Nieuws Personeel

Startup-specialist Ruud Hendriks: ‘Sta toe om fouten te maken’

Sinds zes jaar is Ruud Hendriks met zakenpartner Patrick de Zeeuw actief in de startup-wereld. Inmiddels hebben ze 350 bedrijven opgericht, waarvan 110 in Nederland. Wat kunnen we van hem leren? Een interview aan de hand van vier van zijn uitspraken.

De Ondernemer 27 mei 2016

Ruudhendriksgoed

Ruud Hendriks is een van de oprichters van Skyradio, Radio10, commerciële tv, RTL. Zijn recentste project: Startupbootcamp. Het bedrijfsmodel stoelt op drie pijlers. Startupbootcamp accelereert startups; Innoleaps doet dat voor corporates en het Talent Institute doet hetzelfde met mensen. “We leiden bijvoorbeeld growth hackers op. In ieder non-traditioneel beroep willen we actief zijn.”

UITSPRAAK 1: “IK VIND HET EEN GROTERE UITDAGING OM EEN GROOT BEDRIJF TE HELPEN INNOVEREN DAN EEN STARTUP VAN DRIE NAAR NEGEN MEDEWERKERS TE BRENGEN”

Je kijkt vooral naar startups en corporates. Is er in het MKB niet zoveel te halen?

“Corporates en startups zie je hard innoveren. Een deel van het MKB gaat wel mee. Maar vooral de kleine MKB’er, de melkboer op de hoek met 12 medewerkers, heeft het moeilijk. Maar dat komt voor een deel ook doordat zij hopen dat het hun tijd wel zal duren.”

Wat kan een MKB’er leren van de startupwereld?

“Innovatie is niet alleen techniek. Het is ook een bepaalde manier van mensen benaderen. Dat je ze toestaat om fouten te maken. Bij Startupbootcamp hebben mensen geen vaste werktijden, vakantiedagen. Er is veel vrijheid. En als het misgaat worden mensen niet gestraft. ‘We vinden het vervelend, maar oké, ik hoop dat je ervan leert en volgende keer beter.’ Want als je mensen continu straft voor het feit dat ze fouten maken, kun je niet innoveren. Wij vragen van onze mensen om risico te nemen en ja, dat gaat ook weleens mis. So be it. Overigens hebben we dat niet allemaal zelf bedacht hoor. Dat hebben we bij Google en Netflix vandaan. Maar het werkt wel.

“Ander voorbeeld: als jij zelf de moed hebt om met de tijd mee te gaan, zoek dan mentoren die ook met hun tijd mee gaan. Wat is er mis mee met je als je 66 bent en een mentor zoekt van 22? Of probeer samen met je personeel een doel te stellen. Waar willen we over drie maanden zijn? Je moet het tastbaar maken.”

Kun je een voorbeeld geven van een MKB’er die het goed doet?

“Carglass. Werknemers daar mogen alles zelf bepalen. Mogen per jaar 1500 euro vrij besteden. Het ziekteverzuim is laag. Daar hoef je geen jonge tech-startup voor te zijn. Carglass is een heel traditioneel bedrijf, zet gewoon ruiten in auto’s.

“De CEO van Carglass probeert minimaal eens in de twee weken een volle dag te besteden in een vestiging en dan is ie alleen maar met klanten aan het praten. Veel MKB’ers luisteren te weinig naar hun klant.”

“Zorg dat je medewerkers gelukkig zijn. Je kunt je klanten niet gelukkig maken door werknemers die niet gelukkig zijn. Het is niet alleen techniek. Het is ook mensenwerk.”

UITSPRAAK 2: “STARTUPS DIE OPHOUDEN TE BESTAAN, ZIJN NIET TEN ONDER GEGAAN AAN EEN VERKEERD BUSINESSMODEL, MAAR AAN ONDERLINGE RUZIES.”

