppasbranche was nog volledig ‘offline’. Dat kon beter, vond de ondernemer in Folkert.

Ondernemer Folkert Waardenburg (Tekst gaat verder onder foto)

Hij bouwde Oppasbron.nl om ouders en oppassers eenvoudiger met elkaar in contact te laten komen. Inmiddels bestaat Oppasbron.nl alweer ruim zes jaar. Ruim 100.000 oppassers hebben zich de afgelopen jaren aangemeld op het ‘online prikbord’. Wij spraken Folkert over zijn onderneming.

Met Oppasbron.nl kunnen ouders op elk willekeurig tijdstip en plaats een oppas vinden en direct contact opnemen. Vaak hebben ouders binnen een dag contact met meerdere oppassers waaruit ze dan een selectie kunnen maken. Daarnaast bevat de site interessante blogs over bijvoorbeeld het betalen van de oppas.

1. Wat is het verdienmodel?

“Ouders betalen een kleine vergoeding om in de database te kunnen zoeken. Een maand lang contact kunnen opnemen met alle oppassers kost 12,00 euro. Een jaarabonnement is voordelig en kost 24,00 euro.”

2. Concurrenten voorblijven?

“Ik heb Oppasbron.nl opgericht in ‘the early days’ en weet dus goed hoe het online oppaswereldje werkt. Als ondernemer snap ik wat ouders en oppassers willen, en weet hoe ik hier technisch gezien snel aan tegemoet kan komen. Omdat ik een technische achtergrond heb, kan ik de website zelf onderhouden en telkens blijven verbeteren. Dit werkt snel en iedere gebruiker profiteert er direct van.”

3. Grootste uitdaging?

“Om oppassers en ouders elkaar steeds sneller te laten vinden. Hoe minder tijd gebruikers kwijt zijn om een goede match te vinden, des te beter dit is. Mensen – en dus ook ouders – verwachten inmiddels dat websites snel en gebruiksvriendelijk zijn. Daarom heeft Oppasbron.nl de laatste jaren hard gewerkt om de site te (blijven) verbeteren. Zo kan er efficiënt naar een oppas worden gezocht en houden de ouders meer tijd over met de kids.”

4. Over vijf jaar?

“Oppasbron moet over vijf jaar de nummer één website zijn om een oppas of oppaswerk te vinden. Een referentiesysteem, waarbij ouders een oppas kunnen beoordelen, komt er binnenkort al aan! Dat gaat zeker bijdragen aan ons doel. Voor nu moeten ouders het doen met de referenties die oppassers op hun profiel vermelden.”