Nieuws Personeel
Bijna alle mkb-bedrijven zien een negatieve impact van de kostencrisis op de bedrijfscultuur
Bijna 93 procent van de Nederlandse bedrijven zegt dat de kostencrisis een negatieve impact heeft op de bedrijfscultuur. Dit blijkt uit een onderzoek onder senior beslissers bij bedrijven tot 500 medewerkers in opdracht van Pleo, een slimme uitgaveoplossing voor bedrijven.

Afbeelding: Shutterstock.
Bovendien stellen vrijwel alle Nederlandse mkb-organisaties daarnaast een gedragsverandering te zien bij medewerkers sinds de gestegen kosten voor levensonderhoud. Bedrijfsleiders zien de gevolgen van de kostencrisis op verschillende manieren terug bij medewerkers. Zo zegt een op de drie beslissers dat medewerkers minder vaak naar kantoor willen komen door de hoge reiskosten. Bovendien heeft ruim dertig procent van de bedrijven de afgelopen maanden vaker het verzoek voor salarisverhoging gekregen, en vroeg bijna een op de drie medewerkers of ze eerder uitbetaald konden worden.
Daarnaast zien bedrijven dat medewerkers voorzichtiger worden met het voorschieten van bedrijfsuitgaven, om hun eigen financiële situatie niet te schaden. Ruim dertig procent van de medewerkers weigert zelfs om iets voor te schieten wat ze achteraf moeten declareren.
"Bijna 38 procent van de bedrijven wil dit jaar minder uit wil geven aan ‘extraatjes’ voor het personeel. In plaats daarvan willen zij meer besteden aan wat het personeel echt nodig heeft"
Minder ‘extraatjes’ en bonussen, meer uitgeven aan salaris
Uit het recente rapport van Pleo: ‘De staat van Uitgaven 2023’, blijkt verder dat bijna 38 procent van de ondervraagde bedrijven dit jaar minder uit wil geven aan ‘extraatjes’ voor het personeel, zoals bedrijfsfeestjes en cadeaus. In plaats daarvan willen zij meer besteden aan wat het personeel echt nodig heeft, zoals salarisverhogingen, reiskostenvergoedingen en opleidingsmogelijkheden.
Bedrijven richten zich meer op structurele salarisverhogingen. Met bonussen gaan bedrijven in 2023 daarom zorgvuldiger om. Zo zegt een op de drie bedrijven minder bonussen uit te keren en geeft 24 procent van de ondervraagden aan hier helemaal mee te stoppen of bonussen (tijdelijk) te bevriezen.
Lees ook: Je personeel een sportabonnement geven: beter dan salarisverhoging?
Kostencrisis heeft impact op onderlinge band tussen medewerkers
De onderzoeksresultaten wijzen ook uit dat de kostencrisis niet bevorderlijk is voor de band tussen medewerkers. Met meer mensen die thuis blijven door hoge reiskosten, is het voor bedrijven lastiger om de band tussen medewerkers onderling en met het bedrijven goed te houden. Ondanks dat veel bedrijven dit zien, geeft maar 23 procent van hen aan dat het verbeteren van de bedrijfscultuur in 2023 prioriteit heeft.
Eilika Regenbrecht, country lead Nederland bij Pleo roept bedrijven op meer aandacht te besteden aan het onderhouden en verbeteren van de bedrijfscultuur: ,,De bedrijfscultuur is een van de grootste slachtoffers van de kostencrisis. Ondanks het relatief lage percentage Nederlandse bedrijven dat het verbeteren van de bedrijfscultuur als ambitie heeft, is dit echter de sleutel tot het behouden van talent in de zeer krappe arbeidsmarkt."
,,Bedrijfsleiders moeten prioriteit geven aan het creëren van een cultuur waarin mensen zich veilig voelen om zich te laten zien en hun beste werk te doen. Dit betekent dat zij flexibel moeten inspelen op de behoeften van hun medewerkers. Wanneer een omgeving veilig en gezond is, neemt dit obstakels weg voor werknemers om hun werk goed te doen — wat uiteindelijk ook de efficiëntie en snelheid bevordert."
Lees ook: Medewerker beveelt werkgever niet langer aan: salaris grootste oorzaak