Nieuws Personeel

Oss denkt aan wonen ín winkels

Paul Driessen 26 januari 2016

Leegstandwinkelswoningen1065

Wonen er straks mensen in het leegstaande winkelpand tussen Bart Smit en Schoonenberg Hoorcomfort in het centrum van Oss? Als het aan wethouder Gé Wagemakers ligt, kan dat. Hij ziet wonen in winkels als mogelijke oplossing voor de hardnekkige leegstand in de binnenstad. Dat meldt het Brabants Dagblad dinsdag.

De gemeente heeft 300.000 euro liggen om pandeigenaren te verleiden tot het ombouwen van leegstaande winkels in woningen. "Dat is nieuw. We proberen wel al langer om wonen bóven winkels aan te moedigen, maar dat is nooit echt van de grond gekomen", weet Wagemakers. Hij streeft naar minder leegstand en meer leven in het centrum.

In 2013 kwam de gemeente al met eenzelfde oplossing voor Ravenstein, waar wonen in winkelpanden leegstand in het historisch stadje moet terugdringen.

Wethouder Wagemakers was maandagochtend in het gemeentehuis op het symposium Vernieuwend Ondernemerschap. Daarin deelden elf studenten van Avans Hogeschool hun conclusies nadat ze afgelopen half jaar onderzoek deden en stage liepen bij ondernemers in de binnenstad. Studente Kirsten van Tol uit Oss vertelde over het onderzoek en de resultaten. Ook zij sprak over leegstand die de sfeer in de stad naar beneden haalt. Andere bevindingen: ondernemers pleiten voor betere communicatie en meer samenwerking, consumenten zien het gebouw van V&D als grootste obstakel en hopen op meer groen en ambachtelijke winkeltjes in het centrum.

In de zaal luisterden ondernemers, ambtenaren, pandeigenaren en leden van het centrummanagement mee. Na de presentatie klonk een kritische vraag: waarom de studenten voor hun onderzoek slechts tien bezoekers hadden bevraagd en of dat representatief was? Niet echt, luidde de conclusie. "Daarom zijn het ook slechts bevindingen en geen aanbevelingen." Wethouder Wagemakers en centrummanager Jack Van Lieshout kijken of ze toch iets zinnigs kunnen doen met de bevindingen van de studenten, die klaar zijn in Oss.

ActieNa de presentatie gingen ondernemers bij elkaar zitten om aan de hand van verschillende onderwerpen over de toekomst te praten. Ze spraken onder meer over parkeerproeven (tweede uur gratis, blauwe zone?) en het organiseren van evenementen ("We missen één aanspreekpunt, de communicatie moet beter en de tijd van vergaderen is voorbij, actie!").