“Dat moet ik nuanceren. Bijna elke startup die bij ons ten onder gaat, gaat ten onder aan onderlinge ruzies, niet aan het businessmodel. Daar zijn we na een jaar eigenlijk al achtergekomen. Mensen van startups die vanaf nu bij ons binnenkomen, moeten een psychologische test doen. De oprichters van elke startup moeten minimaal eens in de maand naar een pre-mediator toe. Niet om problemen op te lossen, maar om ze te voorkomen. Drie mensen beginnen een bedrijf en als niet duidelijk afgesproken is wie wat doet, krijg je scheve verhoudingen: de ene heeft het gevoel dat ie er 24 uur per dag mee bezig is, terwijl de ander alleen maar op het strand ligt, ik noem maar wat. Die spanningen kun je voorkomen door er vroegtijdig over te praten.

Iemand als Steve Jobs was – afgaand op de verhalen - nooit door zo’n psychologische test gekomen. Selecteer je zo niet de verkeerde eruit?

“Nee. We zoeken naar gedreven oprichters, die bereid zijn een sociaal leven op te geven. Maar als je er daar drie van hebt, weet je zeker dat het mis gaat. Je kijkt niet alleen niet naar drive, ook naar empathie. Jobs was de drive, en de structuur. Als hij andere mensen om zich heen verzamelde die de empathie hadden, was hij toch in staat om dat bedrijf goed te leiden. Je zoekt naar aanvullende capaciteiten.”

UITSPRAAK 3: “NEEM JE TWINTIG STARTUPS, DAN HEBBEN GEMIDDELD TWEE HET NA VIJF JAAR GERED. BIJ ONS IS DAT PRECIES ANDERSOM.”

“Bij ons bestaat na vijf jaar 90 procent nog.”

Eén op de 200 wordt een scale-up.

“Ik denk meer, in ons geval. Alleen al in Amsterdam hebben we nu 70 bedrijven afgerond. We zijn met een nieuwe groep van tien bezig. Dus 80. Van die 80 bestaan er nog 74, of 75. Daar zit toch een tiental bij die echt serieus aan het schalen zijn. Eén is Relayr, een Duitse startup, waar net 11 miljoen is ingestopt door een grote Amerikaanse investeerder. Zij maken sensoren voor Internet of Things. Dus als jij wilt weten waar je fiets is, plak je een sensor onder je zadel en kun je te allen tijde zien waar je fiets is. Ze zijn met hele bedrijf naar Amerika verhuisd.”

UITSPRAAK 4: “ALS MENSEN BLOEMKOLEN WILLEN, DAN KRIJGEN ZE BLOEMKOLEN”

Is dat ook stiekem niet het businessmodel van Startupbootcamp?

“Ja, dat denk ik wel. We zoeken naar wat hot is in de techwereld. We zien 15.000 startups per jaar, kijken eigenlijk in 15.000 garages in de wereld, en aan de hand daarvan kunnen we aardig goed voorspellen waar het internet heen gaat. We zien veel virtual reality, kunstmatige intelligentie, dat soort dingen, cybersecurity.

“Die data is ook informatie die we verkopen aan onze corporate partners. Daarom is de wereldwijde dekking heel belangrijk. Als we zien dat een bepaalde categorie groot aan het worden is, kijken we of we de juiste stad in de wereld kunnen vinden waar veel op dat terrein gebeurt, waar je veel startups kunt vinden en ook grote sponsoren die daarin mee willen gaan.”

Met Innoleaps organiseren jullie Global Challenges voor corporates, waarin alle werknemers startupachtige ideeën kunnen inbrengen en uitwerken. Hoe groot is die impact? Heb je een voorbeeld van een Nederlands bedrijf?

“Ik mag niet over al onze klanten praten. Maar voor de Rabobank hebben we zo’n challenge georganiseerd. In één van de negen startups die daaruit kwamen, is substantieel geïnvesteerd. Dat is een product wat ze echt willen uitbouwen.

“Weet je, grote bedrijven kijken soms met een lichte angst in de ogen naar startups. Maar die grote bedrijven hebben over het algemeen een fantastisch merk, heel veel kennis, 80.000 werknemers. Als je die brainpower kunt mobiliseren, is dat fantastisch. En ze hebben ook vaak nog de financiële middelen om die ideeën groot te maken. Dus startups hebben meer reden om bang te zijn voor grote bedrijven dan omgekeerd."

“Ik geloof ook niet in ‘als je dit niet of dat niet doet ga je ten onder’. Je moet met startups samenwerken. Ik denk juist dat je samen kansen kunt versterken en mooie dingen kunt bereiken.”