Nieuws Personeel

Uitzendbureau kent Achterhoek als eigen broekzak

Dennis Seesing (43) uit Lichtenvoorde werkte voor landelijke uitzendbureaus, maar begon in 2007 voor zichzelf. Seesing Personeel heeft inmiddels 800 mensen aan het werk en draaide in 2015 een jaaromzet van 18 miljoen euro. Het vizier van Dennis en zijn twintigkoppige team is exclusief gericht op de Achterhoek.

Luuk Stam | Foto: Jan van den Brink 22 december 2016

Uitzend 1065

Waar de arbeidsmarkt er niet al te florissant voor staat, toch? ,,De vergrijzing en de uitstroom van hbo'ers en universitair opgeleiden zijn ononmkeerbaar, maar de economie trekt aan en we hebben in de Achterhoek hoogwaardige bedrijven die innovatief bezig zijn. We moeten niet blijven hangen in doemscenario's, maar vooral kijken naar wat we wel hebben. En alles wat we hier hebben, moeten we aan boord zien te houden."

Poolse lassers

Daarom laat Seesing Personeel mensen volop opleidingen volgen, zodat ze kunnen doorstromen naar andere functies. En het uitzendbureau kijkt specifiek naar wat de regio nodig heeft. In de bouw worden onderdelen tegenwoordig vaak kant-en-klaar aangeleverd, waardoor bouwbedrijven steeds meer montagemedewerkers nodig hebben. ,,Die staan bij ons niet in rijen van drie klaar, maar die kunnen we wel opleiden. En als we het zelf niet kunnen, schakelen we een opleidingsinstituut in. Doordat we klein zijn en lokaal opereren, kunnen we snel handelen."

Seesing ging in april samen met de landelijke uitzendorganisatie Fides. Daardoor kan Seesing Personeel nu ook gebruikmaken van arbeidsmigranten. ,,Nee verkopen we niet. Als een bedrijf een lasser nodig heeft, kijken we eerst of we die zelf hebben. Als dat niet zo is, kunnen we een arbeidsmigrant inzetten. Er zijn bijvoorbeeld veel goede Poolse lassers. Wij zeggen dan tegen een bedrijf: 'Laat hem starten, dan zorgen wij ervoor dat hij het Nederlands machtig wordt.' Wij kijken niet naar de korte, maar naar de middellange en de lange termijn."

Op de shirts

Na bijna tien jaar weten de medewerkers van Seesing Personeel goed wat er in de regio speelt. ,,Inmiddels kennen wij de Achterhoek als onze broekzak. Waar ik in geloofde, is in tien jaar tijd werkelijkheid geworden."

De naam van het uitzendbureau staat onder meer op de shirts van voetbalclub De Graafschap en volleybalvereniging Orion. ,,Het past bij ons DNA. Achterhoekers hebben doorzettingsvermogen en zijn harde werkers. Zoals ze bij De Graafschap zeggen: 'D'ran.'"